Национальный цифровой ресурс Руконт - межотраслевая электронная библиотека (ЭБС) на базе технологии Контекстум (всего произведений: 634620)
Контекстум
.

Совершенствуйте навыки работы с текстом: готовимся к государственному экзамену (220,00 руб.)

0   0
Первый авторСтепанова С. Ю.
ИздательствоМ.: Издательство Прометей
Страниц176
ID315945
АннотацияУчебно-методическое пособие призвано способствовать формированию и развитию у учащихся навыков комплексно лингвостилистического анализа текста на английском языке, а также может быть использовано в качестве справочного материала при подготовке к государственному экзамену. Пособие содержит теоретические и практические сведения по основным аспектам анализа текста и стилистическим приемам. В Приложении представлены отрывки из произведений англоязычных авторов XIX–XXI вв.
Кому рекомендованоУчебно-методическое пособие предназначено для студентов старших курсов факультета иностранных языков.
ISBN978-5-7042-2508-9
УДК811.111
ББК81.432.1
Степанова, С.Ю. Совершенствуйте навыки работы с текстом: готовимся к государственному экзамену = Brush up your Text Skills: Getting Prepared for the State Exam : учеб.-метод. пособие / С.Ю. Степанова .— Москва : Издательство Прометей, 2014 .— 176 с. — ISBN 978-5-7042-2508-9 .— URL: https://rucont.ru/efd/315945 (дата обращения: 20.04.2024)

Предпросмотр (выдержки из произведения)

СТЕПАНОВА СОВЕРШЕНСТВУЙТЕ НАВЫКИ РАБОТЫ С ТЕКСТОМ: ГОТОВИМСЯ К ГОСУДАРСТВЕННОМУ ЭКЗАМЕНУ BRUSH UP YOUR TEXT SKILLS: GETTING PREPARED FOR THE STATE EXAM Учебно-методическое пособие Москва 2014 УДК 811.111 ББК 81.432.1 С794 Рецензенты: доктор филологических наук Е. <...> Brush up your text skills: Getting prepared for the state exam : учеб.-методич. пособие. – М.: Прометей, 2014. – 176 с. <...> It offers practical help to the students who are faced with the necessity of brushing up their knowledge before the exam in Text Interpretation, or Stylistics, basically, any exam where students are supposed to demonstrate their text interpretation skills. <...> On the one hand, it is aimed to provide students with some hints and tips which may be useful when they are asked to analyze a text, be it fi ction or non-fi ction. <...> Is the selection of vocabulary items and syntactical patterns affected by the author’s purpose? <...> How does the language, employed by the author, contribute to the creation of atmosphere, plot development, character drawing, conveying the main idea? <...> Unfortunately at the exam you will have to deal not with a complete piece of fi ction or non-fi ction, but with a fragment taken from 4 some prosaic work. <...> Try to fi nd this special thrill of the text and build your analysis around it. <...> The following questions will help you out, but do not treat them as a strait-jacket; feel free to deviate from the offered procedure of the assignments. <...> The text under analysis / under study / under consideration is… | a fragment / a passage / an extract / an excerpt ! <...> The meaning of ‘abstract’ is something different, so avoid it in this context | taken from the short story / the novel / (or, to be on the safe side), the book entitled (give the title) written by (here comes the name of the author). | It is a good specimen of fi ction / emotive prose / belles-lettres. | It is a good specimen of nonfi ction / political journalism / the publicistic style. <...> In some cases you can go even further and identify the genre of the text, e.g. a romantic story / a realistic story / a humorous story/ a psychological story. 6 If you have doubts about the proper status <...>
Совершенствуйте_навыки_работы_с_текстом_готовимся_к_государственному_экзамену._Brush_up_your_text_skills_Getting_prepared_for_the_state_exam__учеб.-методич._пособие.pdf
УДК 811.111 ББК 81.432.1 С794 Рецензенты: доктор филологических наук Е. А. Никулина кандидат филологических наук Е. Е. Ходос С794 Степанова С. Ю. Совершенствуйте навыки работы с текстом: готовимся к государственному экзамену. Brush up your text skills: Getting prepared for the state exam : учеб.-методич. пособие. – М.: Прометей, 2014. – 176 с. Учебно-методическое пособие предназначено для студентов старших курсов факультета иностранных языков и призвано способствовать формированию и развитию у учащихся навыков комплексно лингвостилистического анализа текста на английском языке, а также может быть использовано в качестве справочного материала при подготовке к государственному экзамену. Пособие содержит теоретические и практические сведения по основным аспектам анализа текста и стилистическим приемам. В Приложении представлены отрывки из произведений англоязычных авторов XIX–XXI вв. ISBN 978-5-7042-2508-9 © Степанова С. Ю., 2014 © Издательство «Прометей», 2014
Стр.2
TABLE OF CONTENTS Introduction . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 Getting Prepared for the Exam . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 A Winning beginning . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 Block 1 ‘Fiction vs. Non-fi ction’ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 Block 2 ‘Theme and Topic. Meaning and Message’ . . . . . . . . . . . . . 18 Block 3 ‘Text Types’ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 Block 4 ‘Point of View’ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 Block 5 ‘Character and Characterization’ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 Block 6 ‘Architecture of the Text’ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 Block 7 ‘Stylistic Devices’ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63 Block 8 ‘Atmosphere and Style’ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 Supplement . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 Part 1 Texts for Guided Analysis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 Part 2 Texts for Independent Analysis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117 Part 3 In the World of Books . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157 Sources . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171
Стр.175