Национальный цифровой ресурс Руконт - межотраслевая электронная библиотека (ЭБС) на базе технологии Контекстум (всего произведений: 637335)
Контекстум
Электро-2024
Ученые записки Орловского государственного университета

Ученые записки Орловского государственного университета №4 2022 (449,00 руб.)

0   0
Страниц375
ID760156
АннотацияНаучный журнал «Ученые записки Орловского государственного университета» основан в 1940г. В настоящее время тематика научного журнала отражает передовые достижения отечественных и зарубежных ученых и исследователей по следующим отраслям и группам научных специальностей: исторические науки и археология; литературоведение;языкознание; педагогические науки.
Ученые записки Орловского государственного университета .— 2022 .— №4 .— 375 с. — URL: https://rucont.ru/efd/760156 (дата обращения: 01.06.2024)

Предпросмотр (выдержки из произведения)

Ученые_записки_Орловского_государственного_университета_№4_2022.pdf
ОРЛОВСКОГО ГОСУДАРСТВЕННОГО УНИВЕРСИТЕТА УЧЕНЫЕ ЗАПИСКИ Научный журнал Издается с 1940 года Выходит 4 раза в год № 4 (97) 2022 Редакционно-издательская коллегия: Главный редактор Гелла Т.Н., д-р ист. наук, проф. (Россия) Заместитель главного редактора Пузанкова Е.Н., д-р пед. наук, проф. (Россия) Члены редколлегии: Дудина Е.Ф., канд. филол. наук (Россия) Абакумова О.Б., д-р. филол. наук (Россия) Айзенштат М.П., д-р ист. наук, проф. (Россия) Александрова А.П., канд. филол. наук, доц. (Россия) Антонова М.В., д-р филол. наук, проф.(Россия) Арзаканян М.Ц., д-р ист. наук, проф. (Россия) Беляева И.А., д-р филол. наук, проф. (Россия) Иванов А.Е., д-р ист. наук, проф. (Россия) Изотов В.П., д-р филол. наук, проф.(Россия) Калашникова Л.В., д-р филол. наук, проф.(Россия) Ковалева Т.В., д-р филол. наук, проф.(Россия) Ларионова Л.Г., д-р пед. наук, проф. (Россия) Львова С.И., д-р пед. наук, проф. (Россия) Минаков С.Т., д-р ист. наук, проф. (Россия) Михальченко С.И., д-р ист. наук, проф. (Россия) Михеичева Е.А., д-р филол. наук, проф. (Россия) Николаев В.А., д-р пед. наук, проф. (Россия) Новиков С.Н., д-р пед. наук, проф. (Россия) Новикова В.Г., д-р филол. наук, проф. (Россия) Образцов П.И., д-р пед. наук, проф. (Россия) Погосян В.А., д-р ист. наук, проф. (Армения) Ретинская Т.И., д-р филол. наук, проф. (Россия Степанова Н.С., д-р филол. наук, доц. (Россия) Струкова Т.В., д-р филол. наук (Россия) Тарасова О.В., д-р пед. наук, проф. (Франция) Хворостов Д.А., д-р пед. наук, проф. (Россия) Черепанова Л.В. д-р пед. наук, проф. (Россия) Чикалова И.Р. д-р ист. наук, проф. (Белорусь) Учредитель – федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего образования «Орловский государственный университет имени И.С. Тургенева» ФГБОУ ВО «ОГУ имени И.С. Тургенева» Содержание ИСТОРИЧЕСКИЕ НАУКИ Арбеков А.Б. ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ РОССИЙСКОЙ ВОЕННОЙ РАЗВЕДКИ В АВСТРО-ВЕНГРИИ В 1878–1881 ГОДАХ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Аронов Д.В., Смирнов И.М. АВАРИЙНЫЙ ТОРМОЗ ИЛИ ЗАКОНОДАТЕЛЬНАЯ ПРОБКА – ВЕРХНЯЯ ПАЛАТА ПАРЛАМЕНТА В ПОЛИТИКО-ПРАВОВОЙ МЫСЛИ РОССИЙСКОГО ЛИБЕРАЛИЗМА КОНЦА XIX – НАЧАЛА ХХ В. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 Верижников А.Н. СЛУЖЕБНО-БОЕВАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ 141-ГО ПЕХОТНОГО МОЖАЙСКОГО ПОЛКА В 1863–1917 ГГ.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 Гелла Т.Н. АФРИКАНСКИЕ СТЕРЕОТИПЫ В ЗЕРКАЛЕ ИМПЕРСКОГО МЕНТАЛИТЕТА ИНТЕЛЛЕКТУАЛОВ «ТУМАННОГО АЛЬБИОНА» В НАЧАЛЕ 60-Х ГОДОВ XIX ВЕКА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24 Иванов Н.С. БРИТАНСКАЯ «НЕФОРМАЛЬНАЯ» ИМПЕРИЯ В УРУГВАЕ В XIX В. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 Кудланов К.Б. БРАЧНАЯ ПОДВИЖНОСТЬ ОТДЕЛЬНЫХ ОДНОДВОРЧЕСКИХ РОДОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 Кузнецов Ю.В. ОСВЕЩЕНИЕ ПРОБЛЕМЫ МЕЖРАСОВЫХ ОТНОШЕНИЙ В АМЕРИКАНСКИХ УЧЕБНИКАХ ИСТОРИИ (ПОСЛЕДНЯЯ ТРЕТЬ XX – XXI ВВ.). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 Минаков С.Т. НАПОЛЕОН В РИСУНКАХ А.С. ПУШКИНА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 Павлова А.В. ФАКТОРЫ ВОЕНИЗАЦИИ ГОРНОСПАСАТЕЛЬНОЙ СЛУЖБЫ В СССР И ДОНБАССЕ (1928–1934 ГГ.) . . 57 Первушина Л.В., Сергеев В.А., Первушин В.В. ИСТОРИЯ ЗДРАВООХРАНЕНИЯ ПОКРОВСКОГО РАЙОНА ОРЛОВСКОЙ ОБЛАСТИ: ОТ ЗЕМСКОЙ МЕДИЦИНЫ ДО СОВРЕМЕННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ (К 135-ЛЕТИЮ ПОКРОВСКОЙ ЦРБ) .61 Попкова О.В. ТОРГОВЫЕ И ПОЛИТИЧЕСКИЕ ОТНОШЕНИЯ РОССИИ С ВЕЛИКОБРИТАНИЕЙ В СЕРЕДИНЕ XVIII ВЕКА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65 Пудов Г.А. РУССКИЙ СУНДУЧНЫЙ ПРОМЫСЕЛ НА НИЖЕГОРОДСКОЙ ЯРМАРКЕ. МАТЕРИАЛЫ К ИСТОРИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 Рогожина А.С. ПРОДОВОЛЬСТВЕННЫЙ КРИЗИС КОНЦА XIX В. В РОССИИ В ПРЕДСТАВЛЕНИИ ЗАПАДНОЕВРОПЕЙСКИХ И АМЕРИКАНСКИХ ИССЛЕДОВАТЕЛЕЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 Свечникова С.В., Медведева Д.Е. САНКЦИОННАЯ ПОЛИТИКА ЗАПАДА В ОТНОШЕНИИ РФ И ПОЗИЦИЯ КРАЙНЕ ПРАВЫХ ПАРТИЙ ЗАПАДНОЙ ЕВРОПЫ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 ФИЛОЛОГИЧЕСКИЕ НАУКИ И.О.ответственного редактора Дудина Е.Ф. канд. филол. наук Адрес редакции: 302026, Орловская обл., г. Орёл, ул. Комсомольская, 95. Тел.: +7 9050460601 www. oreluniver.ru E-mail: utchen-zap@univ-orel.ru Зарег. в Федеральной службе по надзору в сфере связи, информационных технологий и массовых коммуникаций. Свидетельство ПИ № ФС 77-80826 от 07.04.2021 Подписной индекс 43366 по объединенному каталогу «Пресса России» на сайтах www.pressa-rf.ru и www.akc.ru © Коллектив авторов, 2022 © ОГУ имени И.С. Тургенева, 2022 Журнал входит в Перечень рецензируемых научных изданий, в которых должны быть опубликованы основные научные результаты диссертаций на соискание ученой степени кандидата наук, на соискание ученой степени доктора наук» (входит в Перечень ВАК) список ВАК от 01.02.2022 г.: 5.6.1 – Отечественная история (исторические науки), 5.6.2 – Всеобщая история (соответствующего периода)(исторические науки), 10.01.01 – Русская литература (филологические науки), 10.01.03 – Литература народов стран зарубежья (с указанием конкретной литературы) (филологические науки), 5.8.2 – Теория и методика обучения и воспитания (по областям и уровням образования) (педагогические науки), 5.8.7. – Методология и технология профессионального образования (педагогические науки). Алехина И.В. ЛУННАЯ НОЧЬ В РАССКАЗАХ А.П. ЧЕХОВА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87 Алешина Л.В. ФУНКЦИИ ОККАЗИОНАЛИЗМОВ В РОМАНЕ Н.С. ЛЕСКОВА «НА НОЖАХ» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 Алешина Л.В. СЛОЖНО-ДЕФИСНЫЕ НОМИНАЦИИ ЛИЦ ЖЕНСКОГО ПОЛА В ИДИОСТИЛЕ Н.С. ЛЕСКОВА . . . . . . 96 Антонова М.В., Попова В.И. ЦЕРКОВНО-ИСТОРИЧЕСКАЯ ПОВЕСТЬ П.А. РОССИЕВА «СВЯТИТЕЛЬ АЛЕКСИЙ» КАК ПРОИЗВЕДЕНИЕ ДЛЯ ЮНОШЕСТВА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103 Бельская А.А. ИНТЕРПРЕТАЦИЯ ВОПРОСА О РЕЛИГИОЗНЫХ ИСКАНИЯХ И.С. ТУРГЕНЕВА В ЛИТЕРАТУРНОЙ КРИТИКЕ КОНЦА XIX ВЕКА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 Бельская А.А. ИНТЕРПРЕТАЦИЯ ВОПРОСА О РЕЛИГИОЗНОСТИ И.С. ТУРГЕНЕВА В РУССКОМ ЛИТЕРАТУРОВЕДЕНИИ НАЧАЛА XX ВЕКА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
Стр.2
Ученые записки Орловского государственного университета. № 4 (97), 2022 г. Scientific notes of Orel State University. Vol. 4 – no. 97. 2022 Дуйгу И.А. МИСТИКО-ФИЛОСОФСКАЯ ТЕМА В ЭПИСТОЛЯРНОЙ ПОВЕСТИ «СИЛЬФИДА» В.Ф. ОДОЕВСКОГО . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119 Ковалева Т.В., Григорьева Т.И. МИРОВОЗЗРЕНЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ДУАЛИЗМА ПОЭЗИИ Ф.И. ТЮТЧЕВА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 Ковалева Т.В. ФЕТОВСКИЙ ТЕКСТ В РУССКОЙ ЛИРИКЕ 80-90-Х ГОДОВ ХIХ ВЕКА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126 Кургузова Н.В. (НЕ) ВЫБЕРИ МЕНЯ: «ОТБОР НЕВЕСТ» КАК ТИПИЧНЫЙ СЮЖЕТ РОМФАНТА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132 Лаптенков В.Г. ЖАНРОВАЯ СПЕЦИФИКА БИБЛИОГРАФИЧЕСКОЙ ЗАМЕТКИ В ПУБЛИЦИСТИКЕ М. ГОРЬКОГО (НА МАТЕРИАЛЕ ГАЗЕТЫ «НИЖЕГОРОДСКИЙ ЛИСТОК» 1898–1899 ГГ.) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140 Мануйлова Ю.А. СКАЗКА М. ГОРЬКОГО «О ЧИЖЕ, КОТОРЫЙ ЛГАЛ И О ДЯТЛЕ, ЛЮБИТЕЛЕ ИСТИНЫ» В ИНТЕРПРЕТАЦИИ СЕРБСКОЙ КУЛЬТУРЫ (1946 Г) . . . . . . . . . . . . . . . 144 Османова К.П. ЦИКЛ АРТЮРА АДАМОВА «К МЕРЕТ»: ОСОБЕННОСТИ ПОЭТИКИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148 Павлович К.К. И.А. ГОНЧАРОВ И А.В. НИКИТЕНКО. К ИСТОРИИ ЛИЧНЫХ И ТВОРЧЕСКИХ ВЗАИМОСВЯЗЕЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152 Струкова Т.В. МЕТАГРАММА КАК ЭНИГМАТИЧЕСКИЙ ЖАНР РУССКОЙ ПОЭЗИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156 Федорчук М.А. НЕКОТОРЫЕ ФУНКЦИИ ПРОСТРАНСТВА В РОМАНТИЧЕСКОМ ФЭНТЕЗИ (НА МАТЕРИАЛЕ РОМАНОВ ЕЛЕНЫ ЗВЕЗДНОЙ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161 Хавва Хиляль Челикатеш Тепе «ОСЕННИЙ ВЕЧЕР» Ф.И. ТЮТЧЕВА И «ОСЕНЬ» И.С. ТУРГЕНЕВА: (СРАВНИТЕЛЬНЫЙ АНАЛИЗ СТИХОТВОРЕНИЙ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 Шамова Н.В., Кургузова Н.В. ОСОБЕННОСТИ ХУДОЖЕСТВЕННОГО ПРОСТРАНСТВА В ЛИТРПГ-РОМАНАХ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167 Шинкарук В.Е. «ОТТЕПЕЛЬ» И ПРОСТРАНСТВО ДИАЛОГА С МОЛОДЁЖЬЮ НА СТРАНИЦАХ ПЕРВЫХ НОМЕРОВ ЖУРНАЛА «ЮНОСТЬ» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173 ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ НАУКИ Абрамкина О.Г., Никитина А.В. ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ УСЛОВИЯ ФОРМИРОВАНИЯ ГОТОВНОСТИ К ДЕЛОВОЙ КОММУНИКАЦИИ БУДУЩИХ ГОСУДАРСТВЕННЫХ И МУНИЦИПАЛЬНЫХ СЛУЖАЩИХ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ОРГАНИЗАЦИИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177 Акулова Е.А. ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ УСЛОВИЯ ФОРМИРОВАНИЯ СИСТЕМНОГО И КРИТИЧЕСКОГО МЫШЛЕНИЯ В ПРОЦЕССЕ ИНОЯЗЫЧНОГО ОБУЧЕНИЯ СТУДЕНТОВ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180 Александрова А.П. ЛИНГВОСТРАНОВЕДЧЕСКИЕ ДИСЦИПЛИНЫ В ПРОЦЕССЕ ФОРМИРОВАНИЯ КОМПЕТЕНЦИЙ У СТУДЕНТОВ ЯЗЫКОВЫХ ВУЗОВ (НА ПРИМЕРЕ ТЕМЫ «СИСТЕМА ОБУЧЕНИЯ И ПОДГОТОВКИ БРИТАНСКИХ ИНЖЕНЕРОВ») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185 Алмосов Л.И., Алмосов А.Л. ФОРМИРОВАНИЕ НРАВСТВЕННЫХ ЦЕННОСТЕЙ У СТУДЕНТОВ ПРИ ИЗУЧЕНИИ ТЕМЫ НАРОДНОСТИ В ПРОИЗВЕДЕНИЯХ ХУДОЖНИКОВ СОВРЕМЕННОСТИ, В ПРОЦЕССЕ ПРИМЕНЕНИЯ МЕТОДА ХУДОЖЕСТВЕННО-ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ВЫСТАВОЧНОГО ПРОЕКТА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190 Бирюкова Н.П. ФОРМИРОВАНИЕ КОНСТРУКТОРСКО-ТЕХНОЛОГИЧЕСКОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ БУДУЩИХ ИНЖЕНЕРОВ-КОНСТРУКТОРОВ В ПРОЦЕССЕ ВЫПОЛНЕНИЯ ПРОЕКТА ЭКСКЛЮЗИВНОЙ КОЛЛЕКЦИИ ЖЕНСКОЙ ОДЕЖДЫ В МАТЕРИАЛЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201 Борисова Л.Е., Румянцева Е.Н. ЛИНГВОДИДАКТИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ И ПОСТУЛАТЫ, ПРИМЕНЯЕМЫЕ ПРИ ОБУЧЕНИИ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ В ВЫСШЕЙ ШКОЛЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . 206 Бурко Н.В., Орехова М.В., Шитакова Н.И. ТОПОНИМИЧЕСКАЯ ЛЕКСИКА – СРЕДСТВО ОБУЧЕНИЯ РУССКОМУ ЯЗЫКУ КАК ИНОСТРАННОМУ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209 Волков Е.С. КРИТЕРИАЛЬНО-ОЦЕНОЧНЫЙ АППАРАТ ФОРМИРОВАНИЯ ГОТОВНОСТИ БУДУЩИХ ОФИЦЕРОВ ПОДРАЗДЕЛЕНИЙ ОХРАНЫ В ВЕДОМСТВЕННЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ОРГАНИЗАЦИЯХ К ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ, СВЯЗАННОЙ С ПРИМЕНЕНИЕМ СТРЕЛКОВОГО ОРУЖИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215 Гончарова Е.В., Слесаренко Е.С., Медведева М.В. СОХРАНЕНИЕ ИСТОРИЧЕСКОЙ ПАМЯТИ В ПАТРИОТИЧЕСКОЙ РАБОТЕ С МОЛОДЕЖЬЮ КАК ЭЛЕМЕНТ ФОРМИРОВАНИЯ ВОСПИТЫВАЮЩЕЙ СРЕДЫ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ОРГАНИЗАЦИИ (НА ПРИМЕРЕ ПРОЕКТА «МУЗЕЙ ПОБЕДЫ ПСКОВГУ») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220 Горбунова Н.А., Комраков Р.В., Федорова М.А. ФОРМИРОВАНИЕ КУЛЬТУРНО-СИМВОЛЬНОЙ ОСВЕДОМЛЕННОСТИ У БАКАЛАВРОВ СОЦИАЛЬНО-КУЛЬТУРНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ СРЕДСТВАМИ СОБЫТИЙНОГО ТУРИЗМА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226 Грядунова Е.Н., Токмакова М.А., Якунина М.А., Серебренников А.Д. ВЛИЯНИЕ МУЛЬТИСЕНСОРНОСТИ ЦИФРОВОГО КОНТЕНТА НА ПОЛУЧЕНИЕ ПРАКТИЧЕСКИХ НАВЫКОВ РЕШЕНИЯ ЗАДАЧ ПРОЕКЦИОННОГО ЧЕРЧЕНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230 Грядунова Е.Н., Токмакова М.А., Якунина М.А., Серебренников А.Д. ФОРМИРОВАНИЕ «SOFTSKILLS» НАВЫКОВ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОМ ПРОЦЕССЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235 Джиоева Г.Х., Ортабаева Ф.Х. ЭСТЕТИЧЕСКОЕ ВОСПИТАНИЕ ШКОЛЬНИКОВ НА ОСНОВЕ ХОРЕОГРАФИЧЕСКОГО ИСКУССТВА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240 Дорофеева В.И. К ВОПРОСУ ПРЕПОДАВАНИЯ ДИСЦИПЛИН, СВЯЗАННЫХ С АНАЛИЗОМ ДАННЫХ, СТУДЕНТАМ НАПРАВЛЕНИЯ ПОДГОТОВКИ «ПРИКЛАДНАЯ МАТЕМАТИКА И ИНФОРМАТИКА». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244 Зубова Ж.А., Панюшкин В.В. ИНТЕГРАТИВНЫЕ СВЯЗИ В ПРОЦЕССЕ РЕАЛИЗАЦИИ ОСНОВНЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ПРОГРАММ ПО НАПРАВЛЕНИЮ ПОДГОТОВКИ 44.04.01 ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ ОБРАЗОВАНИЕ В ИНСТИТУТЕ ФИЛОЛОГИИ ОРЛОВСКОГО ГОСУДАРСТВЕННОГО УНИВЕРСИТЕТА ИМЕНИ И.С. ТУРГЕНЕВА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247 Коломыцева О.Н., Толмачева Г.С. ОСОБЕННОСТИ СИСТЕМНО КОММУНИКАТИВНО-ДЕЯТЕЛЬНОСТНОГО ПОДХОДА В МЕТОДИКЕ ПРЕПОДАВАНИЯ РКИ В КИТАЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 251 Кондратенко В.А. К ВОПРОСУ О ФОРМИРОВАНИИ СОЦИАЛЬНО-АДАПТИВНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ СЕЛЬСКИХ СТУДЕНТОВ К ОБУЧЕНИЮ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254 Кондрашова И.Н., Чаадаева Н.Н. ЭКОЛОГИЧЕСКОЕ ВОСПИТАНИЕ ОБУЧАЮЩИХСЯ ЕСТЕСТВЕННО-НАУЧНЫХ НАПРАВЛЕНИЙ ПОДГОТОВКИ: ОБОБЩЕНИЕ ОПЫТА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258 2
Стр.3
Ученые записки Орловского государственного университета. № 4 (97), 2022 г. Scientific notes of Orel State University. Vol. 4 – no. 97. 2022 Коношина С.Н., Воронкова М.В., Ермакова Н.В. ИНСТИТУТ КУРАТОРСТВА КАК ВАЖНЕЙШИЙ ЭЛЕМЕНТ ОБУЧЕНИЯ И ВОСПИТАНИЯ МОЛОДЕЖИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261 Косенко Н.А. ПРОБЛЕМА ОБУЧЕНИЯ ШКОЛЬНИКОВ ОСОБЕННОСТЯМ КНИЖНОЙ ИЛЛЮСТРАЦИИ В ВЫПУСКНЫХ КВАЛИФИКАЦИОННЫХ РАБОТАХ БУДУЩИХ ХУДОЖНИКОВ-ПЕДАГОГОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 265 Костюков Д.И., Митяева А.М. ЛИЧНОСТНО-ДЕЯТЕЛЬНОСТНЫЕ УСЛОВИЯ ФОРМИРОВАНИЯ ВОЕННО-ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ НАПРАВЛЕННОСТИ КУРСАНТОВ ИНЖЕНЕРНЫХ СПЕЦИАЛЬНОСТЕЙ ВЕДОМСТВЕННОГО ВУЗА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 269 Котькова Г.Е., Тамбовский О.М. ОСОБЕННОСТИ ОРГАНИЗАЦИИ И СОДЕРЖАНИЯ ПОДГОТОВКИ СПЕЦИАЛИСТА В КОНТЕКСТЕ СОВРЕМЕННЫХ ПРЕОБРАЗОВАНИЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . 272 Литвиненко И.Л. ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЙ МЕНЕДЖМЕНТ И МАРКЕТИНГ В ВЫСШЕМ ОБРАЗОВАНИИ КАК ФАКТОРЫ ЕГО РАЗВИТИЯ И ОПТИМИЗАЦИИ: ВВЕДЕНИЕ В ИССЛЕДОВАНИЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 276 Мищенко Е.В., Гришина С.Ю. КОНКУРС «АГРОНТИ» КАК ИНСТРУМЕНТ РАННЕЙ ПРОФОРИЕНТАЦИИ ШКОЛЬНИКОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 280 Напсо М.Д. ВИРТУАЛИЗАЦИЯ ОБРАЗОВАНИЯ: НЕКОТОРЫЕ АСПЕКТЫ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 285 Никифоров С. В. ТЕОРЕТИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ ФОРМИРОВАНИЯ ПРАВОВОЙ КУЛЬТУРЫ БУДУЩЕГО ЮРИСТА-МЕЖДУНАРОДНИКА В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ В ВУЗЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 289 Николаев В.А. ПОДГОТОВКА БУДУЩИХ СПЕЦИАЛИСТОВ СОЦИАЛЬНОЙ СФЕРЫ К РЕАБИЛИТАЦИИ ИНВАЛИДОВ СРЕДСТВАМИ ФИЗИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ И СПОРТА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 293 Одиноков А.С., Кокорев А.В., Волков М.А., Сучкова Е.Е. О ПРОБЛЕМАХ ПРОЕКТИРОВАНИЯ СОДЕРЖАНИЯ ПРОГРАММЫ УЧЕБНОЙ ДИСЦИПЛИНЫ «ПРИКЛАДНАЯ МАТЕМАТИКА» В УЧЕБНЫХ ЗАВЕДЕНИЯХ СПО ЭЛЕКТРОТЕХНИЧЕСКОГО ПРОФИЛЯ С УЧЕТОМ МЕЖПРЕДМЕТНЫХ СВЯЗЕЙ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 298 Ременцов А.Н., Тончева Н.Н., Фадеев И.В. КОМПЬЮТЕРНОЕ ТЕСТИРОВАНИЕ КАК МЕТОД КОНТРОЛЯ УСПЕВАЕМОСТИ ОБУЧАЮЩИХСЯ СРЕДНЕГО ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 304 Россомахина О.М. СУЩНОСТЬ ПРАКТИКО-ОРИЕНТИРОВАННОЙ ЕСТЕСТВЕННО-НАУЧНОЙ ПОДГОТОВКИ БУДУЩИХ СПЕЦИАЛИСТОВ В СФЕРЕ КЛИНИЧЕСКОЙ МЕДИЦИНЫ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 308 Сафонов И.А., Кадочников А.И. ВОЗМОЖНОСТИ ДИСТАНЦИОННОГО ОБУЧЕНИЯ КУРСАНТОВ ВОЕННЫХ ВУЗОВ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 312 Старцева Д.В. СТАНОВЛЕНИЕ МЕТОДИКИ РУССКОГО ПЕВЧЕСКОГО ИСКУССТВА В ЭПОХУ БАРОККО (НА ПРИМЕРЕ «МУСИКИЙСКОЙ ГРАММАТИКИ» Н. ДИЛЕЦКОГО) И ЕЕ ПРИМЕНЕНИЕ В СОВРЕМЕННОЙ ПРАКТИКЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 316 Тукарев П.Ю. ПРОФЕССИОНАЛЬНЫЕ РИСКИ КАК ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ КАТЕГОРИЯ (В АСПЕКТЕ ПОДГОТОВКИ БУДУЩИХ ЭКОНОМИСТОВ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 322 Уварова М.Н., Гришина С.Ю. ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ЦИФРОВОГО ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО КОНТЕНТА ПРИ ИЗУЧЕНИИ ДИСЦИПЛИН ЕСТЕСТВЕННО-НАУЧНОГО ЦИКЛА В АГРАРНОМ ВУЗЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 325 Фефелов С.В., Агаева А.В., Фудар А.С. К ВОПРОСУ О ФОРМИРОВАНИИ ПРАВОВОЙ КУЛЬТУРЫ И ПРАВОСОЗНАНИЯ У ОБУЧАЮЩИХСЯ В ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ УЧРЕЖДЕНИЯХ . . . . . . . . 330 Филатова В.А., Митяева А.М. СОДЕРЖАТЕЛЬНЫЙ КОМПОНЕНТ ЛИНГВИСТИЧЕСКОЙ КОМПЕТЕНЦИИ ПРИ ОБУЧЕНИИ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ СТУДЕНТОВ IT СПЕЦИАЛЬНОСТЕЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 334 Хрулёва А.А. СОДЕРЖАТЕЛЬНЫЙ АСПЕКТ ОБУЧЕНИЯ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ СТУДЕНТОВНЕЯЗЫКОВЫХ НАПРАВЛЕНИЙ ПОДГОТОВКИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 338 Цакаев С.Ш., Неверкович С.Д. ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ УСЛОВИЯ РЕАЛИЗАЦИИ МОТИВАЦИОННОГО КОМПОНЕНТА ПОЗНАВАТЕЛЬНОЙ АКТИВНОСТИ ОБУЧАЮЩИХСЯ ВУЗА ФИЗИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341 Честнихина А.Д. ВЫЯВЛЕНИЕ ИСХОДНОГО УРОВНЯ СФОРМИРОВАННОСТИ ПРАВОВОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ СТУДЕНТОВ, ОБУЧАЮЩИХСЯ НА МЕДИЦИНСКИХ СПЕЦИАЛЬНОСТЯХ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 344 Чжао Шупин ФОРМИРОВАНИЕ СОЦИОКУЛЬТУРНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ КИТАЙСКИХ СТУДЕНТОВ-ФИЛОЛОГОВ ПРИ ИЗУЧЕНИИ РКИ КАК ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПРОБЛЕМА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 347 Шалимова О.Н., Антонова Ю.Н. КРИТЕРИИ СФОРМИРОВАННОСТИ ОБЩЕКУЛЬТУРНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 354 Шалимова О.Н. ФОРМИРОВАНИЕ ЮРИДИЧЕСКОЙ ЛЕКСИКИ НА ЗАНЯТИЯХ ПО ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 357 Шемякина М.С. О ФОРМИРОВАНИИ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ В СФЕРЕ ФИНАНСОВОЙ БЕЗОПАСНОСТИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 360 Якушев М.В. ПРИНЦИПЫ КОНСТРУИРОВАНИЯ УЧЕБНИКА ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 363 ПАМЯТИ УЧИТЕЛЯ Селютин В.Д. ПРОФЕССИОНАЛЬНАЯ ПОДГОТОВКА УЧИТЕЛЯ МАТЕМАТИКИ В ПЕДАГОГИЧЕСКОМ НАСЛЕДИИ Ф.С.АВДЕЕВА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 366 РЕЦЕНЗИИ Оленева П.Н. ANTI-PROVERBS IN FIVE LANGUAGES: STRUCTURAL FEATURES AND VERBAL HUMOR DEVICES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 369 РЕДАКЦИОННО-ИЗДАТЕЛЬСКАЯ КОЛЛЕГИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 372 ТРЕБОВАНИЯ К ОФОРМЛЕНИЮ НАУЧНОЙ СТАТЬИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 373 3
Стр.4
Scientifi c journal It was founded in 1940 Is published 4 times a year SCIENTIFIC NOTES OF OREL STATE UNIVERSITY Vo l. 4 - No. 97. 2022 Editorial board: Scientifi c editor-in-chief Gella T.N., Doctor of History, Prof. Scientifi c deputy editor-in-chief Puzankova E.N., Doctor in Pedagogics, Prof. Board members: Dudina E.F., Candidate of Philology (Russia) Abakumova O.B., Doctor in Philology (Russia) Eisenstat M.P., Doctor of History, Prof. (Russia) Alexandrova A.P., Candidate of Philology, Docent (Russia) Antonova M.V., Doctor of Philology, Prof. (Russia) Arzakanyan M.Ts., Doctor of History, Prof. (Russia) Belyaeva I.A., Doctor of Philology, Prof. (Russia) Ivanov A.E., Doctor of History, Prof. (Russia) Izotov V.P., Doctor of Philology, Prof. (Russia) Kalashnikova L.V., Doctor of Philology, Prof. (Russia) Kovaleva T.V., Doctor of Philology, Prof. (Russia) Larionova L.G., Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia) L’vova S.I., Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia) Minakov S.T., Doctor of History, Prof. (Russia) Mikhal`chenko S.I., Doctor of History, Prof. (Russia) Mikheicheva E.A., Doctor of Philology, Prof. (Russia) Nikolaev V.A., Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia) Nikonova T.A., Doctor of Philology, Prof. (Russia) Novikov S.N., Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia) Obraztsov P. I. ,Doctor in Pedagogics, Prof.(Russia) Pogosyan V.A., Doctor of History, Prof. (Armenia) Retinskaya T.I., Doctor of Philology, Docent (Russia) Stepanova N.S., Doctor in Philology, Prof. (France) Strukova T.V., Doctor of Philology, Prof. (Russia) Tarasova O.V., Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia) Khvorostov D.A., Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia) Cherepanova L.V. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia) Chikalova I.R. Doctor of History, Prof. (Belarus) The founder – Federal State Budget Educational Institution of Higher Education «Orel State University named after I.S. Turgenev» FSBEI HE «OSU named after I.S. Turgenev» Contents HISTORICAL SCIENCES Arbekov A.B. RUSSIAN MILITARY INTELLIGENCE IN AUSTRIA-HUNGARY IN 1878–1881 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Aronov D.V., Smirnov I.M. EMERGENCY BRAKE OR LEGISLATIVE JAM-UP - THE UPPER HOUSE OF PARLIAMENT IN THE POLITICAL-LEGAL THOUGHT OF RUSSIAN LIBERALISM IN THE LATE NINETEENTH AND EARLY TWENTIETH CENTURY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 Verizhnikov A.N. SERVICE AND COMBAT ACTIVITIES OF THE 141ST MOZHAI INFANTRY REGIMENT IN 1863–1917 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 Gella T.N. THE AFRICAN STEREOTYPES IN THE MIRROR OF THE IMPERIAL MENTALITY OF THE INTELLECTUALS OF THE «FOGGY ALBION» IN THE EARLY 60S OF THE XIX CENTURY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24 Ivanov N.S. BRITISH «INFORMAL EMPIRE» IN URUGUAY IN THE XIX CENTURY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 Kudlanov K.B. MARRIAGEMOBILITYIN SOME SMALLHOLDERS CLANS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 Kuznetsov Yu.V. COVERAGE OF THE PROBLEM OF RACE RELATIONS IN AMERICAN HISTORY TEXTBOOKS (LAST THIRD OF THE XX – XXI CENTURIES) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 Minakov S.T. NAPOLEON IN DRAWINGS BY A.S. PUSHKIN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 Pavlova A.V. FACTORS OF MILITARIZATION OF THE MOUNTAIN RESCUE SERVICE IN THE USSR AND DONBASS (1928–1934) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .57 Pervushina L.V., Sergeev V.A., Pervushin V.V. THE HISTORY OF HEALTHCARE IN THE POKROVSKY DISTRICT ORYOL REGION: FROM RURAL MEDICINE TO MODERN TECHNOLOGIES (TO THE 135TH ANNIVERSARY OF THE POKROV CDH) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61 Popkova O.V. COMMERCIAL AND POLITICAL RELATIONS BETWEEN RUSSIA AND GREAT BRITAININ THE MIDDLE OF THE 18TH CENTURY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65 Pudov G.A. RUSSIAN CHEST CRAFT AT THE NIZHNY NOVGOROD FAIR. MATERIALS FOR THE HISTORY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 Rogozhina A.S. FOOD CRISIS AT THE END OF THE 19TH CENTURY IN RUSSIA IN THE VIEW OF WESTERN EUROPEAN AND AMERICAN RESEARCHERS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 Scientifi c Secretary of the Editorial and Publishing Board Dudina E.F. Candidate of Philology Editorial Offi ce address: 302026, Orеl Region, Orel, 95 Komsomolskaya Str. Tel. +7 9050460601 www. oreluniver.ru E-mail: utchen-zap@univ-orel.ru Registered in the Federal Service for Supervision of Communications, Information Technology and Mass Communications. Certifi cate ПИ № ФС 77-80826 from 07.04.2021 Index 43366 on general catalog «Press of Russia» on the websites www.pressa-rf.ru, www.akc.ru © Team of authors, 2022 © OSU named after I.S. Turgenev, 2022 The journal is included in the list of reviewed scientifi c journals, which should publish the scientifi c results of dissertations for the doctor and candidate degree (included in the List of HAC) list of HAC of 01.02.2022 5.6.1 – Domestic history (historical sciences), 5.6.2 – General history (of the corresponding period) (historical sciences), 10.01.01 – Russian literature (philological sciences), 10.01.03 – Literature of the peoples of foreign countries (with indication of specifi c literature) (philological sciences), 5.8.2 – Theory and methods of training and education (by areas and levels of education) (pedagogical sciences), 5.8.7 – Theory and methodology of vocational education (pedagogical sciences) 4 Svechnikova S.V., Medvedeva D.E. WESTERN SANCTIONS POLICY TOWARDS THE RUSSIAN FEDERATION AND THE POSITION OF THE FAR RIGHT PARTIES FROM WESTERN EUROPE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 PHILOLOGICAL SCIENCES Alekhina I.V. MOONLIT NIGHT IN THE STORIES OF A.P. CHEKHOV . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87 Aleoshina L.V. FUNCTIONS OF OCCASIONALISMS IN THE NOVEL BY N.S. LESKOV «ON KNIVES» . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 Aleoshina L.V. COMPOUND-HYPHENATED NOMINATIONS OF FEMALES IN THE IDIOSTYLE OF N.S. LESKOVA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96 Antonova M.V., Popova V.I. P.A. ROSSIEV’S CHURCH-HISTORICAL NOVEL “ST. ALEXY” AS A WORK FOR YOUTH. . . . . . . . . . . . . . 103 Belskaya A.A. INTERPRETATION OF I.S. TURGENEV’S RELIGIOUS QUEST IN LITERARY CRITICISM OF THE LATE XIX CENTURY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
Стр.5
Ученые записки Орловского государственного университета. № 4 (97), 2022 г. Scientific notes of Orel State University. Vol. 4 – no. 97. 2022 Belskaya A.A. INTERPRETATION ON THE RELIGIOSITY OF I.S. TURGENEV IN RUSSIAN LITERARY STUDIES OF THE BEGINNING OF THE XX CENTURY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114 Duigu I.A. MYSTICAL AND PHILOSOPHICAL THEME IN THE EPISTOLARY STORY “THE SYLPH” BY V.F. ODOEVSKY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119 Kovaleva T.V., Grigorieva T.I. WORLDVIEW BASES OF DUALISM OF F.I. TYUTCHEV'S POETRY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 Kovaleva Т.V. FETOV’S TEXT IN RUSSIAN LYRIC POETRY OF THE 80-90S OF THE ХIХTH CENTURY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126 Kurguzova N.V. (DON’T) CHOOSE ME: “ SELECTION OF BRIDES” AS A TYPICAL ROMFANT PLOT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132 Laptenkov V.G. THE FEATURES OF THE GENRE OF M. GORKY’S BIBLIOGRAPHICAL NOTES (BASED ON THE MATERIALS PUBLISHED IN “THE NIZHNY NOVGOROD LEAF” IN 1898–1899) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140 Manuylova Yu.A. FAIRY TALE OF M. GORKY «ABOUT THE SISKIN WHO LIED AND ABOUT THE WOODPECKER, THE LOVER OF THE TRUTH» IN THE INTERPRETATION OF SERBIAN CULTURE (1946) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144 Osmanova K.P. “TO MERET” BY ARTHUR ADAMOV: FEATURES OF POETICS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148 Pavlovich K.K. IVAN GONCHAROV AND ALEXANDR NIKITENKO. TO THE HISTORY OF PERSONAL AND CREATIVE RELATIONSHIPS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152 Strukova T.V. METAGRAM AS AN ENIGMATIC GENRE OF RUSSIAN POETRY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156 Fedorchuk M.A. SOME FUNCTIONS OF SPACE IN ROMANTIC FANTASY (BASED ON THE NOVELS OF ELENA ZVEZDNAYA) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161 Havva Hilal Chelikatesh Tepe “AUTUMN EVENİNG” BY F.I. TYUTCHEV AND “AUTUMN” BY I.S. TURGENEV: (COMPARATİVE ANALYSİS OF POEMS) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 Shamova N.V., Kurguzova N.V. FEATURES OF ARTISTIC SPACE IN LITRPG-NOVELS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167 Shinkaruk V.E. THE OTTEPEL AND DIALOGUE SPACE ON THE PAGES OF FIRST ISSUESTHE “YUNOST” MAGAZINE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173 PEDAGOGICAL SCIENCES Abramkina O.G., Nikitina A.V. THE PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR THE FORMATION OF READINESS FOR BUSINESS COMMUNICATION OF THE FUTURE CIVIL SERVANTS AND MUNICIPAL EMPLOYEES IN THE EDUCATIONAL ORGANIZATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177 Akulova E.A. PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR THE FORMATION OF SYSTEMIC AND CRITICAL THINKING IN THE PROCESS OF FOREIGN LANGUAGE STUDENTS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180 Alexandrova A.P. LINGUISTIC SUBJECTS IN FORMING COMPETENCES IN STUDENTS OF LANGUAGE INSTITUTES AND FACULTIES (ON THE EXAMPLE OF THE TOPIC “THE SYSTEM OF TEACHING AND TRAINING BRITISH ENGINEERS”) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185 Almosov L.I., Almosov A.L. THE FORMATION OF MORAL VALUES AMONG STUDENTS DURING THE STUDY OF THE THEMES OF NATIONALITY IN THE WORKS OF CONTEMPORARY ARTISTS, IN THE PROCESS OF APPLYING THE METHOD OF ARTISTIC AND PEDAGOGICAL EXHIBITION PROJECT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190 Biryukova N.P. FORMATION OF THE DESIGN AND TECHNOLOGICAL COMPETENCE OF FUTURE DESIGN ENGINEERS DURING THE IMPLEMENTATION OF THE PROJECT OF AN EXCLUSIVE COLLECTION OF WOMEN’S CLOTHING IN THE MATERIAL. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201 Borisova L.Y., Rumyantseva E.N. LINGUODIDACTIC FOUNDATIONS AND POSTULATES USED IN TEACHING OF A FOREING LANGUAGE IN HIGH SCHOOL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206 Burko N.V., Orekhova M.V., Shitakova N.I. TOPONYMIC VOCABULARY IS A MEANS OF TEACHING RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209 Volkov E.S. CRITERION-EVALUATION APPARATUS FOR THE FORMATION OF READINESS OF FUTURE OFFICERS OF SECURITY UNITS IN DEPARTMENTAL EDUCATIONAL ORGANIZATIONS FOR PROFESSIONAL ACTIVITIES RELATED TO THE USE OF SMALL ARMS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215 Goncharova E.V., Slesarenko E.S., Medvedeva M.V. PRESERVATION OF HISTORICAL MEMORY IN PATRIOTIC WORK WITH YOUTH AS AN ELEMENT OF THE FORMATION OF THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF AN EDUCATIONAL ORGANIZATION (USING THE EXAMPLE OF THE PROJECT «PSKOV STATE UNIVERSITY VICTORY MUSEUM»). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220 Gorbunova N.A., Komrakov R.V., Fedorova М.А. FORMATION OF CULTURAL AND SYMBOLIC AWARENESS AMONG BACHELORS OF SOCIO-CULTURAL ACTIVITIES BY MEANS OF EVENT TOURISM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226 Gryadunova E.N., Tokmakova M.A., Yakunina M.A., Serebrennikov A.D. THE IMPACT OF MULTISENSORY DIGITAL CONTENT ON THE ACQUISITION OF PRACTICAL SKILLS SOLUTIONS TO PROJECTION DRAWING PROBLEMS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230 Gryadunova E.N., Tokmakova M.A., Yakunina M.A., Serebrennikov A.D. FORMATION OF "SOFT SKILLS" SKILLS IN THE EDUCATIONAL PROCESS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235 Dzhioeva G.H., Ortabaeva F.H. AESTHETIC EDUCATION OF SCHOOLCHILDREN ON THE BASIS OF CHOREOGRAPHIC ART . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240 Dorofeyeva V.I. ON THE QUESTION OF TEACHING DISCIPLINES RELATED TO DATA ANALYSIS TO STUDENTS OF THE TRAINING DIRECTION «APPLIED MATHEMATICS AND COMPUTER SCIENCE» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244 Zubova Zh.A.. Panushkin V.V. INTEGRATIVE CONNECTIONS IN THE PROCESS OF IMPLEMENTING THE MAIN EDUCATIONAL PROGRAMS IN THE FIELD OF STUDY 44.04.01 PEDAGOGICAL EDUCATIONAT THE INSTITUTE OF PHILOLOGY OF THE OREL STATE UNIVERSITY NAMED AFTER I.S. TURGENEV. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247 Kolomytseva O.N., Tolmacheva G.S. FEATURES OF THE SYSTEM COMMUNICATIVE-ACTIVITY APPROACH IN THE METHODOLOGY OF TEACHING RCT IN CHINA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 251 5
Стр.6
Ученые записки Орловского государственного университета. № 4 (97), 2022 г. Scientific notes of Orel State University. Vol. 4 – no. 97. 2022 Kondratenko V.A. TO THE QUESTION OF THE FORMATION OF SOCIAL-ADAPTIVE COMPETENCE OF RURAL STUDENTS TO STUDY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254 Kondrashova I.N., Chaadaeva N.N. ECOLOGICAL EDUCATION OF STUDENTS OF NATURAL SCIENCE AREAS OF TRAINING: GENERALIZATION OF EXPERIENCE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258 Konoshina S.N., Voronkova M.V., Ermakova N.V. THE INSTITUTE OF CURATORSHIP AS THE MOST IMPORTANT ELEMENT OF EDUCATION AND UPBRINGING OF YOUNG PEOPLE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261 Kosenko N.А. THE PROBLEM OF TEACHING SCHOOLCHILDREN THE PECULIARITIES OF BOOK ILLUSTRATION IN THE FINAL QUALIFYING WORKS OF FUTURE ARTISTS-TEACHERS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 265 Kostyukov D.I., Mityaeva A.M. PERSONAL-ACTIVITY CONDITIONS FOR THE FORMATION OF MILITARY-PROFESSIONAL ORIENTATION OF A DEPARTMENTAL UNIVERSITY . . . . . . . . . . . . . 269 Kotkova G.E., Tambovsry O.M. FEATURES OF THE ORGANIZATION AND CONTENT SPECIALIST TRAINING IN THE CONTEXT OF MODERN TRANSFORMATIONS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 272 Litvinenko I.L. EDUCATIONAL MANAGEMENT AND MARKETING IN HIGHER EDUCATION AS FACTORS OF ITS DEVELOPMENT AND OPTIMIZATION: AN INTRODUCTION TO THE STUDY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 276 Grishina S.Y., Mishchenko E.V. THE «AGRONTI» COMPETITION AS AN EARLY CAREER GUIDANCE TOOL FOR SCHOOLCHILDREN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 280 Napso M.D. VIRTUALIZATION OF EDUCATION: SOME ASPECTS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 285 Nikiforov S.V. THEORETICAL ASPECTS OF THE FORMATION OF THE LEGAL CULTURE OF A FUTURE INTERNATIONAL LAWYER IN THE PROCESS OF STUDYING AT A UNIVERSITY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 289 Nikolaev V.A. PREPARATION OF FUTURE SOCIAL SPECIALISTS FOR THE REHABILITATION OF THE DISABLED PEOPLE WITH FUNDS PHYSICAL CULTURE AND SPORTS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 293 Odinokov A.S., Kokorev A.V., Volkov M.A., Suchkova Е.Е. ABOUT THE PROBLEMS OF DESIGNING THE CONTENT OF THE PRO-GRAM OF THE EDUCATIONAL DISCIPLINE "APPLIED MATHEMATICS" IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS OF SVE ELECTRICAL PROFILE, ACCORDING TO INTER-SUBJECT RELATIONS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 298 Rementsov A.N., Toncheva N.N., Fadeev I.V. COMPUTER TESTING AS A METHOD OF MONITORING THE PROGRESS OF STUDENTS OF SECONDARY VOCATIONAL EDUCATION. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 304 Rossomahina O.M. THE ESSENCE OF PRACTICE-ORIENTED NATURAL-SCIENTIFIC TRAINING OF FUTURE SPECIALISTS IN THE FIELD OF CLINICAL MEDICINE . . . . . . . . . . . . . 308 Safonov I.A., Kadochnikov A.I. OPPORTUNITIES FOR DISTANCE LEARNING OF CADETS OF MILITARY UNIVERSITIES. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 312 Startseva D.V. FORMATION OF THE METHODOLOGY OF RUSSIAN SINGING ART IN THE BAROQUE AGE (ON THE EXAMPLE OF N. DILETSKY’S MUSIC GRAMMAR) AND ITS APPLICATION IN MODERN PRACTICE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 316 Tukarev P.Y. PROFESSIONAL RISKS AS A PEDAGOGICAL CATEGORY (IN TERMS OF TRAINING FUTURE ECONOMISTS) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 322 Uvarova M.N., Grishina S.Y. THE USE OF DIGITAL EDUCATIONAL CONTENT IN THE STUDY OF DISCIPLINES OF THE NATURAL SCIENCE CYCLE IN AN AGRICULTURAL UNIVERSITY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 325 Fefelov S.V., Agaeva A.V., Fudar A.S. ON THE ISSUE OF THE FORMATION OF LEGAL CULTURE AND LEGAL AWARENESS AMONG STUDENTS IN GENERAL EDUCATION INSTITUTIONS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 330 Filatova V.A., Mityaeva A.M. CONTENT-RELATED ELEMENT OF LINGUISTIC COMPETENCE IN TEACHING ENGLISH FOR IT STUDENTS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 334 Khrulyova A.A. CONTENT ASPECT OF FOREIGN LANGUAGE TEACHING TO NON-LINGUISTIC STUDENTS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 338 Tsakaev S.Sh., Neverkovich S.D. PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR THE IMPLEMENTATION OF THE MOTIVATIONAL COMPONENT OF COGNITIVE ACTIVITY OF STUDENTS OF THE UNIVERSITY OF PHYSICAL CULTURE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341 Chestnikhina A.D. IDENTIFICATION OF THE INITIAL LEVEL OF LEGAL COMPETENCE OF STUDENTS ENROLLED IN MEDICAL SPECIALTIES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 344 Zhao Shuping FORMATION OF SOCIO-CULTURAL COMPETENCE OF CHINESE STUDENTS OF PHILOLOGY I N THE STUDY OF THE RUSSIAN LANGUAGE AS A PEDAGOGICAL PROBLEM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 347 Shalimova O.N., Antonova Yu.N. CRITERIA FOR THE FORMATION OF COMMON CULTURAL COMPETENCIES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 354 Shalimova O.N. FORMATION OF LEGAL VOCABULARY AT FOREIGN LANGUAGE CLASSES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 357 Shemyakina M.S. ON THE FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCE IN THE FIELD OF FINANCIAL SECURITY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 360 Yakushev M.V. PRINCIPLES OF CONSTRUCTING A FOREIGN LANGUAGE TEXTBOOK. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 363 TEACHER'S MEMORY Selyutin V.D. PROFESSIONAL TRAINING OF A TEACHER OF MATHEMATICS IN THE PEDAGOGICAL HERITAGE OF F.S. AVDEEV. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 366 REVIEWS Oleneva P.N. ANTI-PROVERBS IN FIVE LANGUAGES: STRUCTURAL FEATURES AND VERBAL HUMOR DEVICES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 369 6
Стр.7

Облако ключевых слов *


* - вычисляется автоматически
Периодика по подписке
Антиплагиат система Руконтекст