ОРЛОВСКОГО ГОСУДАРСТВЕННОГО УНИВЕРСИТЕТА
УЧЕНЫЕ ЗАПИСКИ
Научный журнал
Издается с 1940 года
Выходит 4 раза в год
№ 4 (97) 2022
Редакционно-издательская коллегия:
Главный редактор
Гелла Т.Н., д-р ист. наук, проф. (Россия)
Заместитель главного редактора
Пузанкова Е.Н., д-р пед. наук, проф. (Россия)
Члены редколлегии:
Дудина Е.Ф., канд. филол. наук (Россия)
Абакумова О.Б., д-р. филол. наук (Россия)
Айзенштат М.П., д-р ист. наук, проф. (Россия)
Александрова А.П., канд. филол. наук, доц. (Россия)
Антонова М.В., д-р филол. наук, проф.(Россия)
Арзаканян М.Ц., д-р ист. наук, проф. (Россия)
Беляева И.А., д-р филол. наук, проф. (Россия)
Иванов А.Е., д-р ист. наук, проф. (Россия)
Изотов В.П., д-р филол. наук, проф.(Россия)
Калашникова Л.В., д-р филол. наук, проф.(Россия)
Ковалева Т.В., д-р филол. наук, проф.(Россия)
Ларионова Л.Г., д-р пед. наук, проф. (Россия)
Львова С.И., д-р пед. наук, проф. (Россия)
Минаков С.Т., д-р ист. наук, проф. (Россия)
Михальченко С.И., д-р ист. наук, проф. (Россия)
Михеичева Е.А., д-р филол. наук, проф. (Россия)
Николаев В.А., д-р пед. наук, проф. (Россия)
Новиков С.Н., д-р пед. наук, проф. (Россия)
Новикова В.Г., д-р филол. наук, проф. (Россия)
Образцов П.И., д-р пед. наук, проф. (Россия)
Погосян В.А., д-р ист. наук, проф. (Армения)
Ретинская Т.И., д-р филол. наук, проф. (Россия
Степанова Н.С., д-р филол. наук, доц. (Россия)
Струкова Т.В., д-р филол. наук (Россия)
Тарасова О.В., д-р пед. наук, проф. (Франция)
Хворостов Д.А., д-р пед. наук, проф. (Россия)
Черепанова Л.В. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Чикалова И.Р. д-р ист. наук, проф. (Белорусь)
Учредитель – федеральное государственное бюджетное
образовательное учреждение высшего образования
«Орловский государственный университет
имени И.С. Тургенева»
ФГБОУ ВО «ОГУ имени И.С. Тургенева»
Содержание
ИСТОРИЧЕСКИЕ НАУКИ
Арбеков А.Б.
ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ РОССИЙСКОЙ ВОЕННОЙ РАЗВЕДКИ В АВСТРО-ВЕНГРИИ
В 1878–1881 ГОДАХ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Аронов Д.В., Смирнов И.М.
АВАРИЙНЫЙ ТОРМОЗ ИЛИ ЗАКОНОДАТЕЛЬНАЯ ПРОБКА – ВЕРХНЯЯ ПАЛАТА
ПАРЛАМЕНТА В ПОЛИТИКО-ПРАВОВОЙ МЫСЛИ РОССИЙСКОГО ЛИБЕРАЛИЗМА
КОНЦА XIX – НАЧАЛА ХХ В. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Верижников А.Н.
СЛУЖЕБНО-БОЕВАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ 141-ГО ПЕХОТНОГО МОЖАЙСКОГО ПОЛКА
В 1863–1917 ГГ.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Гелла Т.Н.
АФРИКАНСКИЕ СТЕРЕОТИПЫ В ЗЕРКАЛЕ ИМПЕРСКОГО МЕНТАЛИТЕТА ИНТЕЛЛЕКТУАЛОВ
«ТУМАННОГО АЛЬБИОНА» В НАЧАЛЕ 60-Х ГОДОВ XIX ВЕКА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Иванов Н.С.
БРИТАНСКАЯ «НЕФОРМАЛЬНАЯ» ИМПЕРИЯ В УРУГВАЕ В XIX В. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Кудланов К.Б.
БРАЧНАЯ ПОДВИЖНОСТЬ ОТДЕЛЬНЫХ ОДНОДВОРЧЕСКИХ РОДОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Кузнецов Ю.В.
ОСВЕЩЕНИЕ ПРОБЛЕМЫ МЕЖРАСОВЫХ ОТНОШЕНИЙ В АМЕРИКАНСКИХ УЧЕБНИКАХ
ИСТОРИИ (ПОСЛЕДНЯЯ ТРЕТЬ XX – XXI ВВ.). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
Минаков С.Т.
НАПОЛЕОН В РИСУНКАХ А.С. ПУШКИНА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
Павлова А.В.
ФАКТОРЫ ВОЕНИЗАЦИИ ГОРНОСПАСАТЕЛЬНОЙ СЛУЖБЫ В СССР И ДОНБАССЕ (1928–1934 ГГ.) . . 57
Первушина Л.В., Сергеев В.А., Первушин В.В.
ИСТОРИЯ ЗДРАВООХРАНЕНИЯ ПОКРОВСКОГО РАЙОНА ОРЛОВСКОЙ ОБЛАСТИ:
ОТ ЗЕМСКОЙ МЕДИЦИНЫ ДО СОВРЕМЕННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ (К 135-ЛЕТИЮ ПОКРОВСКОЙ ЦРБ) .61
Попкова О.В.
ТОРГОВЫЕ И ПОЛИТИЧЕСКИЕ ОТНОШЕНИЯ РОССИИ С ВЕЛИКОБРИТАНИЕЙ
В СЕРЕДИНЕ XVIII ВЕКА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
Пудов Г.А.
РУССКИЙ СУНДУЧНЫЙ ПРОМЫСЕЛ НА НИЖЕГОРОДСКОЙ ЯРМАРКЕ. МАТЕРИАЛЫ
К ИСТОРИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
Рогожина А.С.
ПРОДОВОЛЬСТВЕННЫЙ КРИЗИС КОНЦА XIX В. В РОССИИ В ПРЕДСТАВЛЕНИИ
ЗАПАДНОЕВРОПЕЙСКИХ И АМЕРИКАНСКИХ ИССЛЕДОВАТЕЛЕЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
Свечникова С.В., Медведева Д.Е.
САНКЦИОННАЯ ПОЛИТИКА ЗАПАДА В ОТНОШЕНИИ РФ И ПОЗИЦИЯ
КРАЙНЕ ПРАВЫХ ПАРТИЙ ЗАПАДНОЙ ЕВРОПЫ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
ФИЛОЛОГИЧЕСКИЕ НАУКИ
И.О.ответственного редактора
Дудина Е.Ф. канд. филол. наук
Адрес редакции:
302026, Орловская обл., г. Орёл, ул. Комсомольская, 95.
Тел.: +7 9050460601
www. oreluniver.ru E-mail: utchen-zap@univ-orel.ru
Зарег. в Федеральной службе по надзору в сфере связи,
информационных технологий и массовых коммуникаций.
Свидетельство ПИ № ФС 77-80826 от 07.04.2021
Подписной индекс 43366
по объединенному каталогу «Пресса России»
на сайтах www.pressa-rf.ru и www.akc.ru
© Коллектив авторов, 2022
© ОГУ имени И.С. Тургенева, 2022
Журнал входит в Перечень рецензируемых научных изданий, в которых должны быть опубликованы основные научные результаты диссертаций
на соискание ученой степени кандидата наук, на соискание ученой степени доктора наук» (входит в Перечень ВАК) список ВАК от
01.02.2022 г.: 5.6.1 – Отечественная история (исторические науки), 5.6.2 – Всеобщая история (соответствующего периода)(исторические науки),
10.01.01 – Русская литература (филологические науки), 10.01.03 – Литература народов стран зарубежья (с указанием конкретной литературы)
(филологические науки), 5.8.2 – Теория и методика обучения и воспитания (по областям и уровням образования) (педагогические науки),
5.8.7. – Методология и технология профессионального образования (педагогические науки).
Алехина И.В.
ЛУННАЯ НОЧЬ В РАССКАЗАХ А.П. ЧЕХОВА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
Алешина Л.В.
ФУНКЦИИ ОККАЗИОНАЛИЗМОВ В РОМАНЕ Н.С. ЛЕСКОВА «НА НОЖАХ» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
Алешина Л.В.
СЛОЖНО-ДЕФИСНЫЕ НОМИНАЦИИ ЛИЦ ЖЕНСКОГО ПОЛА В ИДИОСТИЛЕ Н.С. ЛЕСКОВА . . . . . . 96
Антонова М.В., Попова В.И.
ЦЕРКОВНО-ИСТОРИЧЕСКАЯ ПОВЕСТЬ П.А. РОССИЕВА «СВЯТИТЕЛЬ АЛЕКСИЙ»
КАК ПРОИЗВЕДЕНИЕ ДЛЯ ЮНОШЕСТВА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
Бельская А.А.
ИНТЕРПРЕТАЦИЯ ВОПРОСА О РЕЛИГИОЗНЫХ ИСКАНИЯХ И.С. ТУРГЕНЕВА
В ЛИТЕРАТУРНОЙ КРИТИКЕ КОНЦА XIX ВЕКА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
Бельская А.А.
ИНТЕРПРЕТАЦИЯ ВОПРОСА О РЕЛИГИОЗНОСТИ И.С. ТУРГЕНЕВА В РУССКОМ
ЛИТЕРАТУРОВЕДЕНИИ НАЧАЛА XX ВЕКА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
Стр.2
Ученые записки Орловского государственного университета. № 4 (97), 2022 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 4 – no. 97. 2022
Дуйгу И.А.
МИСТИКО-ФИЛОСОФСКАЯ ТЕМА В ЭПИСТОЛЯРНОЙ ПОВЕСТИ «СИЛЬФИДА» В.Ф. ОДОЕВСКОГО . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
Ковалева Т.В., Григорьева Т.И.
МИРОВОЗЗРЕНЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ДУАЛИЗМА ПОЭЗИИ Ф.И. ТЮТЧЕВА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
Ковалева Т.В.
ФЕТОВСКИЙ ТЕКСТ В РУССКОЙ ЛИРИКЕ 80-90-Х ГОДОВ ХIХ ВЕКА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
Кургузова Н.В.
(НЕ) ВЫБЕРИ МЕНЯ: «ОТБОР НЕВЕСТ» КАК ТИПИЧНЫЙ СЮЖЕТ РОМФАНТА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132
Лаптенков В.Г.
ЖАНРОВАЯ СПЕЦИФИКА БИБЛИОГРАФИЧЕСКОЙ ЗАМЕТКИ В ПУБЛИЦИСТИКЕ М. ГОРЬКОГО
(НА МАТЕРИАЛЕ ГАЗЕТЫ «НИЖЕГОРОДСКИЙ ЛИСТОК» 1898–1899 ГГ.) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
Мануйлова Ю.А.
СКАЗКА М. ГОРЬКОГО «О ЧИЖЕ, КОТОРЫЙ ЛГАЛ И О ДЯТЛЕ, ЛЮБИТЕЛЕ ИСТИНЫ» В ИНТЕРПРЕТАЦИИ СЕРБСКОЙ КУЛЬТУРЫ (1946 Г) . . . . . . . . . . . . . . . 144
Османова К.П.
ЦИКЛ АРТЮРА АДАМОВА «К МЕРЕТ»: ОСОБЕННОСТИ ПОЭТИКИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
Павлович К.К.
И.А. ГОНЧАРОВ И А.В. НИКИТЕНКО. К ИСТОРИИ ЛИЧНЫХ И ТВОРЧЕСКИХ ВЗАИМОСВЯЗЕЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
Струкова Т.В.
МЕТАГРАММА КАК ЭНИГМАТИЧЕСКИЙ ЖАНР РУССКОЙ ПОЭЗИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
Федорчук М.А.
НЕКОТОРЫЕ ФУНКЦИИ ПРОСТРАНСТВА В РОМАНТИЧЕСКОМ ФЭНТЕЗИ (НА МАТЕРИАЛЕ РОМАНОВ ЕЛЕНЫ ЗВЕЗДНОЙ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
Хавва Хиляль Челикатеш Тепе
«ОСЕННИЙ ВЕЧЕР» Ф.И. ТЮТЧЕВА И «ОСЕНЬ» И.С. ТУРГЕНЕВА: (СРАВНИТЕЛЬНЫЙ АНАЛИЗ СТИХОТВОРЕНИЙ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165
Шамова Н.В., Кургузова Н.В.
ОСОБЕННОСТИ ХУДОЖЕСТВЕННОГО ПРОСТРАНСТВА В ЛИТРПГ-РОМАНАХ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
Шинкарук В.Е.
«ОТТЕПЕЛЬ» И ПРОСТРАНСТВО ДИАЛОГА С МОЛОДЁЖЬЮ НА СТРАНИЦАХ ПЕРВЫХ НОМЕРОВ ЖУРНАЛА «ЮНОСТЬ» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173
ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ НАУКИ
Абрамкина О.Г., Никитина А.В.
ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ УСЛОВИЯ ФОРМИРОВАНИЯ ГОТОВНОСТИ К ДЕЛОВОЙ КОММУНИКАЦИИ БУДУЩИХ
ГОСУДАРСТВЕННЫХ И МУНИЦИПАЛЬНЫХ СЛУЖАЩИХ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ОРГАНИЗАЦИИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177
Акулова Е.А.
ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ УСЛОВИЯ ФОРМИРОВАНИЯ СИСТЕМНОГО
И КРИТИЧЕСКОГО МЫШЛЕНИЯ В ПРОЦЕССЕ ИНОЯЗЫЧНОГО ОБУЧЕНИЯ СТУДЕНТОВ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180
Александрова А.П.
ЛИНГВОСТРАНОВЕДЧЕСКИЕ ДИСЦИПЛИНЫ В ПРОЦЕССЕ ФОРМИРОВАНИЯ КОМПЕТЕНЦИЙ
У СТУДЕНТОВ ЯЗЫКОВЫХ ВУЗОВ (НА ПРИМЕРЕ ТЕМЫ «СИСТЕМА ОБУЧЕНИЯ И ПОДГОТОВКИ БРИТАНСКИХ ИНЖЕНЕРОВ») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185
Алмосов Л.И., Алмосов А.Л.
ФОРМИРОВАНИЕ НРАВСТВЕННЫХ ЦЕННОСТЕЙ У СТУДЕНТОВ ПРИ ИЗУЧЕНИИ ТЕМЫ НАРОДНОСТИ
В ПРОИЗВЕДЕНИЯХ ХУДОЖНИКОВ СОВРЕМЕННОСТИ, В ПРОЦЕССЕ ПРИМЕНЕНИЯ МЕТОДА
ХУДОЖЕСТВЕННО-ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ВЫСТАВОЧНОГО ПРОЕКТА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190
Бирюкова Н.П.
ФОРМИРОВАНИЕ КОНСТРУКТОРСКО-ТЕХНОЛОГИЧЕСКОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ БУДУЩИХ
ИНЖЕНЕРОВ-КОНСТРУКТОРОВ В ПРОЦЕССЕ ВЫПОЛНЕНИЯ ПРОЕКТА ЭКСКЛЮЗИВНОЙ КОЛЛЕКЦИИ
ЖЕНСКОЙ ОДЕЖДЫ В МАТЕРИАЛЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201
Борисова Л.Е., Румянцева Е.Н.
ЛИНГВОДИДАКТИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ И ПОСТУЛАТЫ, ПРИМЕНЯЕМЫЕ ПРИ ОБУЧЕНИИ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ В ВЫСШЕЙ ШКОЛЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . 206
Бурко Н.В., Орехова М.В., Шитакова Н.И.
ТОПОНИМИЧЕСКАЯ ЛЕКСИКА – СРЕДСТВО ОБУЧЕНИЯ РУССКОМУ ЯЗЫКУ КАК ИНОСТРАННОМУ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209
Волков Е.С.
КРИТЕРИАЛЬНО-ОЦЕНОЧНЫЙ АППАРАТ ФОРМИРОВАНИЯ ГОТОВНОСТИ БУДУЩИХ ОФИЦЕРОВ
ПОДРАЗДЕЛЕНИЙ ОХРАНЫ В ВЕДОМСТВЕННЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ОРГАНИЗАЦИЯХ
К ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ, СВЯЗАННОЙ С ПРИМЕНЕНИЕМ СТРЕЛКОВОГО ОРУЖИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215
Гончарова Е.В., Слесаренко Е.С., Медведева М.В.
СОХРАНЕНИЕ ИСТОРИЧЕСКОЙ ПАМЯТИ В ПАТРИОТИЧЕСКОЙ РАБОТЕ С МОЛОДЕЖЬЮ КАК ЭЛЕМЕНТ ФОРМИРОВАНИЯ
ВОСПИТЫВАЮЩЕЙ СРЕДЫ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ОРГАНИЗАЦИИ (НА ПРИМЕРЕ ПРОЕКТА «МУЗЕЙ ПОБЕДЫ ПСКОВГУ») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220
Горбунова Н.А., Комраков Р.В., Федорова М.А.
ФОРМИРОВАНИЕ КУЛЬТУРНО-СИМВОЛЬНОЙ ОСВЕДОМЛЕННОСТИ У БАКАЛАВРОВ
СОЦИАЛЬНО-КУЛЬТУРНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ СРЕДСТВАМИ СОБЫТИЙНОГО ТУРИЗМА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226
Грядунова Е.Н., Токмакова М.А., Якунина М.А., Серебренников А.Д.
ВЛИЯНИЕ МУЛЬТИСЕНСОРНОСТИ ЦИФРОВОГО КОНТЕНТА НА ПОЛУЧЕНИЕ ПРАКТИЧЕСКИХ НАВЫКОВ
РЕШЕНИЯ ЗАДАЧ ПРОЕКЦИОННОГО ЧЕРЧЕНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230
Грядунова Е.Н., Токмакова М.А., Якунина М.А., Серебренников А.Д.
ФОРМИРОВАНИЕ «SOFTSKILLS» НАВЫКОВ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОМ ПРОЦЕССЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235
Джиоева Г.Х., Ортабаева Ф.Х.
ЭСТЕТИЧЕСКОЕ ВОСПИТАНИЕ ШКОЛЬНИКОВ НА ОСНОВЕ ХОРЕОГРАФИЧЕСКОГО ИСКУССТВА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240
Дорофеева В.И.
К ВОПРОСУ ПРЕПОДАВАНИЯ ДИСЦИПЛИН, СВЯЗАННЫХ С АНАЛИЗОМ ДАННЫХ,
СТУДЕНТАМ НАПРАВЛЕНИЯ ПОДГОТОВКИ «ПРИКЛАДНАЯ МАТЕМАТИКА И ИНФОРМАТИКА». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244
Зубова Ж.А., Панюшкин В.В.
ИНТЕГРАТИВНЫЕ СВЯЗИ В ПРОЦЕССЕ РЕАЛИЗАЦИИ ОСНОВНЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ПРОГРАММ
ПО НАПРАВЛЕНИЮ ПОДГОТОВКИ 44.04.01 ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ ОБРАЗОВАНИЕ В ИНСТИТУТЕ ФИЛОЛОГИИ
ОРЛОВСКОГО ГОСУДАРСТВЕННОГО УНИВЕРСИТЕТА ИМЕНИ И.С. ТУРГЕНЕВА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247
Коломыцева О.Н., Толмачева Г.С.
ОСОБЕННОСТИ СИСТЕМНО КОММУНИКАТИВНО-ДЕЯТЕЛЬНОСТНОГО ПОДХОДА В МЕТОДИКЕ ПРЕПОДАВАНИЯ РКИ В КИТАЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 251
Кондратенко В.А.
К ВОПРОСУ О ФОРМИРОВАНИИ СОЦИАЛЬНО-АДАПТИВНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ СЕЛЬСКИХ СТУДЕНТОВ К ОБУЧЕНИЮ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254
Кондрашова И.Н., Чаадаева Н.Н.
ЭКОЛОГИЧЕСКОЕ ВОСПИТАНИЕ ОБУЧАЮЩИХСЯ ЕСТЕСТВЕННО-НАУЧНЫХ НАПРАВЛЕНИЙ ПОДГОТОВКИ: ОБОБЩЕНИЕ ОПЫТА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258
2
Стр.3
Ученые записки Орловского государственного университета. № 4 (97), 2022 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 4 – no. 97. 2022
Коношина С.Н., Воронкова М.В., Ермакова Н.В.
ИНСТИТУТ КУРАТОРСТВА КАК ВАЖНЕЙШИЙ ЭЛЕМЕНТ ОБУЧЕНИЯ И ВОСПИТАНИЯ МОЛОДЕЖИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261
Косенко Н.А.
ПРОБЛЕМА ОБУЧЕНИЯ ШКОЛЬНИКОВ ОСОБЕННОСТЯМ КНИЖНОЙ ИЛЛЮСТРАЦИИ
В ВЫПУСКНЫХ КВАЛИФИКАЦИОННЫХ РАБОТАХ БУДУЩИХ ХУДОЖНИКОВ-ПЕДАГОГОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 265
Костюков Д.И., Митяева А.М.
ЛИЧНОСТНО-ДЕЯТЕЛЬНОСТНЫЕ УСЛОВИЯ ФОРМИРОВАНИЯ ВОЕННО-ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ
НАПРАВЛЕННОСТИ КУРСАНТОВ ИНЖЕНЕРНЫХ СПЕЦИАЛЬНОСТЕЙ ВЕДОМСТВЕННОГО ВУЗА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 269
Котькова Г.Е., Тамбовский О.М.
ОСОБЕННОСТИ ОРГАНИЗАЦИИ И СОДЕРЖАНИЯ ПОДГОТОВКИ СПЕЦИАЛИСТА В КОНТЕКСТЕ СОВРЕМЕННЫХ ПРЕОБРАЗОВАНИЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . 272
Литвиненко И.Л.
ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЙ МЕНЕДЖМЕНТ И МАРКЕТИНГ В ВЫСШЕМ ОБРАЗОВАНИИ КАК ФАКТОРЫ ЕГО РАЗВИТИЯ
И ОПТИМИЗАЦИИ: ВВЕДЕНИЕ В ИССЛЕДОВАНИЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 276
Мищенко Е.В., Гришина С.Ю.
КОНКУРС «АГРОНТИ» КАК ИНСТРУМЕНТ РАННЕЙ ПРОФОРИЕНТАЦИИ ШКОЛЬНИКОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 280
Напсо М.Д.
ВИРТУАЛИЗАЦИЯ ОБРАЗОВАНИЯ: НЕКОТОРЫЕ АСПЕКТЫ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 285
Никифоров С. В.
ТЕОРЕТИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ ФОРМИРОВАНИЯ ПРАВОВОЙ КУЛЬТУРЫ
БУДУЩЕГО ЮРИСТА-МЕЖДУНАРОДНИКА В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ В ВУЗЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 289
Николаев В.А.
ПОДГОТОВКА БУДУЩИХ СПЕЦИАЛИСТОВ СОЦИАЛЬНОЙ СФЕРЫ К РЕАБИЛИТАЦИИ ИНВАЛИДОВ
СРЕДСТВАМИ ФИЗИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ И СПОРТА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 293
Одиноков А.С., Кокорев А.В., Волков М.А., Сучкова Е.Е.
О ПРОБЛЕМАХ ПРОЕКТИРОВАНИЯ СОДЕРЖАНИЯ ПРОГРАММЫ УЧЕБНОЙ ДИСЦИПЛИНЫ «ПРИКЛАДНАЯ МАТЕМАТИКА»
В УЧЕБНЫХ ЗАВЕДЕНИЯХ СПО ЭЛЕКТРОТЕХНИЧЕСКОГО ПРОФИЛЯ С УЧЕТОМ МЕЖПРЕДМЕТНЫХ СВЯЗЕЙ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 298
Ременцов А.Н., Тончева Н.Н., Фадеев И.В.
КОМПЬЮТЕРНОЕ ТЕСТИРОВАНИЕ КАК МЕТОД КОНТРОЛЯ УСПЕВАЕМОСТИ ОБУЧАЮЩИХСЯ СРЕДНЕГО
ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 304
Россомахина О.М.
СУЩНОСТЬ ПРАКТИКО-ОРИЕНТИРОВАННОЙ ЕСТЕСТВЕННО-НАУЧНОЙ ПОДГОТОВКИ
БУДУЩИХ СПЕЦИАЛИСТОВ В СФЕРЕ КЛИНИЧЕСКОЙ МЕДИЦИНЫ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 308
Сафонов И.А., Кадочников А.И.
ВОЗМОЖНОСТИ ДИСТАНЦИОННОГО ОБУЧЕНИЯ КУРСАНТОВ ВОЕННЫХ ВУЗОВ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 312
Старцева Д.В.
СТАНОВЛЕНИЕ МЕТОДИКИ РУССКОГО ПЕВЧЕСКОГО ИСКУССТВА В ЭПОХУ БАРОККО
(НА ПРИМЕРЕ «МУСИКИЙСКОЙ ГРАММАТИКИ» Н. ДИЛЕЦКОГО) И ЕЕ ПРИМЕНЕНИЕ В СОВРЕМЕННОЙ ПРАКТИКЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 316
Тукарев П.Ю.
ПРОФЕССИОНАЛЬНЫЕ РИСКИ КАК ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ КАТЕГОРИЯ (В АСПЕКТЕ ПОДГОТОВКИ БУДУЩИХ ЭКОНОМИСТОВ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 322
Уварова М.Н., Гришина С.Ю.
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ЦИФРОВОГО ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО КОНТЕНТА ПРИ ИЗУЧЕНИИ ДИСЦИПЛИН
ЕСТЕСТВЕННО-НАУЧНОГО ЦИКЛА В АГРАРНОМ ВУЗЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 325
Фефелов С.В., Агаева А.В., Фудар А.С.
К ВОПРОСУ О ФОРМИРОВАНИИ ПРАВОВОЙ КУЛЬТУРЫ И ПРАВОСОЗНАНИЯ У ОБУЧАЮЩИХСЯ В ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ УЧРЕЖДЕНИЯХ . . . . . . . . 330
Филатова В.А., Митяева А.М.
СОДЕРЖАТЕЛЬНЫЙ КОМПОНЕНТ ЛИНГВИСТИЧЕСКОЙ КОМПЕТЕНЦИИ
ПРИ ОБУЧЕНИИ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ СТУДЕНТОВ IT СПЕЦИАЛЬНОСТЕЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 334
Хрулёва А.А.
СОДЕРЖАТЕЛЬНЫЙ АСПЕКТ ОБУЧЕНИЯ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ СТУДЕНТОВНЕЯЗЫКОВЫХ НАПРАВЛЕНИЙ ПОДГОТОВКИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 338
Цакаев С.Ш., Неверкович С.Д.
ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ УСЛОВИЯ РЕАЛИЗАЦИИ МОТИВАЦИОННОГО КОМПОНЕНТА
ПОЗНАВАТЕЛЬНОЙ АКТИВНОСТИ ОБУЧАЮЩИХСЯ ВУЗА ФИЗИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341
Честнихина А.Д.
ВЫЯВЛЕНИЕ ИСХОДНОГО УРОВНЯ СФОРМИРОВАННОСТИ ПРАВОВОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ СТУДЕНТОВ,
ОБУЧАЮЩИХСЯ НА МЕДИЦИНСКИХ СПЕЦИАЛЬНОСТЯХ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 344
Чжао Шупин
ФОРМИРОВАНИЕ СОЦИОКУЛЬТУРНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ КИТАЙСКИХ СТУДЕНТОВ-ФИЛОЛОГОВ
ПРИ ИЗУЧЕНИИ РКИ КАК ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПРОБЛЕМА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 347
Шалимова О.Н., Антонова Ю.Н.
КРИТЕРИИ СФОРМИРОВАННОСТИ ОБЩЕКУЛЬТУРНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 354
Шалимова О.Н.
ФОРМИРОВАНИЕ ЮРИДИЧЕСКОЙ ЛЕКСИКИ НА ЗАНЯТИЯХ ПО ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 357
Шемякина М.С.
О ФОРМИРОВАНИИ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ В СФЕРЕ ФИНАНСОВОЙ БЕЗОПАСНОСТИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 360
Якушев М.В.
ПРИНЦИПЫ КОНСТРУИРОВАНИЯ УЧЕБНИКА ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 363
ПАМЯТИ УЧИТЕЛЯ
Селютин В.Д.
ПРОФЕССИОНАЛЬНАЯ ПОДГОТОВКА УЧИТЕЛЯ МАТЕМАТИКИ В ПЕДАГОГИЧЕСКОМ НАСЛЕДИИ Ф.С.АВДЕЕВА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 366
РЕЦЕНЗИИ
Оленева П.Н.
ANTI-PROVERBS IN FIVE LANGUAGES: STRUCTURAL FEATURES AND VERBAL HUMOR DEVICES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 369
РЕДАКЦИОННО-ИЗДАТЕЛЬСКАЯ КОЛЛЕГИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 372
ТРЕБОВАНИЯ К ОФОРМЛЕНИЮ НАУЧНОЙ СТАТЬИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 373
3
Стр.4
Scientifi c journal
It was founded in 1940
Is published 4 times a year
SCIENTIFIC NOTES
OF OREL STATE UNIVERSITY
Vo l. 4 - No. 97. 2022
Editorial board:
Scientifi c editor-in-chief
Gella T.N., Doctor of History, Prof.
Scientifi c deputy editor-in-chief
Puzankova E.N., Doctor in Pedagogics, Prof.
Board members:
Dudina E.F., Candidate of Philology (Russia)
Abakumova O.B., Doctor in Philology (Russia)
Eisenstat M.P., Doctor of History, Prof. (Russia)
Alexandrova A.P., Candidate of Philology, Docent (Russia)
Antonova M.V., Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Arzakanyan M.Ts., Doctor of History, Prof. (Russia)
Belyaeva I.A., Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Ivanov A.E., Doctor of History, Prof. (Russia)
Izotov V.P., Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Kalashnikova L.V., Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Kovaleva T.V., Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Larionova L.G., Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia)
L’vova S.I., Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia)
Minakov S.T., Doctor of History, Prof. (Russia)
Mikhal`chenko S.I., Doctor of History, Prof. (Russia)
Mikheicheva E.A., Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Nikolaev V.A., Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia)
Nikonova T.A., Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Novikov S.N., Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia)
Obraztsov P. I. ,Doctor in Pedagogics, Prof.(Russia)
Pogosyan V.A., Doctor of History, Prof. (Armenia)
Retinskaya T.I., Doctor of Philology, Docent (Russia)
Stepanova N.S., Doctor in Philology, Prof. (France)
Strukova T.V., Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Tarasova O.V., Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia)
Khvorostov D.A., Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia)
Cherepanova L.V. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia)
Chikalova I.R. Doctor of History, Prof. (Belarus)
The founder – Federal State Budget Educational Institution
of Higher Education
«Orel State University named after I.S. Turgenev»
FSBEI HE «OSU named after I.S. Turgenev»
Contents
HISTORICAL SCIENCES
Arbekov A.B.
RUSSIAN MILITARY INTELLIGENCE IN AUSTRIA-HUNGARY IN 1878–1881 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Aronov D.V., Smirnov I.M.
EMERGENCY BRAKE OR LEGISLATIVE JAM-UP - THE UPPER HOUSE OF PARLIAMENT
IN THE POLITICAL-LEGAL THOUGHT OF RUSSIAN LIBERALISM IN THE LATE NINETEENTH
AND EARLY TWENTIETH CENTURY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Verizhnikov A.N.
SERVICE AND COMBAT ACTIVITIES OF THE 141ST MOZHAI INFANTRY
REGIMENT IN 1863–1917 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Gella T.N.
THE AFRICAN STEREOTYPES IN THE MIRROR OF THE IMPERIAL MENTALITY
OF THE INTELLECTUALS OF THE «FOGGY ALBION» IN THE EARLY 60S
OF THE XIX CENTURY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Ivanov N.S.
BRITISH «INFORMAL EMPIRE» IN URUGUAY IN THE XIX CENTURY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Kudlanov K.B.
MARRIAGEMOBILITYIN SOME SMALLHOLDERS CLANS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Kuznetsov Yu.V.
COVERAGE OF THE PROBLEM OF RACE RELATIONS IN AMERICAN HISTORY TEXTBOOKS
(LAST THIRD OF THE XX – XXI CENTURIES) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
Minakov S.T.
NAPOLEON IN DRAWINGS BY A.S. PUSHKIN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
Pavlova A.V.
FACTORS OF MILITARIZATION OF THE MOUNTAIN RESCUE SERVICE
IN THE USSR AND DONBASS (1928–1934) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .57
Pervushina L.V., Sergeev V.A., Pervushin V.V.
THE HISTORY OF HEALTHCARE IN THE POKROVSKY DISTRICT ORYOL REGION:
FROM RURAL MEDICINE TO MODERN TECHNOLOGIES (TO THE 135TH ANNIVERSARY
OF THE POKROV CDH) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
Popkova O.V.
COMMERCIAL AND POLITICAL RELATIONS BETWEEN RUSSIA AND
GREAT BRITAININ THE MIDDLE OF THE 18TH
CENTURY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
Pudov G.A.
RUSSIAN CHEST CRAFT AT THE NIZHNY NOVGOROD FAIR. MATERIALS
FOR THE HISTORY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
Rogozhina A.S.
FOOD CRISIS AT THE END OF THE 19TH CENTURY IN RUSSIA IN THE VIEW
OF WESTERN EUROPEAN AND AMERICAN RESEARCHERS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
Scientifi c Secretary of the Editorial and Publishing Board
Dudina E.F. Candidate of Philology
Editorial Offi ce address:
302026, Orеl Region, Orel, 95 Komsomolskaya Str.
Tel. +7 9050460601
www. oreluniver.ru E-mail: utchen-zap@univ-orel.ru
Registered in the Federal Service for Supervision of
Communications, Information Technology and Mass
Communications. Certifi cate ПИ № ФС 77-80826 from
07.04.2021
Index 43366
on general catalog «Press of Russia»
on the websites www.pressa-rf.ru, www.akc.ru
© Team of authors, 2022
© OSU named after I.S. Turgenev, 2022
The journal is included in the list of reviewed scientifi c journals, which should publish the scientifi c results of dissertations for the doctor
and candidate degree (included in the List of HAC) list of HAC of 01.02.2022
5.6.1 – Domestic history (historical sciences), 5.6.2 – General history (of the corresponding period) (historical sciences), 10.01.01 –
Russian literature (philological sciences), 10.01.03 – Literature of the peoples of foreign countries (with indication of specifi c literature)
(philological sciences), 5.8.2 – Theory and methods of training and education (by areas and levels of education) (pedagogical sciences),
5.8.7 – Theory and methodology of vocational education (pedagogical sciences)
4
Svechnikova S.V., Medvedeva D.E.
WESTERN SANCTIONS POLICY TOWARDS THE RUSSIAN FEDERATION
AND THE POSITION OF THE FAR RIGHT PARTIES FROM WESTERN EUROPE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
PHILOLOGICAL SCIENCES
Alekhina I.V.
MOONLIT NIGHT IN THE STORIES OF A.P. CHEKHOV . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
Aleoshina L.V.
FUNCTIONS OF OCCASIONALISMS IN THE NOVEL BY N.S. LESKOV «ON KNIVES» . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
Aleoshina L.V.
COMPOUND-HYPHENATED NOMINATIONS OF FEMALES IN THE IDIOSTYLE
OF N.S. LESKOVA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
Antonova M.V., Popova V.I.
P.A. ROSSIEV’S CHURCH-HISTORICAL NOVEL “ST. ALEXY” AS A WORK FOR YOUTH. . . . . . . . . . . . . . 103
Belskaya A.A.
INTERPRETATION OF I.S. TURGENEV’S RELIGIOUS QUEST IN LITERARY CRITICISM
OF THE LATE XIX CENTURY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
Стр.5
Ученые записки Орловского государственного университета. № 4 (97), 2022 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 4 – no. 97. 2022
Belskaya A.A.
INTERPRETATION ON THE RELIGIOSITY OF I.S. TURGENEV IN RUSSIAN LITERARY STUDIES
OF THE BEGINNING OF THE XX CENTURY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
Duigu I.A.
MYSTICAL AND PHILOSOPHICAL THEME IN THE EPISTOLARY STORY “THE SYLPH” BY V.F. ODOEVSKY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
Kovaleva T.V., Grigorieva T.I.
WORLDVIEW BASES OF DUALISM OF F.I. TYUTCHEV'S POETRY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
Kovaleva Т.V.
FETOV’S TEXT IN RUSSIAN LYRIC POETRY OF THE 80-90S OF THE ХIХTH CENTURY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
Kurguzova N.V.
(DON’T) CHOOSE ME: “ SELECTION OF BRIDES” AS A TYPICAL ROMFANT PLOT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132
Laptenkov V.G.
THE FEATURES OF THE GENRE OF M. GORKY’S BIBLIOGRAPHICAL NOTES
(BASED ON THE MATERIALS PUBLISHED IN “THE NIZHNY NOVGOROD LEAF” IN 1898–1899) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
Manuylova Yu.A.
FAIRY TALE OF M. GORKY «ABOUT THE SISKIN WHO LIED AND ABOUT THE WOODPECKER,
THE LOVER OF THE TRUTH» IN THE INTERPRETATION OF SERBIAN CULTURE (1946) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
Osmanova K.P.
“TO MERET” BY ARTHUR ADAMOV: FEATURES OF POETICS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
Pavlovich K.K.
IVAN GONCHAROV AND ALEXANDR NIKITENKO. TO THE HISTORY OF PERSONAL AND CREATIVE RELATIONSHIPS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
Strukova T.V.
METAGRAM AS AN ENIGMATIC GENRE OF RUSSIAN POETRY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
Fedorchuk M.A.
SOME FUNCTIONS OF SPACE IN ROMANTIC FANTASY (BASED ON THE NOVELS OF ELENA ZVEZDNAYA) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
Havva Hilal Chelikatesh Tepe
“AUTUMN EVENİNG” BY F.I. TYUTCHEV AND “AUTUMN” BY I.S. TURGENEV: (COMPARATİVE ANALYSİS OF POEMS) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165
Shamova N.V., Kurguzova N.V.
FEATURES OF ARTISTIC SPACE IN LITRPG-NOVELS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
Shinkaruk V.E.
THE OTTEPEL AND DIALOGUE SPACE ON THE PAGES OF FIRST ISSUESTHE “YUNOST” MAGAZINE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173
PEDAGOGICAL SCIENCES
Abramkina O.G., Nikitina A.V.
THE PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR THE FORMATION OF READINESS FOR BUSINESS COMMUNICATION
OF THE FUTURE CIVIL SERVANTS AND MUNICIPAL EMPLOYEES IN THE EDUCATIONAL ORGANIZATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177
Akulova E.A.
PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR THE FORMATION OF SYSTEMIC
AND CRITICAL THINKING IN THE PROCESS OF FOREIGN LANGUAGE STUDENTS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180
Alexandrova A.P.
LINGUISTIC SUBJECTS IN FORMING COMPETENCES IN STUDENTS OF LANGUAGE INSTITUTES AND FACULTIES
(ON THE EXAMPLE OF THE TOPIC “THE SYSTEM OF TEACHING AND TRAINING BRITISH ENGINEERS”) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185
Almosov L.I., Almosov A.L.
THE FORMATION OF MORAL VALUES AMONG STUDENTS DURING THE STUDY OF THE THEMES
OF NATIONALITY IN THE WORKS OF CONTEMPORARY ARTISTS, IN THE PROCESS OF APPLYING THE METHOD
OF ARTISTIC AND PEDAGOGICAL EXHIBITION PROJECT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190
Biryukova N.P.
FORMATION OF THE DESIGN AND TECHNOLOGICAL COMPETENCE OF FUTURE DESIGN ENGINEERS DURING
THE IMPLEMENTATION OF THE PROJECT OF AN EXCLUSIVE COLLECTION OF WOMEN’S CLOTHING IN THE MATERIAL. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201
Borisova L.Y., Rumyantseva E.N.
LINGUODIDACTIC FOUNDATIONS AND POSTULATES USED IN TEACHING OF A FOREING LANGUAGE IN HIGH SCHOOL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206
Burko N.V., Orekhova M.V., Shitakova N.I.
TOPONYMIC VOCABULARY IS A MEANS OF TEACHING RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209
Volkov E.S.
CRITERION-EVALUATION APPARATUS FOR THE FORMATION OF READINESS OF FUTURE OFFICERS OF SECURITY UNITS
IN DEPARTMENTAL EDUCATIONAL ORGANIZATIONS FOR PROFESSIONAL ACTIVITIES RELATED TO THE USE OF SMALL ARMS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215
Goncharova E.V., Slesarenko E.S., Medvedeva M.V.
PRESERVATION OF HISTORICAL MEMORY IN PATRIOTIC WORK WITH YOUTH
AS AN ELEMENT OF THE FORMATION OF THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF AN EDUCATIONAL ORGANIZATION
(USING THE EXAMPLE OF THE PROJECT «PSKOV STATE UNIVERSITY VICTORY MUSEUM»). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220
Gorbunova N.A., Komrakov R.V., Fedorova М.А.
FORMATION OF CULTURAL AND SYMBOLIC AWARENESS AMONG BACHELORS
OF SOCIO-CULTURAL ACTIVITIES BY MEANS OF EVENT TOURISM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226
Gryadunova E.N., Tokmakova M.A., Yakunina M.A., Serebrennikov A.D.
THE IMPACT OF MULTISENSORY DIGITAL CONTENT ON THE ACQUISITION OF PRACTICAL SKILLS
SOLUTIONS TO PROJECTION DRAWING PROBLEMS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230
Gryadunova E.N., Tokmakova M.A., Yakunina M.A., Serebrennikov A.D.
FORMATION OF "SOFT SKILLS" SKILLS IN THE EDUCATIONAL PROCESS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235
Dzhioeva G.H., Ortabaeva F.H.
AESTHETIC EDUCATION OF SCHOOLCHILDREN ON THE BASIS OF CHOREOGRAPHIC ART . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240
Dorofeyeva V.I.
ON THE QUESTION OF TEACHING DISCIPLINES RELATED TO DATA ANALYSIS TO STUDENTS
OF THE TRAINING DIRECTION «APPLIED MATHEMATICS AND COMPUTER SCIENCE» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244
Zubova Zh.A.. Panushkin V.V.
INTEGRATIVE CONNECTIONS IN THE PROCESS OF IMPLEMENTING THE MAIN EDUCATIONAL PROGRAMS
IN THE FIELD OF STUDY 44.04.01 PEDAGOGICAL EDUCATIONAT THE INSTITUTE OF PHILOLOGY
OF THE OREL STATE UNIVERSITY NAMED AFTER I.S. TURGENEV. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247
Kolomytseva O.N., Tolmacheva G.S.
FEATURES OF THE SYSTEM COMMUNICATIVE-ACTIVITY APPROACH IN THE METHODOLOGY OF TEACHING RCT IN CHINA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 251
5
Стр.6
Ученые записки Орловского государственного университета. № 4 (97), 2022 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 4 – no. 97. 2022
Kondratenko V.A.
TO THE QUESTION OF THE FORMATION OF SOCIAL-ADAPTIVE COMPETENCE OF RURAL STUDENTS TO STUDY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254
Kondrashova I.N., Chaadaeva N.N.
ECOLOGICAL EDUCATION OF STUDENTS OF NATURAL SCIENCE AREAS OF TRAINING: GENERALIZATION OF EXPERIENCE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258
Konoshina S.N., Voronkova M.V., Ermakova N.V.
THE INSTITUTE OF CURATORSHIP AS THE MOST IMPORTANT ELEMENT OF EDUCATION AND UPBRINGING OF YOUNG PEOPLE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261
Kosenko N.А.
THE PROBLEM OF TEACHING SCHOOLCHILDREN THE PECULIARITIES OF BOOK ILLUSTRATION
IN THE FINAL QUALIFYING WORKS OF FUTURE ARTISTS-TEACHERS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 265
Kostyukov D.I., Mityaeva A.M.
PERSONAL-ACTIVITY CONDITIONS FOR THE FORMATION OF MILITARY-PROFESSIONAL ORIENTATION OF A DEPARTMENTAL UNIVERSITY . . . . . . . . . . . . . 269
Kotkova G.E., Tambovsry O.M.
FEATURES OF THE ORGANIZATION AND CONTENT SPECIALIST TRAINING IN THE CONTEXT OF MODERN TRANSFORMATIONS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 272
Litvinenko I.L.
EDUCATIONAL MANAGEMENT AND MARKETING IN HIGHER EDUCATION AS FACTORS OF ITS DEVELOPMENT
AND OPTIMIZATION: AN INTRODUCTION TO THE STUDY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 276
Grishina S.Y., Mishchenko E.V.
THE «AGRONTI» COMPETITION AS AN EARLY CAREER GUIDANCE TOOL FOR SCHOOLCHILDREN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 280
Napso M.D.
VIRTUALIZATION OF EDUCATION: SOME ASPECTS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 285
Nikiforov S.V.
THEORETICAL ASPECTS OF THE FORMATION OF THE LEGAL CULTURE OF A FUTURE INTERNATIONAL LAWYER
IN THE PROCESS OF STUDYING AT A UNIVERSITY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 289
Nikolaev V.A.
PREPARATION OF FUTURE SOCIAL SPECIALISTS FOR THE REHABILITATION
OF THE DISABLED PEOPLE WITH FUNDS PHYSICAL CULTURE AND SPORTS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 293
Odinokov A.S., Kokorev A.V., Volkov M.A., Suchkova Е.Е.
ABOUT THE PROBLEMS OF DESIGNING THE CONTENT OF THE PRO-GRAM OF THE EDUCATIONAL DISCIPLINE "APPLIED MATHEMATICS"
IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS OF SVE ELECTRICAL PROFILE, ACCORDING TO INTER-SUBJECT RELATIONS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 298
Rementsov A.N., Toncheva N.N., Fadeev I.V.
COMPUTER TESTING AS A METHOD OF MONITORING THE PROGRESS OF STUDENTS OF SECONDARY VOCATIONAL EDUCATION. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 304
Rossomahina O.M.
THE ESSENCE OF PRACTICE-ORIENTED NATURAL-SCIENTIFIC TRAINING OF FUTURE SPECIALISTS IN THE FIELD OF CLINICAL MEDICINE . . . . . . . . . . . . . 308
Safonov I.A., Kadochnikov A.I.
OPPORTUNITIES FOR DISTANCE LEARNING OF CADETS OF MILITARY UNIVERSITIES. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 312
Startseva D.V.
FORMATION OF THE METHODOLOGY OF RUSSIAN SINGING ART IN THE BAROQUE AGE
(ON THE EXAMPLE OF N. DILETSKY’S MUSIC GRAMMAR) AND ITS APPLICATION IN MODERN PRACTICE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 316
Tukarev P.Y.
PROFESSIONAL RISKS AS A PEDAGOGICAL CATEGORY (IN TERMS OF TRAINING FUTURE ECONOMISTS) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 322
Uvarova M.N., Grishina S.Y.
THE USE OF DIGITAL EDUCATIONAL CONTENT IN THE STUDY OF DISCIPLINES
OF THE NATURAL SCIENCE CYCLE IN AN AGRICULTURAL UNIVERSITY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 325
Fefelov S.V., Agaeva A.V., Fudar A.S.
ON THE ISSUE OF THE FORMATION OF LEGAL CULTURE AND LEGAL AWARENESS
AMONG STUDENTS IN GENERAL EDUCATION INSTITUTIONS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 330
Filatova V.A., Mityaeva A.M.
CONTENT-RELATED ELEMENT OF LINGUISTIC COMPETENCE IN TEACHING ENGLISH FOR IT STUDENTS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 334
Khrulyova A.A.
CONTENT ASPECT OF FOREIGN LANGUAGE TEACHING TO NON-LINGUISTIC STUDENTS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 338
Tsakaev S.Sh., Neverkovich S.D.
PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR THE IMPLEMENTATION OF THE MOTIVATIONAL COMPONENT
OF COGNITIVE ACTIVITY OF STUDENTS OF THE UNIVERSITY OF PHYSICAL CULTURE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341
Chestnikhina A.D.
IDENTIFICATION OF THE INITIAL LEVEL OF LEGAL COMPETENCE OF STUDENTS ENROLLED IN MEDICAL SPECIALTIES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 344
Zhao Shuping
FORMATION OF SOCIO-CULTURAL COMPETENCE OF CHINESE STUDENTS OF PHILOLOGY I
N THE STUDY OF THE RUSSIAN LANGUAGE AS A PEDAGOGICAL PROBLEM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 347
Shalimova O.N., Antonova Yu.N.
CRITERIA FOR THE FORMATION OF COMMON CULTURAL COMPETENCIES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 354
Shalimova O.N.
FORMATION OF LEGAL VOCABULARY AT FOREIGN LANGUAGE CLASSES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 357
Shemyakina M.S.
ON THE FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCE IN THE FIELD OF FINANCIAL SECURITY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 360
Yakushev M.V.
PRINCIPLES OF CONSTRUCTING A FOREIGN LANGUAGE TEXTBOOK. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 363
TEACHER'S MEMORY
Selyutin V.D.
PROFESSIONAL TRAINING OF A TEACHER OF MATHEMATICS IN THE PEDAGOGICAL HERITAGE OF F.S. AVDEEV. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 366
REVIEWS
Oleneva P.N.
ANTI-PROVERBS IN FIVE LANGUAGES: STRUCTURAL FEATURES AND VERBAL HUMOR DEVICES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 369
6
Стр.7