Национальный цифровой ресурс Руконт - межотраслевая электронная библиотека (ЭБС) на базе технологии Контекстум (всего произведений: 638238)
Контекстум
Электро-2024
Ученые записки Орловского государственного университета

Ученые записки Орловского государственного университета №1 2022 (449,00 руб.)

0   0
Страниц324
ID760153
АннотацияНаучный журнал «Ученые записки Орловского государственного университета» основан в 1940г. В настоящее время тематика научного журнала отражает передовые достижения отечественных и зарубежных ученых и исследователей по следующим отраслям и группам научных специальностей: исторические науки и археология; литературоведение;языкознание; педагогические науки.
Ученые записки Орловского государственного университета .— 2022 .— №1 .— 324 с. — URL: https://rucont.ru/efd/760153 (дата обращения: 07.06.2024)

Предпросмотр (выдержки из произведения)

Ученые_записки_Орловского_государственного_университета_№1_2022.pdf
ОРЛОВСКОГО ГОСУДАРСТВЕННОГО УНИВЕРСИТЕТА УЧЕНЫЕ ЗАПИСКИ Научный журнал Издается с 1940 года Выходит 4 раза в год № 1 (94) 2022 Редакционно-издательская коллегия: Главный редактор Гелла Т.Н. д-р ист. наук, проф. Заместитель главного редактора Пузанкова Е.Н., д-р пед. наук, проф. Члены редколлегии: Дудина Е.Ф. канд. филол. наук (Россия) Хованская Е.А. канд. пед. наук (Россия) Александрова А.П. канд. филол. наук, доц. (Россия) Айзенштат М.П. д-р ист. наук (Россия) Антонова М.В. д-р филол. наук, проф.(Россия) Арзаканян М.Ц. д-р ист. наук, проф. (Россия) Арсентьева Н.Н. д-р филол. наук, проф. (Испания) Беднарская Л.Д. д-р филол. наук, проф. (Россия) Видмарович Н.П. д-р филол. наук, проф. (Хорватия) Зайченкова М.С. д-р филол. наук, проф. (Россия) Иванов А.Е. д-р ист. наук, проф. (Россия) Изотов В.П. д-р филол. наук, проф.(Россия) Ковалев П.А. д-р филол. наук, проф.(Россия) Ларионова Л.Г. д-р пед. наук, проф. (Россия) Львова С.И. д-р пед. наук, проф. (Россия) Маймескулова А.Л. д-р наук, экстраорд. проф. (Польша) Минаков С.Т. д-р ист. наук, проф. (Россия) Михальченко С.И. д-р ист. наук, проф. (Россия) Михеичева Е.А. д-р филол. наук, проф. (Россия) Николаев В.А. д-р пед. наук, проф. (Россия) Никонова Т.А. д-р филол. наук, проф. (Россия) Новиков С.Н. д-р пед. наук, проф. (Россия) Образцов П.И. д-р пед. наук, проф. (Россия) Пастернак Е.Л. д-р филол. наук, проф. (Россия) Погосян В.А. д-р ист. наук, проф. (Армения) Поншон Т. д-р филол. наук, проф. (Франция) Ретинская Т.И. д-р филол. наук, проф. (Россия) Тамин М. д-р филол. наук, проф. (Франция) Тер-Минасова С.Г. д-р филол. наук, проф. (Россия) Уман А.И. д-р пед. наук, проф. (Россия) Чекова-Димитрова И. канд. филол. наук, доц. (Болгария) Челышева И.И. д-р филол. наук, проф. (Россия) Черепанова Л.В. д-р пед. наук, проф. (Россия) Чикалова И.Р. д-р ист. наук, проф. (Белорусь) Шемчук Ю.М. д-р филол. наук, проф. (Россия) Ши Хуншен канд. филол. наук, проф. (Китай) Ямагути Р. д-р филол. наук, проф. (Япония) И.о. ответственного редактора Дудина Е.Ф. канд. филол. наук Адрес редакции: 302026, Орловская обл., г. Орёл, ул. Комсомольская, 95. Тел.: +7 9050460601 www. oreluniver.ru E-mail: utchen-zap@univ-orel.ru Зарег. в Федеральной службе по надзору в сфере связи, информационных технологий и массовых коммуникаций. Свидетельство ПИ № ФС 77-80826 от 07.04.2021 Подписной индекс 43366 по объединенному каталогу «Пресса России» на сайтах www.pressa-rf.ru и www.akc.ru © Коллектив авторов, 2022 © ОГУ имени И.С. Тургенева, 2022 Журнал входит в Перечень рецензируемых научных изданий, в которых должны быть опубликованы основные научные результаты диссертаций на соискание ученой степени кандидата наук, на соискание ученой степени доктора наук» (входит в Перечень ВАК) список ВАК от 01.02.2022 г.: 5.6.1 – Отечественная история (исторические науки), 5.6.2 – Всеобщая история (соответствующего периода)(исторические науки), 10.01.01 – Русская литература (филологические науки), 10.01.03 – Литература народов стран зарубежья (с указанием конкретной литературы) (филологические науки), 5.8.2 – Теория и методика обучения и воспитания (по областям и уровням образования) (педагогические науки), 5.8.7. – Методология и технология профессионального образования (педагогические науки). Учредитель – федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего образования «Орловский государственный университет имени И.С. Тургенева» ФГБОУ ВО «ОГУ имени И.С. Тургенева» Содержание ИСТОРИЧЕСКИЕ НАУКИ Арбеков А.Б. ДИСКУССИЯ «АФГАНИСТАН КАК ТЕАТР ВОЙНЫ С РОССИЕЙ» В СРЕДЕ ВЫСШЕГО БРИТАНСКОГО КОМАНДОВАНИЯ В 80-Х ГОДАХ XIX ВЕКА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7 Гончарова Е.В. САДОВО-ПАРКОВЫЙ КОМПЛЕКС В ПРОСТРАНСТВЕ ПРОВИНЦИАЛЬНОЙ УСАДЬБЫ ВТОРОЙ ПОЛОВИНЫ XVIII ВЕКА (НА ПРИМЕРЕ ПСКОВСКОЙ ГУБЕРНИИ) . . . . . . . . . . . . . . . . 15 Долакова М.И. ФИНАНСОВАЯ ПОЛИТИКА РОССИЙСКОЙ ИМПЕРИИ ВО ВТОРОЙ ПОЛОВИНЕ XIX – НАЧАЛЕ XX ВЕКА ЧЕРЕЗ ПРИЗМУ ГРАЖДАНСКИХ ИНИЦИАТИВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 Зеленская Ю.Н., Климентьев Н.Д. ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ КАРЕЛО-ФИНСКОГО ГОСУДАРСТВЕННОГО УНИВЕРСИТЕТА В УСЛОВИЯХ ЭВАКУАЦИИ В Г. СЫКТЫВКАРЕ КОМИ АССР (1941–1944 ГГ.). . . . . . . . . . . . . . . . . . 24 Кузнецов Ю.В. РЕПРЕЗЕНТАЦИЯ АФРОАМЕРИКАНЦЕВ В АМЕРИКАНСКИХ УЧЕБНИКАХ ИСТОРИИ КОНЦА 1950-Х – 1960-Х ГГ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 Миронова Т.П. КОНТАКТЫ СОВЕТСКИХ И ФРАНЦУЗСКИХ УЧЕНЫХ-ФИЛОЛОГОВ В 1920–1929 ГГ.. . . . . . . . . 35 Никитин Д.С. АНГЛО-ИНДИЙСКОЕ СООБЩЕСТВО В ГОДЫ РЕВОЛЮЦИОННОГО ПОДЪЕМА В ИНДИИ 1905–1908 ГГ. (ПО ДОКУМЕНТАМ ИЗ АРХИВА ВИЦЕ-КОРОЛЯ ИНДИИ МИНТО) . . . . . . . . . . . . . 41 Никонов В.В. ВОЗЗВАНИЯ МОСКОВСКОГО ЕПАРХИАЛЬНОГО ПОПЕЧИТЕЛЬСТВА О БЕДНЫХ ДУХОВНОГО ЗВАНИЯ И СИРОТАХ КАК РЕАКЦИЯ НА АНТИЦЕРКОВНУЮ ГОСУДАРСТВЕННУЮ ПОЛИТИКУ В 1918 Г. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 Попкова О.В. ПРЕДСТАВЛЕНИЕ БРИТАНЦЕВ О РОССИИ КОНЦА XVII – ПЕРВОЙ ЧЕТВЕРТИ XVIII ВЕКА . 49 Фельдман П.В. ГРОВЕР КЛИВЛЕНД И ДЕБАТЫ В КОНГРЕССЕ США ПО ВАЛЮТНОМУ ВОПРОСУ ВО ВТОРОЙ ПОЛОВИНЕ 1880-Х ГГ.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54 ФИЛОЛОГИЧЕСКИЕ НАУКИ Алиференко Е.И. КАТЕГОРИЯ «ПРОВИНЦИАЛЬНЫЙ ПОЭТ» В ХУДОЖЕСТВЕННОЙ СИСТЕМЕ РЕГИОНАЛЬНОЙ КУЛЬТУРЫ (К ПРОБЛЕМЕ ЛИТЕРАТУРНОГО КРАЕВЕДЕНИЯ) . . . . . . . . . . . . 59 Алмалчи Хамид Сабах Хлайхель ХУДОЖЕСТВЕННОЕ ЗНАЧЕНИЕ АНТРОПОФОНОВ В РОМАНЕ И.С. ТУРГЕНЕВА «ДВОРЯНСКОЕ ГНЕЗДО». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63 Багаутдинова Г.Г. ХУДОЖЕСТВЕННЫЕ ПРИНЦИПЫ ИЗОБРАЖЕНИЯ ТИПА «ПОРЯДОЧНЫЙ ЧЕЛОВЕК» В «ПИСЬМАХ СТОЛИЧНОГО ДРУГА К ПРОВИНЦИАЛЬНОМУ ЖЕНИХУ» И. А. ГОНЧАРОВА . 68 Бельский И.О. ДОКУМЕНТАЛЬНОЕ И ХУДОЖЕСТВЕННОЕ В ЛИНГВИСТИЧЕСКОМ ДЕТЕКТИВЕ ЛОРАНА БИНЕ «СЕДЬМАЯ ФУНКЦИЯ ЯЗЫКА» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71 Бубнов С.А., Хомяков В.И. «ПЕСНЬ О СОБАКЕ» С.А. ЕСЕНИНА В КОНТЕКСТЕ ЛИТЕРАТУРНОГО ПРОЦЕССА СЕРЕДИНЫ 1910-Х ГОДОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76 Голбан О.С. ПРОТИВОПОСТАВЛЕНИЕ ВИКТОРИАНСКОГО ОБЩЕСТВА МИРУ ПРИРОДЫ В РОМАНЕ ДЖ. ФАУЛЗА «ЖЕНЩИНА ФРАНЦУЗСКОГО ЛЕЙТЕНАНТА». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 Колыханова Е.Г. РАЗМЫШЛЕНИЯ И.С.ТУРГЕНЕВА О ДЕТСКОЙ ЛИТЕРАТУРЕ (НА МАТЕРИАЛЕ ПРЕДИСЛОВИЙ, НАПИСАННЫХ ПИСАТЕЛЕМ К ХУДОЖЕСТВЕННЫМ ПРОИЗВЕДЕНИЯМ ДЛЯ ЮНЫХ ЧИТАТЕЛЕЙ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
Стр.2
Ученые записки Орловского государственного университета. № 1 (94), 2022 г. Scientific notes of Orel State University. Vol. 1 – no. 94. 2022 Куликова О.О. КОЛОРИСТИЧЕСКОЕ СВОЕОБРАЗИЕ ПЕЙЗАЖА В ПЕРЕПИСКЕ И.С. ТУРГЕНЕВА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88 Макарова А.А. ОБРАЗЫ ДЕТСТВА В ТВОРЧЕСТВЕ Л. ТОЛСТОГО И Л. АНДРЕЕВА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 Марков А.В. СКРЫТЫЙ РАЗГОВОР М. Л. ГАСПАРОВА И В. В. БИБИХИНА О БРЮСОВЕ И РОЖДЕНИЕ АКАДЕМИЧЕСКОЙ ПУБЛИЧНОСТИ В 1990-Е ГОДЫ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96 Мартынова Е.М. КЬЯРОСКУРО В ПОЭТИКЕ Р.И. РОЖДЕСТВЕНСКОГО . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101 Михеичева Е.А. «БЫВШИЕ ЛЮДИ» В ТВОРЧЕСТВЕ М. ГОРЬКОГО И Л. АНДРЕЕВА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 Овсянникова А.А. ЁЖИК И МЕДВЕЖОНОК В ТУМАНЕ: СКАЗОЧНЫЙ МИР СЕРГЕЯ КОЗЛОВА В ЗЕРКАЛЕ ВОСТОЧНОЙ ФИЛОСОФИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108 Пименова Н.И. СЮЖЕТНО-КОМПОЗИЦИОННЫЙ ПАРАЛЛЕЛИЗМ В ПЕРЕВОДНЫХ ЖИТИЯХ «ПАРНЫХ» СВЯТЫХ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114 Семанин А.Ю. О РЕДАКЦИЯХ ЖИТИЯ СВ. АНДРЕЯ СМОЛЕНСКОГО . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121 Струкова Т.В., Дудина Е.Ф. МИР ДВОРЯНСКОЙ КУЛЬТУРЫ В ЗАГАДКАХ ПОЭТА XIX ВЕКА НИКОЛАЯ ПЛИССКОГО . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126 Шамова Н.В., Кургузова Н.В. ГЛАВНЫЙ ГЕРОЙ В РОМАНАХ ЖАНРА ЛИТРПГ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 Шинкарук В.Е. «ЗВЁЗДНЫЙ БИЛЕТ» В. П. АКСЁНОВА: МИФ О «РУССКОМ СЭЛИНДЖЕРЕ» (ПО АРХИВНЫМ ДАННЫМ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134 ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ НАУКИ Алдошина М.И., Лебедева Ю.И. ПОТЕНЦИАЛ ДИСТАНЦИОННОГО ОБУЧЕНИЯ В СИСТЕМЕ ДОПОЛНИТЕЛЬНОГО ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ В ФОРМИРОВАНИИ КОМПЕТЕНТНОСТИ ПЕДАГОГА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139 Амеличкин А.В. ОБУЧЕНИЕ ИНСТРУМЕНТАМ МАРКЕТИНГОВЫХ КОММУНИКАЦИЙ В ИНТЕРНЕТЕ И НОВЫХ МЕДИА МАГИСТРАНТОВ НАПРАВЛЕНИЯ ПОДГОТОВКИ «СОЦИАЛЬНО-КУЛЬТУРНАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144 Аронова С.А., Фефелов С.В. СПЕЦИФИКА ФОРМИРОВАНИЯ УНИВЕРСАЛЬНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ ДЛЯ СТУДЕНТОВ, ОБУЧАЮЩИХСЯ ПО ОСНОВНЫМ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫМ ПРОГРАММАМ ИСТОРИКО-ПРАВОВОГО ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ПРОФИЛЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148 Бахвалова Т.В., Попова А.Р. ХУДОЖЕСТВЕННЫЕ ПРОИЗВЕДЕНИЯ И.С. ТУРГЕНЕВА КАК ИСТОЧНИК ИЗУЧЕНИЯ В ШКОЛЬНОЙ И ВУЗОВСКОЙ ПРАКТИКЕ ИСТОРИИ И ФУНКЦИОНИРОВАНИЯ АНТРОПОНИМОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154 Гаврилова О.А. ФОРМИРОВАНИЕ НАВЫКОВ ИСПОЛНИТЕЛЬСКОЙ ИНТЕРПРЕТАЦИИ ВОКАЛЬНЫХ СОЧИНЕНИЙ Н.К. МЕТНЕРА НА СТИХИ И. ГЁТЕ В «КОНЦЕРТМЕЙСТЕРСКОМ КЛАССЕ ВУЗА» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162 Грядунова Е.Н., Токмакова М.А., Якунина М.А., Токмаков Н.В. ИССЛЕДОВАНИЕ ФАКТОРОВ, ВЛИЯЮЩИХ НА УСВОЕНИЕ ТЕОРЕТИЧЕСКОГО МАТЕРИАЛА ПО ОБЩЕТЕХНИЧЕСКИМ ДИСЦИПЛИНАМ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169 Демидова Е.А. ЭКОСИСТЕМНЫЙ ВЗГЛЯД НА ЛОГИСТИКУ ПРОЕКТНЫХ И ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКИХ РАБОТ ОБУЧАЮЩИХСЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174 Державина Н.М. РОЛЬ ДИСЦИПЛИН БОТАНИЧЕСКОГО ЦИКЛА ДЛЯ ЭКОЛОГИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ СТУДЕНТОВ В ИНСТИТУТЕ ЕСТЕСТВЕННЫХ НАУК И БИОТЕХНОЛОГИИ ОГУ ИМЕНИ И.С. ТУРГЕНЕВА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178 Ефанова О.А. ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ТЕХНОЛОГИИ «ЯЗЫКОВОЙ ПОРТФЕЛЬ» ПРИ ОБУЧЕНИИ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ В ВУЗЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182 Ефлова З.Б. АКТУАЛЬНЫЙ МЕТОДОЛОГИЧЕСКИЙ ИНСТРУМЕНТАРИЙ ИССЛЕДОВАНИЙ РОССИЙСКОЙ СЕЛЬСКОЙ ШКОЛЫ И СЕЛЬСКОГО УЧИТЕЛЬСТВА: ПОДХОДЫ, КОНТЕКСТЫ И КОНЦЕПТЫ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187 Звонарева Е.А., Жукова М.И., Иванов А.А. ОРГАНИЗАЦИЯ ГРУППОВОЙ РАБОТЫ УЧАЩИХСЯ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОМ ПРОСТРАНСТВЕ ПО ХИМИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192 Зеленина Е.В. РАЗВИТИЕ ИНТЕРЕСА СТУДЕНТОВ К ЛИНГВИСТИЧЕСКИМ ОСОБЕННОСТЯМ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА РАЗЛИЧНЫХ ИСТОРИЧЕСКИХ ПЕРИОДОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196 Исмаилова Х.Э., Аракава Каэдэ ТРУДНОСТИ ИЗУЧЕНИЯ РУССКОГО ЯЗЫКА КАК ИНОСТРАННОГО СТУДЕНТАМИ-ЯПОНЦАМИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201 Кролевецкая Е.Н. ПОЛИСУБЪЕКТНАЯ ТРАЕКТОРИЯ ПРОФЕССИОНАЛИЗМА ПЕДАГОГА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205 Курасбедиани З.В. ВЛИЯНИЕ СПОРТИВНЫХ ЕДИНОБОРСТВ НА ПРОФЕССИОНАЛЬНЫЕ КАЧЕСТВА БУДУЩИХ ТАМОЖЕННИКОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209 Легостаева О.В. РАЗВИТИЕ ЯЗЫКОВОЙ КОМПЕТЕНЦИИ ОБУЧАЮЩИХСЯ НА ПРИМЕРЕ ПОСЛОВИЦ В РУССКОМ И АНГЛИЙСКОМ ЯЗЫКАХ. ТИПОЛОГИЯ ДВУЯЗЫЧНЫХ ТВОРЧЕСКИХ ЗАДАНИЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213 Лидинфа Е.П., БарановаС.В., Тихонович М.И. ЦИФРОВЫЕ ВЫЗОВЫ СОВРЕМЕННОСТИ: ИЗМЕНЕНИЕ ТЕХНОЛОГИЧЕСКИХ УКЛАДОВ, ОСОБЕННОСТИ РАЗВИТИЯ ОБЩЕСТВЕННЫХ ОТНОШЕНИЙ, ТРАНСФОРМАЦИЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ТРЕНДОВ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219 Монахов О.Н. УРОВНЕВАЯ ДИФФЕРЕНЦИАЦИЯ СТАНОВЛЕНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ОТВЕТСТВЕННОСТИ БУДУЩЕГО ВОЕННОГО СПЕЦИАЛИСТА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229 Морозова О.И., Семенихина А.В., Торгачёв Д.Н. НОВЫЕ РЕШЕНИЯ В ОБРАЗОВАНИИ: ЦИФРОВЫЕ ВЫЗОВЫ И ВОЗМОЖНОСТИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235 2
Стр.3
Ученые записки Орловского государственного университета. № 1 (94), 2022 г. Scientific notes of Orel State University. Vol. 1 – no. 94. 2022 Николаев В.А., Олевская И.А., Котикова А.А. ЗНАКОМСТВО БУДУЩИХ ПЕДАГОГОВ С ПРАВОВЫМ ОБЕСПЕЧЕНИЕМ ИНКЛЮЗИВНОГО ОБРАЗОВАНИЯ ДЕТЕЙ С ОГРАНИЧЕННЫМИ ВОЗМОЖНОСТЯМИ ЗДОРОВЬЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 239 Никульцева Д.А., Шейерман М.В. ПОСЛОВИЦЫ И ПОГОВОРКИ КАК СРЕДСТВО ОРГАНИЗАЦИИ ЗАНЯТИЙ ПО ИЗУЧЕНИЮ ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА В КОНТЕКСТЕ РАЗВИТИЯ СОЦИОКУЛЬТУРНОЙ И ЯЗЫКОВОЙ КОМПЕТЕНЦИЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244 Образцов П.И., Марченко Е.Ю. МОДЕЛЬ ФОРМИРОВАНИЯ МЕЖКУЛЬТУРНОЙ ТОЛЕРАНТНОСТИ БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ НА ЗАНЯТИЯХ ПО ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ В ОРГАНИЗАЦИЯХ СРЕДНЕГО ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 248 Образцов П.И., Абрамкина О.Г., Никитина А.В. ФОРМИРОВАНИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНО-ОРИЕНТИРОВАННОЙ ГОТОВНОСТИ К ДЕЛОВОЙ КОММУНИКАЦИИ БУДУЩИХ ГОСУДАРСТВЕННЫХ И МУНИЦИПАЛЬНЫХ СЛУЖАЩИХ В ВУЗЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253 Павлова Т.А., Уварова М.Н. ПРОЕКТНАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ ПО ДИСЦИПЛИНЕ «МАТЕМАТИКА» КАК СРЕДСТВО ФОРМИРОВАНИЯ КОМПЕТЕНЦИЙ БАКАЛАВРОВ НАПРАВЛЕНИЯ ПОДГОТОВКИ АГРОИНЖЕНЕРИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 256 Сезонова Т.В. К ВОПРОСУ О ПРЕПОДАВАНИИ КРИМИНАЛИСТИКИ ИНОСТРАННЫМ ОБУЧАЮЩИМСЯ В ВУЗЕ МВД . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 260 Селеменева Е.М., Кузнецова Е.В., Губарева Л.И., Лысак О.Г. КОМПЛЕКСНАЯ ОЦЕНКА ЗНАНИЙ БУДУЩИХ ТЕХНИКОВ С ИСПОЛЬЗОВАНИЕМ ИНТЕРАКТИВНО-ИМИТАЦИОННОЙ ТЕХНОЛОГИИ КАК УСЛОВИЕ ОПРЕДЕЛЕНИЯ ИХ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263 Селютин В.Д., Яремко Н. Н. ПРОПЕДЕВТИКА ОБУЧЕНИЯ РЕШЕНИЮ НЕКОРРЕКТНЫХ ЗАДАЧ ПРИ ПОДГОТОВКЕ БУДУЩЕГО УЧИТЕЛЯ МАТЕМАТИКИ В ВУЗЕ . . . . . . . . . 268 Сергеева Н.И., Андреева Л.А. СОДЕРЖАНИЕ, ОРГАНИЗАЦИЯ И МЕТОДИКА ОБУЧЕНИЯ ИНОЯЗЫЧНОЙ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ РЕЧИ СПЕЦИАЛИСТОВ ГОСУДАРСТВЕННОЙ ОХРАНЫ НА ОСНОВЕ ПРИМЕНЕНИЯ АУДИОКУРСА (ПО РЕЗУЛЬТАТАМ ИССЛЕДОВАНИЯ). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 273 Сиянов А.И., Абдулманов Д.И. ОСОБЕННОСТИ КОМПЕТЕНТНОСТНОЙ ПРАКТИЧЕСКОЙ ПОДГОТОВКИ СПЕЦИАЛИСТОВ СТРОИТЕЛЬНОЙ НАПРАВЛЕННОСТИ. . . . . . . . . . . . 282 Софронов Р.П., Находкина А.Т., Павлова М.Г., Гоголева С.П., Кычкина Т.С. СИСТЕМА АГРОЭКОЛОГИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ В УСЛОВИЯХ СЕЛЬСКОЙ МАЛОКОМПЛЕКТНОЙ ШКОЛЫ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 286 Струкова Т.В. ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ПОЗНАВАТЕЛЬНО-ЭВРИСТИЧЕСКОГО ПОТЕНЦИАЛА ЖАНРА ЗАГАДКИ В ПРЕПОДАВАНИИ РУССКОГО ЯЗЫКА КАК ИНОСТРАННОГО . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 290 Тихий В.И., Федяева Т.В., Кудинова А.Ю. ФОРМИРОВАНИЕ УНИВЕРСАЛЬНЫХ УЧЕБНЫХ ДЕЙСТВИЙ В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ ГЕОГРАФИИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 294 Хмызова Н.Г., Кузнецова Е.В. ПРАКТИКО-ОРИЕНТИРОВАННЫЕ МОДУЛИ ФОРМИРОВАНИЯ ОБЩЕПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ У БАКАЛАВРОВ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБУЧЕНИЯ (ПО ОТРАСЛЯМ). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 300 Черникова С.М., Ягупова Т.А. ВОЗМОЖНОСТИ ПРИМЕНЕНИЯ ИНФОРМАЦИОННО-КОММУНИКАТИВНЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ ХУДОЖЕСТВЕННО-ГРАФИЧЕСКИМ И ПРОЕКТНЫМ ДИСЦИПЛИНАМ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 306 Шалимова О.Н., Антонова Ю.Н. ФОРМИРОВАНИЕ КОМПЕТЕНЦИЙ ПРИ ДИСТАНЦИОННОМ ОБУЧЕНИИ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 309 Шульдешова Н.В., Кузьмина А.И. ДИСТАНЦИОННОЕ ОБУЧЕНИЕ НА ФОНЕ ПАНДЕМИИ COVID-19 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 313 Яроватая М.А., Астахова Н.Н., Лазарева Е.К. ОСОБЕННОСТИ ОСВОЕНИЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ПРОГРАММЫ ПО БИОЛОГИЧЕСКОЙ ХИМИИ СТУДЕНТАМИ МЕДИЦИНСКОГО ВУЗА В УСЛОВИЯХ СМЕШАННОГО ФОРМАТА ОБУЧЕНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 317 РЕДАКЦИОННО-ИЗДАТЕЛЬСКАЯ КОЛЛЕГИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 321 ТРЕБОВАНИЯ К ОФОРМЛЕНИЮ НАУЧНОЙ СТАТЬИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 322 3
Стр.4
Scientifi c journal It was founded in 1940 Is published 4 times a year SCIENTIFIC NOTES OF OREL STATE UNIVERSITY Vo l.1 - No. 94 2022 Editorial board: Scientifi c editor-in-chief Gella T.N. Doctor of History, Prof. Scientifi c deputy editor-in-chief Puzankova E.N. Doctor in Pedagogics, Prof. Board members: Dudina E.F. Candidate of Philology (Russia) Khovanskaya E.A. Candidate of Pedagogics (Russia) Alexandrova A.P. Candidate of Philology, Docent (Russia) Eisenstat M.P. Doctor of History, Prof. (Russia) Antonova M.V. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Arzakanyan M.Ts. Doctor of History, Prof. (Russia) Arsent’yeva N.N. Doctor of Philology, Prof. (Spain) Bednarskaya L.D. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Vidmarovich N.P. Doctor of Philology, Prof. (Croatia) Zaichenkova M.S. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Ivanov A.E. Doctor of History, Prof. (Russia) Izotov V.P. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Kovalev P.A. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Larionova L.G. Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia) L’vova S.I. Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia) Maimeskulova A.L. Doctor of Sciences, extraordinary Prof. (Poland) Minakov S.T. Doctor of History, Prof. (Russia) Mikhal`chenko S.I. Doctor of History, Prof. (Russia) Mikheicheva E.A. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Nikolaev V.A. Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia) Nikonova T.A. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Novikov S.N. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia) Obraztsov P. I. Doctor in Pedagogics, Prof.(Russia) Pasternak E.L. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Pogosyan V.A. Doctor of History, Prof. (Armenia) Ponchon T. Doctor of Philology, Prof. (France) Retinskaya T.I. Doctor of Philology, Docent (Russia) Tamine M. Doctor of Philology, Prof. (France) Ter-Minasova S.G. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Uman A.I. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia) Chekova-Dimitrova I. Candidate of Philology, Docent (Bulgaria) Chelysheva I.I. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Cherepanova L.V. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia) Chikalova I.R. Doctor of History, Prof. (Belarus) Shemchuk J.M. Doctor of Philology, Prof. (Russia) Shi Hunshen Candidate of Philology, Prof. (China) Yamaguchi R. Doctor of Philology (Japan) Acting chief editor Dudina E.F. Candidate of Philology Editorial Offi ce address: 302026, Orеl Region, Orel, 95 Komsomolskaya Str. Tel. +7 9050460601 www. oreluniver.ru E-mail: utchen-zap@univ-orel.ru Registered in the Federal Service for Supervision of Communications, Information Technology and Mass Communications. Certifi cate ПИ № ФС 77-80826 from 07.04.2021 Index 43366 on general catalog «Press of Russia» on the websites www.pressa-rf.ru, www.akc.ru © Team of authors, 2022 © OSU named after I.S. Turgenev, 2022 The journal is included in the list of reviewed scientifi c journals, which should publish the scientifi c results of dissertations for the doctor and candidate degree (included in the List of HAC) list of HAC of 01.02.2022 5.6.1 – Domestic history (historical sciences), 5.6.2 – General history (of the corresponding period) (historical sciences), 10.01.01 – Russian literature (philological sciences), 10.01.03 – Literature of the peoples of foreign countries (with indication of specifi c literature) (philological sciences), 5.8.2 – Theory and methods of training and education (by areas and levels of education) (pedagogical sciences), 5.8.7 – Theory and methodology of vocational education (pedagogical sciences) 4 The founder – Federal State Budget Educational Institution of Higher Education «Orel State University named after I.S. Turgenev» FSBEI HE «OSU named after I.S. Turgenev» Contents HISTORICAL SCIENCES Arbekov A.B. “AFGHANISTAN AS A THEATER OF WAR WITH RUSSIA” IN DISCUSSION OF THE BRITISH HIGH COMMAND IN THE 80 . OF XIX CENTURY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Goncharova E.V. А GARDEN AND PARK COMPLEX IN THE SPACE OF A PROVINCIAL NOBLE ESTATE THE SECOND HALF OF THE XVIII CENTURY (ON THE EXAMPLE OF PSKOV PROVINCE) . . . . .15 Dolakova M.I. FINANCIAL POLICY OF THE RUSSIAN EMPIRE IN THE SECOND HALF OF THE XIX – EARLY XX CENTURY THROUGH THE PRISM OF CIVIL INITIATIVES . . . . . . . . . . 19 Zelenskaya Yu.N., Klimentyev N.D. ACTIVITIES OF THE KARELO-FINNISH STATE UNIVERSITY UNDER EVACUATION IN THE CITY OF SYKTYVKAR KOMI ASSR (1941–1944). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24 Kuznetsov Yu.V. REPRESENTATION OF AFRICAN AMERICANS IN HISTORY TEXTBOOKS OF THE LATE 1950’ – 1960’. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 Mironova T.P. CONTACTS BETWEEN SOVIET AND FRENCH SCIENTISTS-PHILOLOGISTS IN THE 1920 . . . . 35 Nikitin D.S. ANGLO-INDIAN COMMUNITY THROUGH VICEROY MINTO’ PAPERS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41 Nikonov V.V. APPEALS OF THE MOSCOW DIOCESAN GUARDIANSHIP ABOUT THE POOR OF THE CLERGY AND ORPHANS AS A REACTION TO THE ANTI-CHURCH STATE POLICY IN 1918 . . . . . . . . . . . . . 44 Popkova O.V. THE BRITONS’ PERCEPTION OF RUSSIA OF THE END OF THE XVII – THE FIRST QUARTER OF THE XVIII CENTURY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 Feldman P.V. GROVER CLEVELAND AND THE DEBATES IN THE US CONGRESS ON THE CURRENCY ISSUE IN THE SECOND HALF OF THE 1880.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54 PHILOLOGICAL SCIENCES Aliferenko E.I. THECATEGORY ‘PROVINCIALPOET’ IN THE ARTISTIC SYSTEM OF REGIONAL CULTURE (ON THE PROBLEM OF LITERARY LOCAL LORE) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59 Almalchi Hamid Sabah Hlaikhel THE ARTISTIC SIGNIFICANCE OF ANTHROPOPHONES IN I.S. TURGENEV'S NOVEL «THE NOBLE NEST». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63 Bagautdinova G.G. ARTISTIC PRINCIPLES OF THE IMAGE OF THE «DECENT MAN» TYPE IN THE «LETTERS OF A METROPOLITAN FRIEND TO A PROVINCIAL GROOM» BY I. A. GONCHAROV. . . . . . . . . . . 68 Belsky I.O. DOCUMENTARY AND FICTION IN THE LINGUISTIC DETECTIVE BY LAURENT BINET «THE SEVENTH FUNCTION OF LANGUAGE» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71 Bubnov S.A., Khomiakov V.I. THE SONG OF THE DOG BY S.A. YESENIN IN THE CONTEXT OF THE LITERARY PROCESS OF THE MID-1910. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76 Golban O.S. THE OPPOSITION OF VICTORIAN SOCIETY TO THE NATURAL WORLD IN J. FOWLES' NOVEL «THE FRENCH LIEUTENANT'S WOMAN». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 Kolyhanova Е.G. I.S.TURGENEV'S REFLECTIONS ON CHILDREN'S LITERATURE (             ). . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
Стр.5
Ученые записки Орловского государственного университета. № 1 (94), 2022 г. Scientific notes of Orel State University. Vol. 1 – no. 94. 2022 Kulikova O.O. THE COLORISTIC UNIQUENESS OF THE LANDSCAPE IN THE CORRESPONDENCE OF I.S. TURGENEV . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88 Makarova A.A. THE IMAGES OF CHILDHOOD IN L. TOLSTOY AND L. ANDREYEV’S WORKS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 Markov A.V. A HIDDEN CONVERSATION BETWEEN M. L. GASPAROV AND V.V. BIBIKHIN ABOUT BRYUSOV AND THE BIRTH OF ACADEMIC PUBLICITY IN THE 1990 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96 Martynova E.M. CHIAROSCURO IN THE POETICS OF R.I. ROZHDESTVENSKY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101 Mikheicheva E.A. “FORMER PEOPLE” IN M. GORKY AND L. ANDREYEV’S WORKS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 Ovsyannikova A.A. HEDGEHOG AND BEAR-CUB IN THE FOG: THE FAIRY-TALE WORLD OF SERGEI KOZLOV IN THE MIRROR OF EASTERN PHILOSOPHY . . . . . . . . . 108 Pimenova N.I. PLOT-COMPOSITIONAL PARALLELISM IN TRANSLATED LIVES OF «PAIRED» SAINTS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114 Semanin A.Yu. ABOUT THE EDITIONS OF THE LIFE OF ST. ANDREW OF SMOLENSK . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121 Strukova T.V., Dudina E.F. THE WORLD OF NOBLE CULTURE IN THE RIDDLES OF THE POET OF 19TH CENTURY NICHOLAI PLISSKY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126 Shamova N.V., Kurguzova N.V. THE MAIN CHARACTER IN THE NOVELS OF THE GENRE LITRPG . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 Shinkaruk V.E. “ZVOZDNYYBILET” BY V.P. AKSYONOV: THE MYTH OF THE “RUSSIAN SALINGER” (ACCORDING TO ARCHIVE DATA) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134 PEDAGOGICAL SCIENCES Aldoshina M.I., Lebedeva Yu.I. POTENTIAL OF DISTANCE EDUCATION IN THE SYSTEM OF ADDITIONAL VOCATIONAL EDUCATION IN THE FORMATION OF TEACHER›S COMPETENCE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139 Amelichkin A.V. MARKETING COMMUNICATION TOOLS IDUCATION IN THE INTERNET AND NEW MEDIA OF «SOCIAL AND CULTURAL ACTIVITIES» DIRECTION FOR MASTERS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144 Aronova S.A., Fefelov S.V. THE SPECIFICS OF THE FORMATION OF UNIVERSAL COMPETENCIES FOR STUDENTS STUDYING IN THE MAIN EDUCATIONAL PROGRAMS OF THE HISTORICAL AND LEGAL PEDAGOGICAL PROFILE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148 Bakhvalova T.V., Popova A.R. СREATIVE WORKS OF I.S. TURGENEV AS A SOURCE OF STUDY IN SCHOOL AND UNIVERSITY PRACTICE OF HISTORY AND FUNCTIONING OF ANTHROPONYMS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154 Gavrilova O.A. FORMATION OF SKILLS OF PERFORMING INTERPRETATION OF N.K. MEDTNER'S VOCAL COMPOSITIONS BASED ON THE POEMS OF I. GOETHE IN THE «CONCERTMASTER CLASS OF THE UNIVERSITY» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162 Gryadunova E.N., Tokmakova M.A., Yakunina M.A., Tokmakov N.V. STUDY OF FACTORS INFLUENCING THE ASSIMILATION OF THEORETICAL MATERIAL IN GENERAL TECHNICAL DISCIPLINES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169 Demidova E.A. ECOSYSTEM APPROACH TO LOGISTICS OF PROJECT AND RESEARCH WORKS OF SCHOOLCHILDREN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174 Derzhavina N.M. THE ROLE OF THE DISCIPLINES OF THE BOTANICAL CYCLE FOR THE ECOLOGICAL EDUCATION OF STUDENTS AT THE INSTITUTE OF NATURAL SCIENCES AND BIOTECHNOLOGY OF THE I.S. TURGENEV OSU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178 Efanova O.A. USING THE «LANGUAGE PORTFOLIO» TECHNOLOGY WHEN TEACHING A FOREIGN LANGUAGE AT A UNIVERSITY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182 Efl ova Z.B. RELEVANT METHODOLOGICAL TOOLKIT FOR RESEARCHING THE RUSSIAN RURAL SCHOOL AND RURAL TEACHERS: APPROACHES, CONTEXTS AND CONCEPTS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187 Zvonareva E.A., Zhukova M.I., Ivanov A.A. ORGANIZATION OF GROUP WORK OF STUDENTS IN THE GENERAL EDUCATIONAL SPACE ON CHEMISTRY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192 Zelenina E.V. DEVELOPMENT OF STUDENTS’ INTEREST IN LINGUISTIC ASPECTS OF THE ENGLISH LANGUAGE OF DIFFERENT HISTORICAL PERIODS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196 Ismailova Kh.E., Arakawa Kaede DIFFICULTIES OF LEARNING RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE BY JAPANESE STUDENTS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201 Krolevetskaya E.N. POLYSUBJECT TRAJECTORY OF TEACHER’S PROFESSIONALISM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205 Kurasbediani Z.V. INFLUENCE OF SPORTS COMBATS ON THE PROFESSIONAL QUALITIES OF FUTURE CUSTOMS OFFICERS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209 Legostaeva O.V. DEVELOPMENT OF THE LANGUAGE COMPETENCE OF STUDENTS ON THE EXAMPLE OF PROVERBS IN RUSSIAN AND ENGLISH. TYPOLOGY OF BILINGUAL CREATIVE TASKS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213 Lidinfa E.P., Baranova S.V., Tikhonovich M.I. DIGITAL CHALLENGES OF OUR TIME: CHANGING TECHNOLOGICAL PATTERNS, PECULIARITIES OF THE DEVELOPMENT OF PUBLIC RELATIONS, TRANSFORMATION OF EDUCATIONAL TRENDS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219 Monahov O.N. LEVEL DIFFERENTIATION OF THE FORMATION OF PROFESSIONAL RESPONSIBILITY OF A FUTURE MILITARY SPECIALIST. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229 Morozova O.I., Semenikhina A.V., Torgachev D.N. NEW SOLUTIONS IN EDUCATION: DIGITAL CHALLENGES AND OPPORTUNITIES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235 5
Стр.6
Ученые записки Орловского государственного университета. № 1 (94), 2022 г. Scientific notes of Orel State University. Vol. 1 – no. 94. 2022 Nikolaev V.A., Olevskaya I.A., Kotikova A.A. INTRODUCING FUTURE TEACHERS WITH THE LEGAL SUPPORT OF INCLUSIVE EDUCATION OF CHILDREN WITH DISABILITIES . . . . . . . . . . . . . 239 Nikultseva D.A., Scheierman M.V. PROVERBS AND SAYINGS AS A MEANS OF ORGANIZING FOREIGN LANGUAGE CLASSES WITHIN THE CONTEXT OF THE DEVELOPMENT OF SOCIO-CULTURAL AND LINGUISTIC COMPETENCES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244 Obraztsov P.I., Marchenko E.Y. MODEL OF THE FORMATION OF INTERCULTURAL TOLERANCE AMONG FUTURE TEACHERS IN FOREIGN LANGUAGE CLASSES IN SECONDARY VOCATIONAL ORGANIZATIONS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 248 Obraztsov P.I., Abramkina O.G., Nikitina A.V. FORMATION OF PROFESSIONALLY ORIENTED READINESS FOR BUSINESS COMMUNICATION OF FUTURE CIVIL SERVANTS AND MUNICIPAL EMPLOYEES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253 Pavlova T.A., Uvarova M.N. PROJECT ACTIVITY IN THE DISCIPLINE «MATHEMATICS» AS A MEANS OF FORMING THE COMPETENCIES OF BACHELORS IN THE FIELD OF AGROENGINEERING. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 256 Sezonova T.V. ON THE QUESTION OF TEACHING CRIMINOLOGY TO FOREIGN STUDENTS AT THE UNIVERSITY OF THE MINISTRY OF INTERNAL AFFAIRS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 260 Selemeneva E.M., Kuznetsova E.V., Gubareva L.I., Lysak O.G. СOMPREHENSIVE ASSESSMENT OF THE KNOWLEDGE OF FUTURE TECHNICIANS WITH THE USE OF INTERACTIVE SIMULATION TECHNOLOGY AS A CONDITION FOR DETERMINING THEIR PROFESSIONAL COMPETENCE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263 Selyutin V.D., Yaremko N.N. PROPADEUTICS OF TEACHING TO SOLVING ILL-POSED PROBLEMS IN THE PREPARATION OF A FUTURE TEACHER OF MATHEMATICS IN A UNIVERSITY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268 Sergeeva N.I., Andreeva L.A. THE CONTENT, ORGANIZATION AND METHODOLOGY OF TEACHING FOREIGN LANGUAGE PROFESSIONAL SPEECH OF STATE PROTECTION SPECIALISTS BASED ON THE USE OF AN AUDIO COURSE (ACCORDING TO THE RESULTS OF THE STUDY) . . . . . . . . . . . 273 Siyanov A.I., Abdulmanov D.I. FEATURES OF COMPETENCE-BASED PRACTICAL TRAINING OF CONSTRUCTION SPECIALISTS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 282 Sofronov R.P., Nakhodkina A.T., Pavlova M.G., Gogoleva S.P., Ychkina T.S. AGROECOLOGICAL EDUCATION SYSTEM IN THE CONDITIONS OF A RURAL SMALL SCHOOL. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 286 Strukova T.V USING OF THE COGNITIVE-HEURISTIC POTENTIAL OF THE GENRE OF RIDDLES IN TEACHING OF RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE. . . . . . . 290 Tikhii V.I., Fedyaeva T.V., Kudinova A.Yu. FORMATION OF UNIVERSAL LEARNING ACTIONS IN THE PROCESS OF TEACHING GEOGRAPHY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 294 Khmyzova N.G., Kuznetsova E.V. PRACTICE-ORIENTED MODULES FOR THE FORMATION OF GENERAL PROFESSIONAL COMPETENCIES FOR BACHELORS OF VOCATIONAL TRAINING (BY INDUSTRY) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 300 Chernikova S.M., Yagupova T.A. POSSIBILITIES OF USING INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE PROCESS OF TEACHING ARTISTIC, GRAPHIC AND DESIGN DISCIPLINES. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 306 Shalimova O.N., Antonova Yu.N. FORMATION OF COMPETENCIESINDISTANCE TEACHING OF AFOREIGN LANGUAGE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 309 Shuldeshova N.V., Kuzmina A.I. DISTANCE LEARNING AMID THE COVID-19 PANDEMIC. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 313 Yarovataya M.A., Astakhova N.N., Lazareva E.K. THE FEATURES OF MASTERING THE BIOLOGICAL CHEMISTRY EDUCATIONAL PROGRAM BY THE STUDENTS OF THE MEDICAL INSTITUTE IN THE HYBRID LEARNING FORMAT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 317 6
Стр.7

Облако ключевых слов *


* - вычисляется автоматически
Периодика по подписке
Антиплагиат система Руконтекст