ОРЛОВСКОГО ГОСУДАРСТВЕННОГО УНИВЕРСИТЕТА
УЧЕНЫЕ ЗАПИСКИ
Научный журнал
Издается с 1940 года
Выходит 4 раза в год
№ 1 (94) 2022
Редакционно-издательская коллегия:
Главный редактор
Гелла Т.Н. д-р ист. наук, проф.
Заместитель главного редактора
Пузанкова Е.Н., д-р пед. наук, проф.
Члены редколлегии:
Дудина Е.Ф. канд. филол. наук (Россия)
Хованская Е.А. канд. пед. наук (Россия)
Александрова А.П. канд. филол. наук, доц. (Россия)
Айзенштат М.П. д-р ист. наук (Россия)
Антонова М.В. д-р филол. наук, проф.(Россия)
Арзаканян М.Ц. д-р ист. наук, проф. (Россия)
Арсентьева Н.Н. д-р филол. наук, проф. (Испания)
Беднарская Л.Д. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Видмарович Н.П. д-р филол. наук, проф. (Хорватия)
Зайченкова М.С. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Иванов А.Е. д-р ист. наук, проф. (Россия)
Изотов В.П. д-р филол. наук, проф.(Россия)
Ковалев П.А. д-р филол. наук, проф.(Россия)
Ларионова Л.Г. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Львова С.И. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Маймескулова А.Л. д-р наук, экстраорд. проф. (Польша)
Минаков С.Т. д-р ист. наук, проф. (Россия)
Михальченко С.И. д-р ист. наук, проф. (Россия)
Михеичева Е.А. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Николаев В.А. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Никонова Т.А. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Новиков С.Н. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Образцов П.И. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Пастернак Е.Л. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Погосян В.А. д-р ист. наук, проф. (Армения)
Поншон Т. д-р филол. наук, проф. (Франция)
Ретинская Т.И. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Тамин М. д-р филол. наук, проф. (Франция)
Тер-Минасова С.Г. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Уман А.И. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Чекова-Димитрова И. канд. филол. наук, доц. (Болгария)
Челышева И.И. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Черепанова Л.В. д-р пед. наук, проф. (Россия)
Чикалова И.Р. д-р ист. наук, проф. (Белорусь)
Шемчук Ю.М. д-р филол. наук, проф. (Россия)
Ши Хуншен канд. филол. наук, проф. (Китай)
Ямагути Р. д-р филол. наук, проф. (Япония)
И.о. ответственного редактора
Дудина Е.Ф. канд. филол. наук
Адрес редакции:
302026, Орловская обл., г. Орёл, ул. Комсомольская, 95.
Тел.: +7 9050460601
www. oreluniver.ru E-mail: utchen-zap@univ-orel.ru
Зарег. в Федеральной службе по надзору в сфере связи,
информационных технологий и массовых коммуникаций.
Свидетельство ПИ № ФС 77-80826 от 07.04.2021
Подписной индекс 43366
по объединенному каталогу «Пресса России»
на сайтах www.pressa-rf.ru и www.akc.ru
© Коллектив авторов, 2022
© ОГУ имени И.С. Тургенева, 2022
Журнал входит в Перечень рецензируемых научных изданий, в которых должны быть опубликованы основные научные результаты диссертаций
на соискание ученой степени кандидата наук, на соискание ученой степени доктора наук» (входит в Перечень ВАК) список ВАК от
01.02.2022 г.: 5.6.1 – Отечественная история (исторические науки), 5.6.2 – Всеобщая история (соответствующего периода)(исторические науки),
10.01.01 – Русская литература (филологические науки), 10.01.03 – Литература народов стран зарубежья (с указанием конкретной литературы)
(филологические науки), 5.8.2 – Теория и методика обучения и воспитания (по областям и уровням образования) (педагогические науки),
5.8.7. – Методология и технология профессионального образования (педагогические науки).
Учредитель – федеральное государственное бюджетное
образовательное учреждение высшего образования
«Орловский государственный университет
имени И.С. Тургенева»
ФГБОУ ВО «ОГУ имени И.С. Тургенева»
Содержание
ИСТОРИЧЕСКИЕ НАУКИ
Арбеков А.Б.
ДИСКУССИЯ «АФГАНИСТАН КАК ТЕАТР ВОЙНЫ С РОССИЕЙ» В СРЕДЕ ВЫСШЕГО
БРИТАНСКОГО КОМАНДОВАНИЯ В 80-Х ГОДАХ XIX ВЕКА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
Гончарова Е.В.
САДОВО-ПАРКОВЫЙ КОМПЛЕКС В ПРОСТРАНСТВЕ ПРОВИНЦИАЛЬНОЙ УСАДЬБЫ
ВТОРОЙ ПОЛОВИНЫ XVIII ВЕКА (НА ПРИМЕРЕ ПСКОВСКОЙ ГУБЕРНИИ) . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Долакова М.И.
ФИНАНСОВАЯ ПОЛИТИКА РОССИЙСКОЙ ИМПЕРИИ ВО ВТОРОЙ ПОЛОВИНЕ
XIX – НАЧАЛЕ XX ВЕКА ЧЕРЕЗ ПРИЗМУ ГРАЖДАНСКИХ ИНИЦИАТИВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Зеленская Ю.Н., Климентьев Н.Д.
ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ КАРЕЛО-ФИНСКОГО ГОСУДАРСТВЕННОГО УНИВЕРСИТЕТА
В УСЛОВИЯХ ЭВАКУАЦИИ В Г. СЫКТЫВКАРЕ КОМИ АССР (1941–1944 ГГ.). . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Кузнецов Ю.В.
РЕПРЕЗЕНТАЦИЯ АФРОАМЕРИКАНЦЕВ В АМЕРИКАНСКИХ УЧЕБНИКАХ ИСТОРИИ
КОНЦА 1950-Х – 1960-Х ГГ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
Миронова Т.П.
КОНТАКТЫ СОВЕТСКИХ И ФРАНЦУЗСКИХ УЧЕНЫХ-ФИЛОЛОГОВ В 1920–1929 ГГ.. . . . . . . . . 35
Никитин Д.С.
АНГЛО-ИНДИЙСКОЕ СООБЩЕСТВО В ГОДЫ РЕВОЛЮЦИОННОГО ПОДЪЕМА В ИНДИИ
1905–1908 ГГ.
(ПО ДОКУМЕНТАМ ИЗ АРХИВА ВИЦЕ-КОРОЛЯ ИНДИИ МИНТО) . . . . . . . . . . . . . 41
Никонов В.В.
ВОЗЗВАНИЯ МОСКОВСКОГО ЕПАРХИАЛЬНОГО ПОПЕЧИТЕЛЬСТВА
О БЕДНЫХ ДУХОВНОГО ЗВАНИЯ И СИРОТАХ КАК РЕАКЦИЯ
НА АНТИЦЕРКОВНУЮ ГОСУДАРСТВЕННУЮ ПОЛИТИКУ В 1918 Г. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
Попкова О.В.
ПРЕДСТАВЛЕНИЕ БРИТАНЦЕВ О РОССИИ КОНЦА XVII – ПЕРВОЙ ЧЕТВЕРТИ XVIII ВЕКА . 49
Фельдман П.В.
ГРОВЕР КЛИВЛЕНД И ДЕБАТЫ В КОНГРЕССЕ США ПО ВАЛЮТНОМУ ВОПРОСУ
ВО ВТОРОЙ ПОЛОВИНЕ 1880-Х ГГ.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
ФИЛОЛОГИЧЕСКИЕ НАУКИ
Алиференко Е.И.
КАТЕГОРИЯ «ПРОВИНЦИАЛЬНЫЙ ПОЭТ» В ХУДОЖЕСТВЕННОЙ СИСТЕМЕ
РЕГИОНАЛЬНОЙ КУЛЬТУРЫ (К ПРОБЛЕМЕ ЛИТЕРАТУРНОГО КРАЕВЕДЕНИЯ) . . . . . . . . . . . . 59
Алмалчи Хамид Сабах Хлайхель
ХУДОЖЕСТВЕННОЕ ЗНАЧЕНИЕ АНТРОПОФОНОВ В РОМАНЕ И.С. ТУРГЕНЕВА
«ДВОРЯНСКОЕ ГНЕЗДО». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Багаутдинова Г.Г.
ХУДОЖЕСТВЕННЫЕ ПРИНЦИПЫ ИЗОБРАЖЕНИЯ ТИПА «ПОРЯДОЧНЫЙ ЧЕЛОВЕК»
В «ПИСЬМАХ СТОЛИЧНОГО ДРУГА К ПРОВИНЦИАЛЬНОМУ ЖЕНИХУ» И. А. ГОНЧАРОВА . 68
Бельский И.О.
ДОКУМЕНТАЛЬНОЕ И ХУДОЖЕСТВЕННОЕ В ЛИНГВИСТИЧЕСКОМ ДЕТЕКТИВЕ
ЛОРАНА БИНЕ «СЕДЬМАЯ ФУНКЦИЯ ЯЗЫКА» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
Бубнов С.А., Хомяков В.И.
«ПЕСНЬ О СОБАКЕ» С.А. ЕСЕНИНА В КОНТЕКСТЕ ЛИТЕРАТУРНОГО ПРОЦЕССА
СЕРЕДИНЫ 1910-Х ГОДОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
Голбан О.С.
ПРОТИВОПОСТАВЛЕНИЕ ВИКТОРИАНСКОГО ОБЩЕСТВА МИРУ ПРИРОДЫ
В РОМАНЕ ДЖ. ФАУЛЗА «ЖЕНЩИНА ФРАНЦУЗСКОГО ЛЕЙТЕНАНТА». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
Колыханова Е.Г.
РАЗМЫШЛЕНИЯ И.С.ТУРГЕНЕВА О ДЕТСКОЙ ЛИТЕРАТУРЕ
(НА МАТЕРИАЛЕ ПРЕДИСЛОВИЙ, НАПИСАННЫХ ПИСАТЕЛЕМ К ХУДОЖЕСТВЕННЫМ ПРОИЗВЕДЕНИЯМ
ДЛЯ ЮНЫХ ЧИТАТЕЛЕЙ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
Стр.2
Ученые записки Орловского государственного университета. № 1 (94), 2022 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 1 – no. 94. 2022
Куликова О.О.
КОЛОРИСТИЧЕСКОЕ СВОЕОБРАЗИЕ ПЕЙЗАЖА В ПЕРЕПИСКЕ И.С. ТУРГЕНЕВА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
Макарова А.А.
ОБРАЗЫ ДЕТСТВА В ТВОРЧЕСТВЕ Л. ТОЛСТОГО И Л. АНДРЕЕВА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
Марков А.В.
СКРЫТЫЙ РАЗГОВОР М. Л. ГАСПАРОВА И В. В. БИБИХИНА О БРЮСОВЕ И РОЖДЕНИЕ АКАДЕМИЧЕСКОЙ
ПУБЛИЧНОСТИ В 1990-Е ГОДЫ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
Мартынова Е.М.
КЬЯРОСКУРО В ПОЭТИКЕ Р.И. РОЖДЕСТВЕНСКОГО . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101
Михеичева Е.А.
«БЫВШИЕ ЛЮДИ» В ТВОРЧЕСТВЕ М. ГОРЬКОГО И Л. АНДРЕЕВА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
Овсянникова А.А.
ЁЖИК И МЕДВЕЖОНОК В ТУМАНЕ: СКАЗОЧНЫЙ МИР СЕРГЕЯ КОЗЛОВА В ЗЕРКАЛЕ ВОСТОЧНОЙ ФИЛОСОФИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
Пименова Н.И.
СЮЖЕТНО-КОМПОЗИЦИОННЫЙ ПАРАЛЛЕЛИЗМ В ПЕРЕВОДНЫХ ЖИТИЯХ «ПАРНЫХ» СВЯТЫХ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
Семанин А.Ю.
О РЕДАКЦИЯХ ЖИТИЯ СВ. АНДРЕЯ СМОЛЕНСКОГО . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
Струкова Т.В., Дудина Е.Ф.
МИР ДВОРЯНСКОЙ КУЛЬТУРЫ В ЗАГАДКАХ ПОЭТА XIX ВЕКА НИКОЛАЯ ПЛИССКОГО . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
Шамова Н.В., Кургузова Н.В.
ГЛАВНЫЙ ГЕРОЙ В РОМАНАХ ЖАНРА ЛИТРПГ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
Шинкарук В.Е.
«ЗВЁЗДНЫЙ БИЛЕТ» В. П. АКСЁНОВА: МИФ О «РУССКОМ СЭЛИНДЖЕРЕ» (ПО АРХИВНЫМ ДАННЫМ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ НАУКИ
Алдошина М.И., Лебедева Ю.И.
ПОТЕНЦИАЛ ДИСТАНЦИОННОГО ОБУЧЕНИЯ В СИСТЕМЕ ДОПОЛНИТЕЛЬНОГО
ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ В ФОРМИРОВАНИИ КОМПЕТЕНТНОСТИ ПЕДАГОГА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
Амеличкин А.В.
ОБУЧЕНИЕ ИНСТРУМЕНТАМ МАРКЕТИНГОВЫХ КОММУНИКАЦИЙ В ИНТЕРНЕТЕ И НОВЫХ
МЕДИА МАГИСТРАНТОВ НАПРАВЛЕНИЯ ПОДГОТОВКИ «СОЦИАЛЬНО-КУЛЬТУРНАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
Аронова С.А., Фефелов С.В.
СПЕЦИФИКА ФОРМИРОВАНИЯ УНИВЕРСАЛЬНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ ДЛЯ СТУДЕНТОВ, ОБУЧАЮЩИХСЯ ПО ОСНОВНЫМ
ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫМ ПРОГРАММАМ ИСТОРИКО-ПРАВОВОГО ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ПРОФИЛЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
Бахвалова Т.В., Попова А.Р.
ХУДОЖЕСТВЕННЫЕ ПРОИЗВЕДЕНИЯ И.С. ТУРГЕНЕВА КАК ИСТОЧНИК ИЗУЧЕНИЯ
В ШКОЛЬНОЙ И ВУЗОВСКОЙ ПРАКТИКЕ ИСТОРИИ И ФУНКЦИОНИРОВАНИЯ АНТРОПОНИМОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154
Гаврилова О.А.
ФОРМИРОВАНИЕ НАВЫКОВ ИСПОЛНИТЕЛЬСКОЙ ИНТЕРПРЕТАЦИИ ВОКАЛЬНЫХ СОЧИНЕНИЙ
Н.К. МЕТНЕРА НА СТИХИ И. ГЁТЕ В «КОНЦЕРТМЕЙСТЕРСКОМ КЛАССЕ ВУЗА» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162
Грядунова Е.Н., Токмакова М.А., Якунина М.А., Токмаков Н.В.
ИССЛЕДОВАНИЕ ФАКТОРОВ, ВЛИЯЮЩИХ НА УСВОЕНИЕ ТЕОРЕТИЧЕСКОГО МАТЕРИАЛА
ПО ОБЩЕТЕХНИЧЕСКИМ ДИСЦИПЛИНАМ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
Демидова Е.А.
ЭКОСИСТЕМНЫЙ ВЗГЛЯД НА ЛОГИСТИКУ ПРОЕКТНЫХ И ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКИХ РАБОТ ОБУЧАЮЩИХСЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174
Державина Н.М.
РОЛЬ ДИСЦИПЛИН БОТАНИЧЕСКОГО ЦИКЛА ДЛЯ ЭКОЛОГИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ СТУДЕНТОВ
В ИНСТИТУТЕ ЕСТЕСТВЕННЫХ НАУК И БИОТЕХНОЛОГИИ ОГУ ИМЕНИ И.С. ТУРГЕНЕВА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178
Ефанова О.А.
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ТЕХНОЛОГИИ «ЯЗЫКОВОЙ ПОРТФЕЛЬ» ПРИ ОБУЧЕНИИ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ В ВУЗЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182
Ефлова З.Б.
АКТУАЛЬНЫЙ МЕТОДОЛОГИЧЕСКИЙ ИНСТРУМЕНТАРИЙ ИССЛЕДОВАНИЙ РОССИЙСКОЙ СЕЛЬСКОЙ ШКОЛЫ
И СЕЛЬСКОГО УЧИТЕЛЬСТВА: ПОДХОДЫ, КОНТЕКСТЫ И КОНЦЕПТЫ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187
Звонарева Е.А., Жукова М.И., Иванов А.А.
ОРГАНИЗАЦИЯ ГРУППОВОЙ РАБОТЫ УЧАЩИХСЯ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОМ ПРОСТРАНСТВЕ ПО ХИМИИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192
Зеленина Е.В.
РАЗВИТИЕ ИНТЕРЕСА СТУДЕНТОВ К ЛИНГВИСТИЧЕСКИМ ОСОБЕННОСТЯМ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА
РАЗЛИЧНЫХ ИСТОРИЧЕСКИХ ПЕРИОДОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196
Исмаилова Х.Э., Аракава Каэдэ
ТРУДНОСТИ ИЗУЧЕНИЯ РУССКОГО ЯЗЫКА КАК ИНОСТРАННОГО СТУДЕНТАМИ-ЯПОНЦАМИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201
Кролевецкая Е.Н.
ПОЛИСУБЪЕКТНАЯ ТРАЕКТОРИЯ ПРОФЕССИОНАЛИЗМА ПЕДАГОГА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205
Курасбедиани З.В.
ВЛИЯНИЕ СПОРТИВНЫХ ЕДИНОБОРСТВ НА ПРОФЕССИОНАЛЬНЫЕ КАЧЕСТВА БУДУЩИХ ТАМОЖЕННИКОВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209
Легостаева О.В.
РАЗВИТИЕ ЯЗЫКОВОЙ КОМПЕТЕНЦИИ ОБУЧАЮЩИХСЯ НА ПРИМЕРЕ ПОСЛОВИЦ В РУССКОМ
И АНГЛИЙСКОМ ЯЗЫКАХ. ТИПОЛОГИЯ ДВУЯЗЫЧНЫХ ТВОРЧЕСКИХ ЗАДАНИЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213
Лидинфа Е.П., БарановаС.В., Тихонович М.И.
ЦИФРОВЫЕ ВЫЗОВЫ СОВРЕМЕННОСТИ: ИЗМЕНЕНИЕ ТЕХНОЛОГИЧЕСКИХ УКЛАДОВ,
ОСОБЕННОСТИ РАЗВИТИЯ ОБЩЕСТВЕННЫХ ОТНОШЕНИЙ, ТРАНСФОРМАЦИЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ТРЕНДОВ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219
Монахов О.Н.
УРОВНЕВАЯ ДИФФЕРЕНЦИАЦИЯ СТАНОВЛЕНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ОТВЕТСТВЕННОСТИ
БУДУЩЕГО ВОЕННОГО СПЕЦИАЛИСТА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229
Морозова О.И., Семенихина А.В., Торгачёв Д.Н.
НОВЫЕ РЕШЕНИЯ В ОБРАЗОВАНИИ: ЦИФРОВЫЕ ВЫЗОВЫ И ВОЗМОЖНОСТИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235
2
Стр.3
Ученые записки Орловского государственного университета. № 1 (94), 2022 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 1 – no. 94. 2022
Николаев В.А., Олевская И.А., Котикова А.А.
ЗНАКОМСТВО БУДУЩИХ ПЕДАГОГОВ С ПРАВОВЫМ ОБЕСПЕЧЕНИЕМ
ИНКЛЮЗИВНОГО ОБРАЗОВАНИЯ ДЕТЕЙ С ОГРАНИЧЕННЫМИ ВОЗМОЖНОСТЯМИ ЗДОРОВЬЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 239
Никульцева Д.А., Шейерман М.В.
ПОСЛОВИЦЫ И ПОГОВОРКИ КАК СРЕДСТВО ОРГАНИЗАЦИИ ЗАНЯТИЙ ПО ИЗУЧЕНИЮ
ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА В КОНТЕКСТЕ РАЗВИТИЯ СОЦИОКУЛЬТУРНОЙ И ЯЗЫКОВОЙ КОМПЕТЕНЦИЙ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244
Образцов П.И., Марченко Е.Ю.
МОДЕЛЬ ФОРМИРОВАНИЯ МЕЖКУЛЬТУРНОЙ ТОЛЕРАНТНОСТИ БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ НА ЗАНЯТИЯХ
ПО ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ В ОРГАНИЗАЦИЯХ СРЕДНЕГО ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 248
Образцов П.И., Абрамкина О.Г., Никитина А.В.
ФОРМИРОВАНИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНО-ОРИЕНТИРОВАННОЙ ГОТОВНОСТИ
К ДЕЛОВОЙ КОММУНИКАЦИИ БУДУЩИХ ГОСУДАРСТВЕННЫХ И МУНИЦИПАЛЬНЫХ СЛУЖАЩИХ В ВУЗЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253
Павлова Т.А., Уварова М.Н.
ПРОЕКТНАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ ПО ДИСЦИПЛИНЕ «МАТЕМАТИКА» КАК СРЕДСТВО ФОРМИРОВАНИЯ
КОМПЕТЕНЦИЙ БАКАЛАВРОВ НАПРАВЛЕНИЯ ПОДГОТОВКИ АГРОИНЖЕНЕРИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 256
Сезонова Т.В.
К ВОПРОСУ О ПРЕПОДАВАНИИ КРИМИНАЛИСТИКИ ИНОСТРАННЫМ ОБУЧАЮЩИМСЯ В ВУЗЕ МВД . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 260
Селеменева Е.М., Кузнецова Е.В., Губарева Л.И., Лысак О.Г.
КОМПЛЕКСНАЯ ОЦЕНКА ЗНАНИЙ БУДУЩИХ ТЕХНИКОВ С ИСПОЛЬЗОВАНИЕМ ИНТЕРАКТИВНО-ИМИТАЦИОННОЙ ТЕХНОЛОГИИ
КАК УСЛОВИЕ ОПРЕДЕЛЕНИЯ ИХ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263
Селютин В.Д., Яремко Н. Н.
ПРОПЕДЕВТИКА ОБУЧЕНИЯ РЕШЕНИЮ НЕКОРРЕКТНЫХ ЗАДАЧ ПРИ ПОДГОТОВКЕ БУДУЩЕГО УЧИТЕЛЯ МАТЕМАТИКИ В ВУЗЕ . . . . . . . . . 268
Сергеева Н.И., Андреева Л.А.
СОДЕРЖАНИЕ, ОРГАНИЗАЦИЯ И МЕТОДИКА ОБУЧЕНИЯ ИНОЯЗЫЧНОЙ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ РЕЧИ СПЕЦИАЛИСТОВ ГОСУДАРСТВЕННОЙ
ОХРАНЫ НА ОСНОВЕ ПРИМЕНЕНИЯ АУДИОКУРСА (ПО РЕЗУЛЬТАТАМ ИССЛЕДОВАНИЯ). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 273
Сиянов А.И., Абдулманов Д.И.
ОСОБЕННОСТИ КОМПЕТЕНТНОСТНОЙ ПРАКТИЧЕСКОЙ ПОДГОТОВКИ СПЕЦИАЛИСТОВ СТРОИТЕЛЬНОЙ НАПРАВЛЕННОСТИ. . . . . . . . . . . . 282
Софронов Р.П., Находкина А.Т., Павлова М.Г., Гоголева С.П., Кычкина Т.С.
СИСТЕМА АГРОЭКОЛОГИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ В УСЛОВИЯХ СЕЛЬСКОЙ МАЛОКОМПЛЕКТНОЙ ШКОЛЫ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 286
Струкова Т.В.
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ПОЗНАВАТЕЛЬНО-ЭВРИСТИЧЕСКОГО ПОТЕНЦИАЛА ЖАНРА ЗАГАДКИ
В ПРЕПОДАВАНИИ РУССКОГО ЯЗЫКА КАК ИНОСТРАННОГО . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 290
Тихий В.И., Федяева Т.В., Кудинова А.Ю.
ФОРМИРОВАНИЕ УНИВЕРСАЛЬНЫХ УЧЕБНЫХ ДЕЙСТВИЙ В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ ГЕОГРАФИИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 294
Хмызова Н.Г., Кузнецова Е.В.
ПРАКТИКО-ОРИЕНТИРОВАННЫЕ МОДУЛИ ФОРМИРОВАНИЯ ОБЩЕПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ
У БАКАЛАВРОВ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБУЧЕНИЯ (ПО ОТРАСЛЯМ). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 300
Черникова С.М., Ягупова Т.А.
ВОЗМОЖНОСТИ ПРИМЕНЕНИЯ ИНФОРМАЦИОННО-КОММУНИКАТИВНЫХ ТЕХНОЛОГИЙ
В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ ХУДОЖЕСТВЕННО-ГРАФИЧЕСКИМ И ПРОЕКТНЫМ ДИСЦИПЛИНАМ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 306
Шалимова О.Н., Антонова Ю.Н.
ФОРМИРОВАНИЕ КОМПЕТЕНЦИЙ ПРИ ДИСТАНЦИОННОМ ОБУЧЕНИИ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 309
Шульдешова Н.В., Кузьмина А.И.
ДИСТАНЦИОННОЕ ОБУЧЕНИЕ НА ФОНЕ ПАНДЕМИИ COVID-19 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 313
Яроватая М.А., Астахова Н.Н., Лазарева Е.К.
ОСОБЕННОСТИ ОСВОЕНИЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ПРОГРАММЫ ПО БИОЛОГИЧЕСКОЙ ХИМИИ
СТУДЕНТАМИ МЕДИЦИНСКОГО ВУЗА В УСЛОВИЯХ СМЕШАННОГО ФОРМАТА ОБУЧЕНИЯ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 317
РЕДАКЦИОННО-ИЗДАТЕЛЬСКАЯ КОЛЛЕГИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 321
ТРЕБОВАНИЯ К ОФОРМЛЕНИЮ НАУЧНОЙ СТАТЬИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 322
3
Стр.4
Scientifi c journal
It was founded in 1940
Is published 4 times a year
SCIENTIFIC NOTES
OF OREL STATE UNIVERSITY
Vo l.1 - No. 94 2022
Editorial board:
Scientifi c editor-in-chief
Gella T.N. Doctor of History, Prof.
Scientifi c deputy editor-in-chief
Puzankova E.N. Doctor in Pedagogics, Prof.
Board members:
Dudina E.F. Candidate of Philology (Russia)
Khovanskaya E.A. Candidate of Pedagogics (Russia)
Alexandrova A.P. Candidate of Philology, Docent (Russia)
Eisenstat M.P. Doctor of History, Prof. (Russia)
Antonova M.V. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Arzakanyan M.Ts. Doctor of History, Prof. (Russia)
Arsent’yeva N.N. Doctor of Philology, Prof. (Spain)
Bednarskaya L.D. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Vidmarovich N.P. Doctor of Philology, Prof. (Croatia)
Zaichenkova M.S. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Ivanov A.E. Doctor of History, Prof. (Russia)
Izotov V.P. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Kovalev P.A. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Larionova L.G. Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia)
L’vova S.I. Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia)
Maimeskulova A.L. Doctor of Sciences, extraordinary Prof.
(Poland)
Minakov S.T. Doctor of History, Prof. (Russia)
Mikhal`chenko S.I. Doctor of History, Prof. (Russia)
Mikheicheva E.A. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Nikolaev V.A. Doctor of Pedagogics, Prof. (Russia)
Nikonova T.A. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Novikov S.N. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia)
Obraztsov P. I. Doctor in Pedagogics, Prof.(Russia)
Pasternak E.L. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Pogosyan V.A. Doctor of History, Prof. (Armenia)
Ponchon T. Doctor of Philology, Prof. (France)
Retinskaya T.I. Doctor of Philology, Docent (Russia)
Tamine M. Doctor of Philology, Prof. (France)
Ter-Minasova S.G. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Uman A.I. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia)
Chekova-Dimitrova I. Candidate of Philology, Docent
(Bulgaria)
Chelysheva I.I. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Cherepanova L.V. Doctor in Pedagogics, Prof. (Russia)
Chikalova I.R. Doctor of History, Prof. (Belarus)
Shemchuk J.M. Doctor of Philology, Prof. (Russia)
Shi Hunshen Candidate of Philology, Prof. (China)
Yamaguchi R. Doctor of Philology (Japan)
Acting chief editor
Dudina E.F. Candidate of Philology
Editorial Offi ce address:
302026, Orеl Region, Orel, 95 Komsomolskaya Str.
Tel. +7 9050460601
www. oreluniver.ru E-mail: utchen-zap@univ-orel.ru
Registered in the Federal Service for Supervision of
Communications, Information Technology and Mass
Communications. Certifi cate ПИ № ФС 77-80826 from
07.04.2021
Index 43366
on general catalog «Press of Russia»
on the websites www.pressa-rf.ru, www.akc.ru
© Team of authors, 2022
© OSU named after I.S. Turgenev, 2022
The journal is included in the list of reviewed scientifi c journals, which should publish the scientifi c results of dissertations for the doctor
and candidate degree (included in the List of HAC) list of HAC of 01.02.2022
5.6.1 – Domestic history (historical sciences), 5.6.2 – General history (of the corresponding period) (historical sciences), 10.01.01 –
Russian literature (philological sciences), 10.01.03 – Literature of the peoples of foreign countries (with indication of specifi c literature)
(philological sciences), 5.8.2 – Theory and methods of training and education (by areas and levels of education) (pedagogical sciences),
5.8.7 – Theory and methodology of vocational education (pedagogical sciences)
4
The founder – Federal State Budget Educational Institution
of Higher Education
«Orel State University named after I.S. Turgenev»
FSBEI HE «OSU named after I.S. Turgenev»
Contents
HISTORICAL SCIENCES
Arbekov A.B.
“AFGHANISTAN AS A THEATER OF WAR WITH RUSSIA” IN DISCUSSION OF THE BRITISH HIGH
COMMAND IN THE 80 . OF XIX CENTURY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Goncharova E.V.
А GARDEN AND PARK COMPLEX IN THE SPACE OF A PROVINCIAL NOBLE ESTATE
THE SECOND HALF OF THE XVIII CENTURY (ON THE EXAMPLE OF PSKOV PROVINCE) . . . . .15
Dolakova M.I.
FINANCIAL POLICY OF THE RUSSIAN EMPIRE IN THE SECOND HALF
OF THE XIX – EARLY XX CENTURY THROUGH THE PRISM OF CIVIL INITIATIVES . . . . . . . . . . 19
Zelenskaya Yu.N., Klimentyev N.D.
ACTIVITIES OF THE KARELO-FINNISH STATE UNIVERSITY UNDER EVACUATION
IN THE CITY OF SYKTYVKAR KOMI ASSR (1941–1944). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Kuznetsov Yu.V.
REPRESENTATION OF AFRICAN AMERICANS IN HISTORY TEXTBOOKS
OF THE LATE 1950’ – 1960’. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
Mironova T.P.
CONTACTS BETWEEN SOVIET AND FRENCH SCIENTISTS-PHILOLOGISTS IN THE 1920 . . . . 35
Nikitin D.S.
ANGLO-INDIAN COMMUNITY THROUGH VICEROY MINTO’ PAPERS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
Nikonov V.V.
APPEALS OF THE MOSCOW DIOCESAN GUARDIANSHIP ABOUT THE POOR OF THE CLERGY
AND ORPHANS AS A REACTION TO THE ANTI-CHURCH STATE POLICY IN 1918 . . . . . . . . . . . . . 44
Popkova O.V.
THE BRITONS’ PERCEPTION OF RUSSIA OF THE END OF THE XVII – THE FIRST QUARTER
OF THE XVIII CENTURY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
Feldman P.V.
GROVER CLEVELAND AND THE DEBATES IN THE US CONGRESS ON THE CURRENCY ISSUE
IN THE SECOND HALF OF THE 1880.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
PHILOLOGICAL SCIENCES
Aliferenko E.I.
THECATEGORY ‘PROVINCIALPOET’ IN THE ARTISTIC SYSTEM OF REGIONAL CULTURE
(ON THE PROBLEM OF LITERARY LOCAL LORE) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
Almalchi Hamid Sabah Hlaikhel
THE ARTISTIC SIGNIFICANCE OF ANTHROPOPHONES IN I.S. TURGENEV'S NOVEL
«THE NOBLE NEST». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Bagautdinova G.G.
ARTISTIC PRINCIPLES OF THE IMAGE OF THE «DECENT MAN» TYPE IN THE «LETTERS
OF A METROPOLITAN FRIEND TO A PROVINCIAL GROOM» BY I. A. GONCHAROV. . . . . . . . . . . 68
Belsky I.O.
DOCUMENTARY AND FICTION IN THE LINGUISTIC DETECTIVE BY LAURENT BINET
«THE SEVENTH FUNCTION OF LANGUAGE» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
Bubnov S.A., Khomiakov V.I.
THE SONG OF THE DOG BY S.A. YESENIN IN THE CONTEXT OF THE LITERARY PROCESS
OF THE MID-1910. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
Golban O.S.
THE OPPOSITION OF VICTORIAN SOCIETY TO THE NATURAL WORLD
IN J. FOWLES' NOVEL «THE FRENCH LIEUTENANT'S WOMAN». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
Kolyhanova Е.G.
I.S.TURGENEV'S REFLECTIONS ON CHILDREN'S LITERATURE
( ). . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
Стр.5
Ученые записки Орловского государственного университета. № 1 (94), 2022 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 1 – no. 94. 2022
Kulikova O.O.
THE COLORISTIC UNIQUENESS OF THE LANDSCAPE IN THE CORRESPONDENCE OF I.S. TURGENEV . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
Makarova A.A.
THE IMAGES OF CHILDHOOD IN L. TOLSTOY AND L. ANDREYEV’S WORKS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
Markov A.V.
A HIDDEN CONVERSATION BETWEEN M. L. GASPAROV AND V.V. BIBIKHIN ABOUT BRYUSOV
AND THE BIRTH OF ACADEMIC PUBLICITY IN THE 1990 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
Martynova E.M.
CHIAROSCURO IN THE POETICS OF R.I. ROZHDESTVENSKY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101
Mikheicheva E.A.
“FORMER PEOPLE” IN M. GORKY AND L. ANDREYEV’S WORKS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
Ovsyannikova A.A.
HEDGEHOG AND BEAR-CUB IN THE FOG: THE FAIRY-TALE WORLD OF SERGEI KOZLOV IN THE MIRROR OF EASTERN PHILOSOPHY . . . . . . . . . 108
Pimenova N.I.
PLOT-COMPOSITIONAL PARALLELISM IN TRANSLATED LIVES OF «PAIRED» SAINTS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
Semanin A.Yu.
ABOUT THE EDITIONS OF THE LIFE OF ST. ANDREW OF SMOLENSK . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
Strukova T.V., Dudina E.F.
THE WORLD OF NOBLE CULTURE IN THE RIDDLES OF THE POET OF 19TH CENTURY NICHOLAI PLISSKY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
Shamova N.V., Kurguzova N.V.
THE MAIN CHARACTER IN THE NOVELS OF THE GENRE LITRPG . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
Shinkaruk V.E.
“ZVOZDNYYBILET” BY V.P. AKSYONOV: THE MYTH OF THE “RUSSIAN SALINGER” (ACCORDING TO ARCHIVE DATA) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
PEDAGOGICAL SCIENCES
Aldoshina M.I., Lebedeva Yu.I.
POTENTIAL OF DISTANCE EDUCATION IN THE SYSTEM OF ADDITIONAL VOCATIONAL EDUCATION
IN THE FORMATION OF TEACHER›S COMPETENCE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
Amelichkin A.V.
MARKETING COMMUNICATION TOOLS IDUCATION IN THE INTERNET AND NEW MEDIA
OF «SOCIAL AND CULTURAL ACTIVITIES» DIRECTION FOR MASTERS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
Aronova S.A., Fefelov S.V.
THE SPECIFICS OF THE FORMATION OF UNIVERSAL COMPETENCIES FOR STUDENTS STUDYING
IN THE MAIN EDUCATIONAL PROGRAMS OF THE HISTORICAL AND LEGAL PEDAGOGICAL PROFILE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
Bakhvalova T.V., Popova A.R.
СREATIVE WORKS OF I.S. TURGENEV AS A SOURCE OF STUDY IN SCHOOL
AND UNIVERSITY PRACTICE OF HISTORY AND FUNCTIONING OF ANTHROPONYMS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154
Gavrilova O.A.
FORMATION OF SKILLS OF PERFORMING INTERPRETATION OF N.K. MEDTNER'S VOCAL COMPOSITIONS BASED
ON THE POEMS OF I. GOETHE IN THE «CONCERTMASTER CLASS OF THE UNIVERSITY» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162
Gryadunova E.N., Tokmakova M.A., Yakunina M.A., Tokmakov N.V.
STUDY OF FACTORS INFLUENCING THE ASSIMILATION OF THEORETICAL MATERIAL
IN GENERAL TECHNICAL DISCIPLINES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
Demidova E.A.
ECOSYSTEM APPROACH TO LOGISTICS OF PROJECT AND RESEARCH WORKS OF SCHOOLCHILDREN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174
Derzhavina N.M.
THE ROLE OF THE DISCIPLINES OF THE BOTANICAL CYCLE FOR THE ECOLOGICAL EDUCATION
OF STUDENTS AT THE INSTITUTE OF NATURAL SCIENCES AND BIOTECHNOLOGY OF THE I.S. TURGENEV OSU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178
Efanova O.A.
USING THE «LANGUAGE PORTFOLIO» TECHNOLOGY WHEN TEACHING A FOREIGN LANGUAGE AT A UNIVERSITY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182
Efl ova Z.B.
RELEVANT METHODOLOGICAL TOOLKIT FOR RESEARCHING THE RUSSIAN RURAL SCHOOL
AND RURAL TEACHERS: APPROACHES, CONTEXTS AND CONCEPTS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187
Zvonareva E.A., Zhukova M.I., Ivanov A.A.
ORGANIZATION OF GROUP WORK OF STUDENTS IN THE GENERAL EDUCATIONAL SPACE ON CHEMISTRY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192
Zelenina E.V.
DEVELOPMENT OF STUDENTS’ INTEREST IN LINGUISTIC ASPECTS OF THE ENGLISH LANGUAGE
OF DIFFERENT HISTORICAL PERIODS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196
Ismailova Kh.E., Arakawa Kaede
DIFFICULTIES OF LEARNING RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE BY JAPANESE STUDENTS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201
Krolevetskaya E.N.
POLYSUBJECT TRAJECTORY OF TEACHER’S PROFESSIONALISM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205
Kurasbediani Z.V.
INFLUENCE OF SPORTS COMBATS ON THE PROFESSIONAL QUALITIES OF FUTURE CUSTOMS OFFICERS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209
Legostaeva O.V.
DEVELOPMENT OF THE LANGUAGE COMPETENCE OF STUDENTS
ON THE EXAMPLE OF PROVERBS IN RUSSIAN AND ENGLISH. TYPOLOGY OF BILINGUAL CREATIVE TASKS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213
Lidinfa E.P., Baranova S.V., Tikhonovich M.I.
DIGITAL CHALLENGES OF OUR TIME: CHANGING TECHNOLOGICAL PATTERNS, PECULIARITIES
OF THE DEVELOPMENT OF PUBLIC RELATIONS, TRANSFORMATION OF EDUCATIONAL TRENDS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219
Monahov O.N.
LEVEL DIFFERENTIATION OF THE FORMATION OF PROFESSIONAL RESPONSIBILITY OF A FUTURE MILITARY SPECIALIST. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229
Morozova O.I., Semenikhina A.V., Torgachev D.N.
NEW SOLUTIONS IN EDUCATION: DIGITAL CHALLENGES AND OPPORTUNITIES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235
5
Стр.6
Ученые записки Орловского государственного университета. № 1 (94), 2022 г.
Scientific notes of Orel State University. Vol. 1 – no. 94. 2022
Nikolaev V.A., Olevskaya I.A., Kotikova A.A.
INTRODUCING FUTURE TEACHERS WITH THE LEGAL SUPPORT OF INCLUSIVE EDUCATION OF CHILDREN WITH DISABILITIES . . . . . . . . . . . . . 239
Nikultseva D.A., Scheierman M.V.
PROVERBS AND SAYINGS AS A MEANS OF ORGANIZING FOREIGN LANGUAGE CLASSES WITHIN THE CONTEXT
OF THE DEVELOPMENT OF SOCIO-CULTURAL AND LINGUISTIC COMPETENCES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244
Obraztsov P.I., Marchenko E.Y.
MODEL OF THE FORMATION OF INTERCULTURAL TOLERANCE AMONG FUTURE TEACHERS
IN FOREIGN LANGUAGE CLASSES IN SECONDARY VOCATIONAL ORGANIZATIONS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 248
Obraztsov P.I., Abramkina O.G., Nikitina A.V.
FORMATION OF PROFESSIONALLY ORIENTED READINESS FOR BUSINESS COMMUNICATION
OF FUTURE CIVIL SERVANTS AND MUNICIPAL EMPLOYEES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253
Pavlova T.A., Uvarova M.N.
PROJECT ACTIVITY IN THE DISCIPLINE «MATHEMATICS» AS A MEANS OF FORMING THE COMPETENCIES
OF BACHELORS IN THE FIELD OF AGROENGINEERING. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 256
Sezonova T.V.
ON THE QUESTION OF TEACHING CRIMINOLOGY TO FOREIGN STUDENTS
AT THE UNIVERSITY OF THE MINISTRY OF INTERNAL AFFAIRS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 260
Selemeneva E.M., Kuznetsova E.V., Gubareva L.I., Lysak O.G.
СOMPREHENSIVE ASSESSMENT OF THE KNOWLEDGE OF FUTURE TECHNICIANS WITH THE USE OF INTERACTIVE SIMULATION TECHNOLOGY
AS A CONDITION FOR DETERMINING THEIR PROFESSIONAL COMPETENCE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263
Selyutin V.D., Yaremko N.N.
PROPADEUTICS OF TEACHING TO SOLVING ILL-POSED PROBLEMS IN THE PREPARATION
OF A FUTURE TEACHER OF MATHEMATICS IN A UNIVERSITY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268
Sergeeva N.I., Andreeva L.A.
THE CONTENT, ORGANIZATION AND METHODOLOGY OF TEACHING FOREIGN LANGUAGE PROFESSIONAL SPEECH
OF STATE PROTECTION SPECIALISTS BASED ON THE USE OF AN AUDIO COURSE (ACCORDING TO THE RESULTS OF THE STUDY) . . . . . . . . . . . 273
Siyanov A.I., Abdulmanov D.I.
FEATURES OF COMPETENCE-BASED PRACTICAL TRAINING OF CONSTRUCTION SPECIALISTS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 282
Sofronov R.P., Nakhodkina A.T., Pavlova M.G., Gogoleva S.P., Ychkina T.S.
AGROECOLOGICAL EDUCATION SYSTEM IN THE CONDITIONS OF A RURAL SMALL SCHOOL. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 286
Strukova T.V
USING OF THE COGNITIVE-HEURISTIC POTENTIAL OF THE GENRE OF RIDDLES IN TEACHING OF RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE. . . . . . . 290
Tikhii V.I., Fedyaeva T.V., Kudinova A.Yu.
FORMATION OF UNIVERSAL LEARNING ACTIONS IN THE PROCESS OF TEACHING GEOGRAPHY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 294
Khmyzova N.G., Kuznetsova E.V.
PRACTICE-ORIENTED MODULES FOR THE FORMATION OF GENERAL PROFESSIONAL COMPETENCIES
FOR BACHELORS OF VOCATIONAL TRAINING (BY INDUSTRY) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 300
Chernikova S.M., Yagupova T.A.
POSSIBILITIES OF USING INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE PROCESS
OF TEACHING ARTISTIC, GRAPHIC AND DESIGN DISCIPLINES. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 306
Shalimova O.N., Antonova Yu.N.
FORMATION OF COMPETENCIESINDISTANCE TEACHING OF AFOREIGN LANGUAGE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 309
Shuldeshova N.V., Kuzmina A.I.
DISTANCE LEARNING AMID THE COVID-19 PANDEMIC. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 313
Yarovataya M.A., Astakhova N.N., Lazareva E.K.
THE FEATURES OF MASTERING THE BIOLOGICAL CHEMISTRY EDUCATIONAL PROGRAM
BY THE STUDENTS OF THE MEDICAL INSTITUTE IN THE HYBRID LEARNING FORMAT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 317
6
Стр.7