Национальный цифровой ресурс Руконт - межотраслевая электронная библиотека (ЭБС) на базе технологии Контекстум (всего произведений: 637035)
Контекстум
Электро-2024
Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия "Образование. Педагогические науки"

Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия "Образование. Педагогические науки" №2 2021

0   0
Страниц114
ID736837
АннотацияСодержатся информационные материалы и результаты педагогических исследований по актуальным проблемам общего и профессионального образования.
Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия "Образование. Педагогические науки" .— Челябинск : Южно-Уральский государственный университет .— 2021 .— №2 .— 114 с. — URL: https://rucont.ru/efd/736837 (дата обращения: 29.05.2024)

Предпросмотр (выдержки из произведения)

Вестник_Южно-Уральского_государственного_университета._Серия_Образование._Педагогические_науки_№2_2021.pdf
Учредитель – Федеральное государственное автономное образовательное учреждение высшего образования «Южно-Уральский государственный университет (национальный исследовательский университет)» Целью журнала является обсуждение и пропаганда научных исследований, посвященных актуальным вопросам теории и практики образования: • разработке методологических оснований исследований, проектирования и реализации образовательного процесса; • непрерывности, целостности образования в единстве его базового и дополнительного компонентов, формальной, неформальной и информальной составляющих, образования как целостности воспитания и обучения; • образованию в условиях интернационализации и цифровизации мира; • проектированию и реализации инженерного образования; • инклюзии в образовании. Редакционная коллегия серии: И.О. Котлярова, д.п.н., проф. (гл. редактор); Г.Н. Сериков, д.п.н., проф. (зам. гл. редактора); К.Н. Волченкова, к.п.н., доцент (отв. секретарь) Редакционный совет: П.И. Андрес, Ph. D., Dr. Sci. (Технические науки), (Чешская Республика); Ю. Анттилла, академик, магистр (Финляндия); Л.В. Астахова, д.п.н., проф.; С.И. Беленцов, д.п.н., проф.; A. Валишова, Ph. D., Dr. Sci. (Образование), проф. (Чешская Республика); И.А. Волошина, к.т.н., доцент; Г.Я. Гревцева, д.п.н., проф.; Г. Дин, проф. (Китайская Народная Республика); Н.В. Ипполитова, д.п.н., проф.; Н.П. Ким, д.п.н., проф. (Республика Казахстан); Т.М. Ковалева, д.п.н., проф.; В.В. Лихолетов, д.п.н., проф.; Н.А. Лобанов, д.э.н., проф.; С. Мэн, Ph. D., к.п.н., доцент (Китайская Народная Республика); М.В. Потапова, д.п.н., проф.; М. Прохазка, Ph. D., Dr. Sci. (Образование), (Чешская Республика); Н.С. Пурышева, д.п.н., проф.; С.А. Репин, д.п.н., проф.; С.Г. Сериков, д.п.н., проф.; Е. Страновска, Ph. D., Dr. Sci. (Философия), (Словацкая Республика); С.Л. Суворова, д.п.н., проф.; Т.Н. Третьякова, д.п.н., проф.; А.П. Тряпицына, д.п.н., проф., академик РАО; А.В. Фахрутдинова, д.п.н., проф.; A. Хашкова, Dr. Sci. (Образование), проф. (Словацкая Республика); Н.В. Чекалева, д.п.н., проф.; Н.О. Яковлева, д.п.н., проф.  Издательский центр ЮУрГУ, 2021
Стр.1
South Ural State University The journal is targeted at the discussion and dissemination of the important research conducted in the theory and practice of education: • methodological grounds of research, design and implementation of the educational process; • continuity and integrity of education in terms of its basic and additional components, formal, non-formal and informal components, education as the integrity of upbringing and training; • education under internationalization and digitalization; • design and implementation of engineering education; • inclusive education. Editorial Board: I.O. Kotlyarova, Dr. Sci. (Education), prof. (editor-in-chief), South Ural State University, Russian Federation; G.N. Serikov, Dr. Sci. (Education), prof. (deputy editor-in-chief), South Ural State University, Russian Federation; K.N. Volchenkova, Cand. Sci. (Education), assoc. prof., (executive secretary), South Ural State University, Russian Federation Editorial Council: P.I. Andres, Ph. D., Czech Technical University, Institute of Higher Education named after T.G. Masaryk, Czech Republic; Ju. Anttilla, Academician, M.Sc. (Electrical Engineering), International Academy for Quality, Finland; L.V. Astakhova, Dr. Sci. (Education), prof., South Ural State University, Russian Federation; S.I. Belentsov, Dr. Sci. (Education), prof., Kursk State University, Russian Federation; A. Valishova, Ph. D., Dr. Sci. (Education), prof., Czech Technical University, Czech Republic; I.A. Voloshina, Cand. Sci. (Engineering), assoc. prof., South Ural State University, Russian Federation; G.Y. Grevtseva, Dr. Sci. (Education), prof., Chelyabinsk State Pedagogical University, Russian Federation; G. Ding, prof., Hebei Institute of International Business and Economics, People’s Republic of China; N.V. Ippolitova, Dr. Sci. (Education), prof., Shadrinsk State Pedagogical University, Russian Federation; N. Kim, Dr. Sci. (Education), prof., Kostanai State University named after Ahmet Baitursynov, Republic of Kazakhstan; T.M. Kovalyova, Dr. Sci. (Education), prof., Moscow State Pedagogical University, Russian Federation; V.V. Likholetov, Dr. Sci. (Education), prof., South Ural State University, Russian Federation; N.A. Lobanov, Dr. Sci. (Economics), prof., Saint Petersburg Non-Governmental Organization “Continuous Education for All”, Russian Federation; X. Meng, Ph. D., Cand. Sci. (Education), assoc. prof., Hebei Institute of International Business and Economics, People’s Republic of China; M.V. Potapova, Dr. Sci. (Education), prof., South Ural State University, Russian Federation; M. Prohaska, Ph. D., Dr. Sci. (Education), University of South Bohemia, Czech Republic; N.S. Purisheva, Dr. Sci. (Education), prof., Moscow State Pedagogical University, Russian Federation; S.A. Repin, Dr. Sci. (Education), prof., Chelyabinsk State University, Russian Federation; S.G. Serikov, Dr. Sci. (Education), prof., Ural State University of Physical Culture and Sports, Russian Federation; E. Stranovska, Ph.D., Dr. Sci. (Philosophy), prof., Constantine the Philosopher University in Nitra, Slovak Republic; S.L. Suvorova, Dr. Sci. (Education), prof., Shadrinsk State Pedagogical University, Russian Federation; T.N. Tretyakova, Dr. Sci. (Education), prof., South Ural State University, Russian Federation; A.P. Tryapitsyna, Dr. Sci. (Education), prof., Academician of the Russian Academy of Education, Russian State Pedagogical University named after A.I. Herzen, Russian Federation; A.V. Fakhrutdinova, Dr. Sci. (Education), prof., Kazan Federal University, Russian Federation; A. Hašková, Dr. Sci. (Education), prof., Constantine the Philosopher University in Nitra, Slovak Republic; N.V. Chekaleva, Dr. Sci. (Education), prof., Omsk State Pedagogical University, Russian Federation; N.O. Yakovleva, Dr. Sci. (Education), prof., Institute of Education Development of Krasnodar Region, Russian Federation
Стр.2
СОДЕРЖАНИЕ ОТ РЕДАКЦИОННОЙ КОЛЛЕГИИ ............................................................................................ 5 НЕПРЕРЫВНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ В ТЕЧЕНИЕ ЖИЗНИ. ОБРАЗОВАНИЕ РАЗНЫХ УРОВНЕЙ БАТИНА Е.В., СЕРИКОВ Г.Н. Образовательные отношения родителей, педагогов и обучающихся как фактор развития готовности подростков к выбору индивидуальной образовательной траектории ..................................................................................................................... 6 SHAPKINA E.V. Developing Politeness Skills of University Students in Teaching Business Writing ............................................................................................................................................... 24 ПОРОШИН В.О. Феномен полисубъектного управленческого взаимодействия в системе подготовки курсантов военных вузов к организационно-управленческой деятельности ........ 34 SYUZYUMOVA L.A. Retrospective Analysis of Pedagogical Assistance to the Formation of Professional Flexibility of Chief Executives .......................................................................................... 42 ЦИФРОВИЗАЦИЯ В ОБРАЗОВАНИИ QINGYANG TANG, QIAN LIU, ZIWEI LIU, SHEN JIANG. Virtual Reality or Video-Based Self-Instruction: Comparing the Learning Outcomes of Cardiopulmonary Resuscitation Training .... 53 АНКУДИНОВА Н.Г. Анализ функций тьюторского сопровождения непрерывного образования взрослых в условиях электронно-информационной образовательной среды ................. 63 ВОПРОСЫ ИНЖЕНЕРНОГО ОБРАЗОВАНИЯ КОТЛЯРОВА И.О., СЕМЕНОВА Я.В. Направленность воспитания социально-профессиональной ответственности будущих инженеров на сохранение устойчивости развития мира .... 70 АСТАХОВА Л.В. Эмоциональная компетентность будущего специалиста по защите информации: понятие и педагогические условия развития ............................................................. 88 ИНТЕРНАЦИОНАЛИЗАЦИЯ ОБРАЗОВАНИЯ. ОБРАЗОВАНИЕ В СТРАНАХ МИРА ЗАКИРЬЯНОВА A.X. Модернизация системы профессиональной подготовки будущих врачей во Франции: образовательные траектории ....................................................................... 96 HVOZDÍKOVÁ S. Selected Aspects of Creative Drama and Special Needs Learners in Foreign Language Education .......................................................................................................................... 107 Вестник ЮУрГУ. Серия «Образование. Педагогические науки». 2021. Т. 13, № 2 3
Стр.3
CONTENTS FROM EDITORIAL BOARD .......................................................................................................... LIFELONG LEARNING. DIFFERENT LEVELS OF EDUCATION 5 BATINA E.V., SERIKOV G.N. Educational Relationships of Parents, Teachers and Students as a Readiness Development Factor of Teenagers to Choose Individual Education Trajectory ........... 6 SHAPKINA E.V. Developing Politeness Skills of University Students in Teaching Business Writing ......................................................................................................................................................... 24 POROSHIN V.O. Polysubject Management Interaction in Training Military Universities’ Cadets for Organizational and Management Activities ................................................................................... 34 SYUZYUMOVA L.A. Retrospective Analysis of Pedagogical Assistance to the Formation of Professional Flexibility of Chief Executives ............................................................................................. 42 DIGITALIZATION OF EDUCATION QINGYANG TANG, QIAN LIU, ZIWEI LIU, SHEN JIANG. Virtual Reality or Video-Based SelfInstruction: Comparing the Learning Outcomes of Cardiopulmonary Resuscitation Training ............ 53 ANKUDINOVA N.G. Analysis of the Functions of the Adults’ Lifelong Education Tutor's Support in Electronic Educational Environment ........................................................................................ 63 ISSUES OF ENGINEERING EDUCATION KOTLYAROVA I.O., SEMENOVA Ya.V. Orientation of Social and Professional Responsibility of Future Engineers on Preserving World’s Sustainable Development ............................................. 70 ASTAKHOVA L.V. Emotional Competence of the Future Specialist on Information Security: the Concept and Pedagogical Conditions of Its Development ................................................................ 88 INTERNATIONALIZATION OF EDUCATION. EDUCATION AROUND THE WORLD ZAKIRYANOVA A.Kh. Modernization of the System of Professional Training of Future Doctors in France: Educational Trajectories ...................................................................................................... 96 HVOZDÍKOVÁ S. Selected Aspects of Creative Drama and Special Needs Learners in Foreign Language Education ............................................................................................................................. 107 4 Bulletin of the South Ural State University. Ser. Education. Educational Sciences. 2021. vol. 13, no. 2
Стр.4

Облако ключевых слов *


* - вычисляется автоматически
Антиплагиат система на базе ИИ