УЧРЕДИТЕЛИ:
ФГБОУ ВО «Ярославский государственный педагогический университет им. К. Д. Ушинского»;
Департамент образования Ярославской области
Ярославский педагогический вестник = Yaroslavl pedagogical bulletin : научный журнал. – Ярославль :
РИО ЯГПУ, 2020. – № 4 (115). – 219 c. – ISSN 1813-145Х. – DOI 10.20323/1813-145Х-2020-4-115
2020, № 4 (115). 500 экз.
РЕДАКЦИОННАЯ КОЛЛЕГИЯ:
М. В. Груздев, доктор педагогических наук, доцент, ректор Ярославского государственного педагогического университета им. К. Д. Ушинского (главный
редактор); М. В. Новиков, доктор исторических наук, профессор, Заслуженный деятель науки РФ, заведующий кафедрой теории и методики профессионального
образования Ярославского государственного педагогического университета им. К. Д. Ушинского (зам. главного редактора, ответственный редактор);
Л. В. Байбородова, доктор педагогических наук, профессор, Заслуженный работник высшей школы РФ, заведующая кафедрой педагогических технологий
Ярославского государственного педагогического университета им. К. Д. Ушинского (зам. главного редактора); Т. С. Злотникова, доктор искусствоведения,
Заслуженный деятель науки РФ, профессор кафедры культурологии Ярославского государственного педагогического университета им. К. Д. Ушинского
(зам. главного редактора); В. А. Мазилов, доктор психологических наук, профессор, заведующий кафедрой общей и социальной психологии Ярославского
государственного педагогического университета им. К. Д. Ушинского (зам. главного редактора); Ч. Абрамсон, профессор Университета Стиллуотера, Оклахома,
США; В. В. Афанасьев, доктор педагогических наук, профессор, заведующий кафедрой геометрии и алгебры Ярославского государственного педагогического
университета им. К. Д. Ушинского; С. А. Бабуркин, доктор политических наук, профессор, Уполномоченный по правам человека в Ярославской области;
Т. Байер, профессор русского языка, Миддлбери колледж, США; В. Н. Белкина, доктор педагогических наук, профессор, заведующая кафедрой дошкольной
педагогики и психологии Ярославского государственного педагогического университета им. К. Д. Ушинского; С. Боскович, преподаватель русского языка,
Университет г. Пуатье, Франция; Е. Я. Бурлина, доктор философских наук, профессор, заведующая кафедрой философии и культурологии Самарского
медицинского университета; Н. И. Воронина, доктор философских наук, профессор, Заслуженный деятель науки РФ, заведующая кафедрой культурологии
и этнокультуры Мордовского государственного университета им. Н. П. Огарева; Т. И. Ерохина, доктор культурологии, профессор, проректор Ярославского
государственного театрального института; Л. А. Закс, доктор философских наук, профессор, ректор Гуманитарного университета, г. Екатеринбург;
А. В. Золотарева, доктор педагогических наук, профессор, ректор Института развития образования, г. Ярославль; Е. И. Казакова, доктор педагогических наук,
профессор, заведующая кафедрой непрерывного филологического образования и образовательного менеджмента Санкт-Петербургского государственного
университета; В. К. Кантор, доктор философских наук, профессор, заведующий Международной лабораторией исследований русско-европейского
интеллектуального диалога Национального исследовательского университета «Высшая школа экономики»; А. В. Карпов, доктор психологических наук,
профессор, член-корреспондент РАО, Заслуженный деятель науки РФ, Заслуженный работник высшей школы РФ, заведующий кафедрой психологии труда
и организационной психологии, декан факультета психологии Ярославского государственного университета им. П. Г. Демидова; И. В. Кондаков, доктор
философских наук, профессор кафедры истории и теории культуры Российского государственного гуманитарного университета, заместитель председателя
Научного совета «История мировой культуры»; З. Крушевский, доктор педагогических наук, профессор, ректор Высшей школы им. П. Владковицы, г. Плоцк,
Польша; А. Ло, доктор исторических наук, професссор Института истории и культуры Центрально-Китайского педагогического университета, г. Ухань, КНР;
Х. Люк, доктор психологических наук, профессор Университета Хагена, директор Института психологии Курта Левина, Германия; С. Г. Макеева, доктор
педагогических наук, профессор, заведующая кафедрой теории и методики преподавания филологических дисциплин Ярославского государственного
педагогического университета им. К. Д. Ушинского; Ш. Мерль, профессор истории, Билефельдский университет, Германия; С. А. Никольский, доктор
философских наук, главный научный сотрудник, руководитель сектора философии культуры Института философии РАН; А. Б. Пермиловская, доктор
культурологии, главный научный сотрудник Федерального исследовательского центра комплексного изучения Арктики им. академика Н. П. Лаверова РАН,
г. Архангельск; Ю. П. Поваренков, доктор психологических наук, профессор кафедры общей и социальной психологии Ярославского государственного
педагогического университета им. К. Д. Ушинского; К. Э. Разлогов, доктор искусствоведения, Заслуженный деятель искусств РФ, профессор Всероссийского
государственного университета кинематографии им. С. А. Герасимова; А. Э. Симановский, доктор педагогических наук, доцент, заведующий кафедрой
специальной (коррекционной) педагогики Ярославского государственного педагогического университета им. К. Д. Ушинского; Е. И. Смирнов, доктор
педагогических наук, профессор, заведующий кафедрой математического анализа, теории и методики обучения математике Ярославского государственного
педагогического университета им. К. Д. Ушинского; Р. Смит, профессор Университета Ланкастера, Великобритания; Л. Н. Сухорукова, доктор педагогических
наук, профессор кафедры медицины, биологии, теории и методики преподавания биологии Ярославского государственного педагогического университета им.
К. Д. Ушинского; И. Ю. Тарханова, доктор педагогических наук, доцент, директор института педагогики и психологии Ярославского государственного
педагогического университета им. К. Д. Ушинского; А. Ю. Тихонова, доктор культурологии, доцент, заведующая кафедрой философии и культурологии
Ульяновского государственного педагогического университета им. И. Н. Ульянова; И. В. Упениеце, доктор педагогических наук, профессор Рижского
университета им. П. Страдиньша; В. П. Федюк, доктор исторических наук, профессор, декан исторического факультета Ярославского государственного
университета им. П. Г. Демидова; А. М. Ходырев, кандидат педагогических наук, доцент, заведующий кафедрой теории и истории педагогики, проректор по
научной работе Ярославского государственного педагогического университета им. К. Д. Ушинского; Н. А. Хренов, доктор философских наук, профессор,
главный научный сотрудник Государственного института искусствознания, г. Москва; А. П. Чернявская, доктор педагогических наук, профессор кафедры
педагогических технологий Ярославского государственного педагогического университета им. К. Д. Ушинского; Ц. Чжан, доктор исторических наук,
профессор Гуманитарного института Университета науки и технологий г. Сучжоу, КНР; Ц. Чжан, доктор исторических наук, профессор, директор Центра
новой мировой истории Института истории Пекинского педагогического университета, г. Пекин, КНР; В. Д. Шадриков, доктор психологических наук,
профессор, академик РАО, Заслуженный деятель науки РФ, научный руководитель департамента психологии НИУ Высшая школа экономики; В. Т. Юнгблюд,
доктор исторических наук, профессор, президент Вятского государственного университета; А. В. Юревич, доктор психологических наук, профессор,
член-корреспондент РАН, заместитель директора Института психологии РАН; В. А. Янчук, доктор психологических наук, профессор, декан факультета
психологии Академии постдипломного образования, г. Минск, Беларусь.
диссертаций на соискание ученой степени доктора и кандидата наук по следующим научным специальностям: 13.00.01 – Общая педагогика,
история педагогики и образования (педагогические науки), 13.00.08 – Теория и методика профессионального образования (педагогические
науки), 19.00.01 – Общая психология, психология личности, история психологии (психологические науки), 19.00.03 – Психология труда,
инженерная психология, эргономика (психологические науки), 19.00.07 – Педагогическая психология (психологические науки),
24.00.01 – Теория и история культуры (культурология)
Журнал входит в перечень ведущих рецензируемых научных журналов и изданий, в которых публикуются основные научные результаты
Публикуемые в журнале материалы рецензируются членами редакционной коллегии и независимыми экспертами.
Адрес редакции: 150000, г. Ярославль, Республиканская ул., 108/1
Тел.: (4852)72-64-05, 32-98-69 (издательство)
Адреса в Интернете: http://yspu.org/ : http://vestnik.yspu.org/
Регистрационный номер средства массовой информации: Федеральная служба по надзору в сфере связи, информационных технологий
и массовых коммуникаций (Роскомнадзор)
Индекс в общероссийском каталоге «Пресса России» 83586
ПИ № ФС 77-75600 от 19.04.2019
Условия публикации статьи в научном журнале «Ярославский педагогический вестник»
см. на сайте: http://vestnik.yspu.org /?page = athors_format
© ФГБОУ ВО «Ярославский государственный педагогический университет
им. К. Д. Ушинского», 2020
© Авторы статей, 2020
Стр.2
Yaroslavl state pedagogical university named after K. D. Ushinsky;
Department of education of the Yaroslavl region
FOUNDING PARTIES:
Ярославский педагогический вестник = Yaroslavl pedagogical bulletin : a scientific journal. Yaroslavl
: RIO YSPU, 2020. – № 4 (115). – 219 p. – ISSN 1813-145X. – DOI 10.20323/1813-145Х-2020-4-115
2020, № 4 (115). 500 pcs.
THE EDITORIAL BOARD
M. V. Gruzdev, doctor of pedagogical sciences, associate professor, rector of Yaroslavl state pedagogical university named after K. D. Ushinsky (editor-in-chief); M. V. Novikov,
doctor of historical sciences, professor, Honoured scientist of the Russian Federation, head of the theory and methods of professional education department of Yaroslavl state
pedagogical university named after K. D. Ushinsky (deputy chief editor, editor-in-chief); L. V. Baiborodova, doctor of pedagogical sciences, professor, Honoured worker of
higher school of Russian Federation, head of the pedagogical technologies department of Yaroslavl state pedagogical university named after K. D. Ushinsky (deputy chief editor);
T. S. Zlotnikova, doctor of arts, professor of the culturology department of Yaroslavl state pedagogical university named after K. D. Ushinsky, Honoured scientist of the Russian
Federation (deputy chief editor); V. A. Mazilov, doctor of psychological sciences, professor, head of the general and social psychology department of Yaroslavl state pedagogical
university named after K. D. Ushinsky (deputy chief editor); Ch. Abramson, professor of the University-Stillwater, Oklahoma, USA; V. V. Afanasiev, doctor of pedagogical
sciences, professor, head of the geometry and algebra department of Yaroslavl state pedagogical university named after K. D. Ushinsky; S. A. Baburkin, doctor of political sciences,
professor, human-rights ombudsman in the Yaroslavl region; T. Beyer, professor of the russian language, Middlebury College, USA; V. N. Belkina, doctor of pedagogical
sciences, professor, head of the preschool pedagogics and psychology department of Yaroslavl state pedagogical university named after K. D. Ushinsky; S. Boskovic, a teacher of
the russian language, University of Poitiers, France; E. Ya. Burlina, doctor of philosophical sciences, professor, head of the philosophy and culturology department of Samara
medical university; N. I. Voronina, doctor of philosophical sciences, professor, Honoured scientist of the Russian Federation, head of the culturology and ethnoculture department
of Mordovian state university named after N. P. Ogariov; T. I. Erokhina, doctor of culturology, professor, vice rector of Yaroslalv state theatrical institute; L. A. Zaks, doctor
of philosophical sciences, professor, rector of the Humanitarian university, Ekaterinburg; A. V. Zolotariova, doctor of pedagogical sciences, professor, rector of the Institute of
education development, Yaroslavl; E. I. Kazakova, doctor of pedagogical sciences, professor, head of the continuous philological education and educational management department
of Saint-Petersburg state university; V. K. Kantor, doctor of philosophical scences, professor, head of the international laboratory for researches of the russian-european
intellectual dialogue of Higher school of economics, Moscow; A. V. Karpov, doctor of psychological sciences, professor, corresponding member of Russian academy of education,
Honoured scientist of the Russian Federation, Honoured worker of higher school of Russian Federation, head of the labour psychology and organizational psychology
department, dean of the faculty of psychology of Yaroslavl state university named after P. G. Demidov; I. V. Kondakov, doctor of philosophical sciences, professor of the history
and theory of culture department of Russian state humanitarian university, vice-chairman of the scientific council «History of world culture»; Z. Krushevsky, doctor of pedagogical
sciences, professor of P. Wladkowica Higher School, Plock, Poland; A. Lo, doctor of historical sciences, professor of the institute of history and culture of the Central Chinese
pedagogical university, Wuhan, China; Kh. Lyuk, doctor of psychological sciences, professor of Hagen University, director of the Institute of Kurt Lewin psychology, Germany;
S. G. Makeeva, doctor of pedagogical sciences, professor, head of the theory and ways of training philological disciplines department of Yaroslavl state pedagogical university
named after K. D. Ushinsky; Sh. Merl, professor of history, Bielefeld University, Germany; S. А. Nikolsky, doctor of philosophical sciences, a leading researcher, head of the
sector of culture philosophy of the Institute of philosophy of the Russian academy of sciences; A. B. Permilovskaya, doctor of culturology, chief researcher of the federal research
center of complex study of the Arctic region named after academician of RAS N. P. Laverov, Arkhangelsk; Ju. P. Povarionkov, doctor of psychological sciences, professor of the
general and social psychology department of Yaroslavl state pedagogical university named after K. D. Ushinsky; K. E. Razlogov, doctor of arts, professor of the All-Russian state
university of cinematography named after S. A. Gerasimov, Honoured worker of art of the Russian Federation; A. E. Simanovsky, doctor of pedagogical sciences, associate
professor, head of the special (correctional) pedagogics department of Yaroslavl state pedagogical university named after K. D. Ushinsky; E. I. Smirnov, doctor of pedagogical
sciences, professor, head of the mathematical analysis, theory and ways of training mathematics department of Yaroslavl state pedagogical university named after K. D. Ushinsky;
R. Smith, professor of Lancaster University, Great Britain; L. N. Sukhorukova, doctor of pedagogical sciences, professor of the medecine, biology, theory and ways of training
biology department of Yaroslavl state pedagogical university named after K. D. Ushinsky; I. Yu. Tarkhanova, doctor of pedagogical sciences, associate professor, director of the
institute of pedagogics and psychology of Yaroslavl state pedagogical university named after K. D. Ushinsky; A. Yu. Tikhonova, doctor of culturology, associate professor, head
of the philosophy and culturology department of Ulyanovsk state pedagogical university named after I. N. Uliyanov; I. V. Upenietse, doctor of pedagogical sciences, professor of
Riga University named after P. Stradinsh; V. P. Fedyuk, doctor of historical sciences, professor, dean of the faculty of history of Yaroslavl state university named after
P. G. Demidov; A. M. Khodyrev, candidate of pedagogical sciences, head of the theory and history of pedagogics department, vice-rector for research of Yaroslavl state pedagogical
university named after K. D. Ushinsky; N. A. Khrenov, doctor of philosophical sciences, professor; leading research worker of the State institute of arts, Moscow;
A. P. Chernyavskaya, doctor of pedagogical sciences, professor of the pedagogical technologies department of Yaroslavl state pedagogical university named after
K. D. Ushinsky; Z. Zhang, doctor of historical sciences, professor of the humanitarian institute of the University of science and technology in Suzhou, Suzhou, China; Z. Zhang,
doctor of historical sciences, professor, director of the new world history centre of the institute of history of Beijing normal university, Beijing, China; V. D. Shadrikov, doctor of
psychological sciences, professor, academician of Russian academy of education, Honoured scientist of the Russian Federation, research supervisor of the department of psychology
of Higher school of economics, Moscow; V. T. Yungblyud, doctor of historical sciences, professor, president of Vyatka state university; A. V. Jurevich, doctor of psychological
sciences, professor, deputy director of the institute of psychology of the Russian academy of sciences, corresponding member of the Russian academy of sciences;
V. A. Yanchuk, doctor of psychological sciences, professor, dean of the faculty of psychology of Academy of post-degree education, Minsk, Belarus.
The journal is included into the list of the leading peer-reviewed journals and editions where the main scientific results of theses
are published for proceeding to the degree of doctor and candidate of sciences on the following scientific specialities:
00.01 – General pedagogics, history of pedagogics and education (pedagogical sciences), 13.00.08 – Theory and methods of vocational education
(pedagogical sciences), 19.00.01 – General psychology, personality psychology, psychology history (psychological sciences), 19.00.03 – Labour
psychology, engineering psychology, ergonomics (psychological sciences), 19.00.07 – Pedagogical psychology (psychological sciences), 24.00.01 –
Theory and history of culture (culturology)
The materials published in the journal are reviewed by members of the editorial board and independent experts.
Address of the editorial office: 150000, Yaroslavl, Respublikanskaya street, 108/1
Ph.: (4852) 72-64-05, 32-98-69 (publishing house)
The internet address: http: //yspu.org/; http: //vestnik.yspu.org/
Mass media registration: The federal service for supervision of communications, information technology, and mass media
ПИ № ФС 77-75600 dated from 19.04.2019
Conditions for the publishing article in the scientific journal «Yaroslavl pedagogical bulletin»: http://vestnik.yspu.org/?page = athors_format
Index in the all-Russian catalogue «Press of Russia» 83586
© Yaroslavl state pedagogical university named after
K. D. Ushinsky, 2020
© Authors of articles, 2020
Стр.3
ЯРОСЛАВСКИЙ
ПЕДАГОГИЧЕСКИЙ ВЕСТНИК
Научный журнал
Издается с 1994 года
№ 4 (115)–2020
СОДЕРЖАНИЕ
ОБЩАЯ ПЕДАГОГИКА, ИСТОРИЯ ПЕДАГОГИКИ И ОБРАЗОВАНИЯ
Карпова Е. В. Мотивационные и антимотивационные факторы «перевернутого обучения» ________________ 8
Борисова Т. С. Содержание деятельности педагога по профилактике агрессии в школьном социуме ________ 16
Шапоров А. М. Факторы устойчивости академической успешности обучающихся _______________________ 25
Бороненко Т. А., Федотова В. С. Цифровое наставничество: готовы ли учителя участвовать
в формировании цифровой грамотности школьников? ___________________________________________ 33
ТЕОРИЯ И МЕТОДИКА ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ
Алферова А. Б. Организация деятельности профессиональных обучающихся сообществ
в общеобразовательных школах ______________________________________________________________ 45
Коротаев А. С. Диагностика профессионально-личностных качеств курсантов военного вуза _____________ 53
Власов Д. А. Инструментальное средство Neuraltools в системе прикладной математической подготовки
будущего экономиста ______________________________________________________________________ 63
Мусина Д. С. Концептуальные подходы к формированию профессиональной компетентности педагогов
внешкольного дополнительного образования в Кыргызской Республике ____________________________ 72
ОБЩАЯ ПСИХОЛОГИЯ, ПСИХОЛОГИЯ ЛИЧНОСТИ, ИСТОРИЯ ПСИХОЛОГИИ
Костригин А. А., Стоюхина Н. Ю., Махалин А. И. Роль власти и государственных деятелей
в становлении и развитии психотехнического образования в СССР в 1920-1930-е гг. __________________ 80
Кияткина А. Д. К вопросу о проблеме определения феномена понимания _____________________________ 89
Мазилов В. А. Исследование педагогических способностей и стратегии формирования
педагогической одаренности ________________________________________________________________ 96
Леньков С. Л. Специфика деструктивной киберагрессии в образовательной среде ______________________ 107
ПСИХОЛОГИЯ ТРУДА, ИНЖЕНЕРНАЯ ПСИХОЛОГИЯ, ЭРГОНОМИКА
Толочек В. А., Машкова А. С. Экспертная самооценка менеджерами своих профессиональных компетенций:
дифференцированный анализ _______________________________________________________________ 118
Мурзина Ю. С., Позняков В. П. Разработка и апробация авторского подхода
к изучению ценностных ориентаций владельцев семейного бизнеса _______________________________ 128
ТЕОРЕТИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ ИЗУЧЕНИЯ КУЛЬТУРНЫХ ПРОЦЕССОВ
Тульчинский Г. Л. Ценностно-нормативные предпосылки советского бытия: содержание
и факторы формирования __________________________________________________________________ 140
Ерохина Т. И. Героизация личности и быта в советской культуре начала ХХ в.: генезис и трансформация __ 147
Соковиков С. С., Каминская Е. А. Театр русского авангарда в динамике художественного времени _______ 156
4
Стр.4
ИСТОРИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ ИЗУЧЕНИЯ КУЛЬТУРНЫХ ПРОЦЕССОВ
Никольский С. А. Крестьянин на войне в философской прозе Андрея Платонова и Виктора Астафьева ____ 163
Болдырева Е. М. Российско-китайский культурный диалог: Го Можо – «китайский Маяковский» _________ 169
Якушева Л. А. Человек театра: культурологическая школа Т. С. Злотниковой __________________________ 183
КУЛЬТУРОСООБРАЗНЫЕ ПРАКТИКИ
Кузин А. С. Наш современник Бертольт Брехт ____________________________________________________ 190
Бакарягин С. С. Журнал «Искусство в массы» как источник изучения художественной культуры СССР
на рубеже 1920-1930-х гг. __________________________________________________________________ 199
Дидковская Н. А., Басова А. О. Эстетика модерна в ювелирном искусстве столицы и провинции
конца ХІХ – начала ХХІ в. _________________________________________________________________ 205
ОТЗЫВЫ И РЕЦЕНЗИИ
Святославский А. В. Рецензия на книгу _________________________________________________________ 214
СВЕДЕНИЯ ОБ АВТОРАХ ______________________________________________________________________________ 216
5
Стр.5
YAROSLAVL
PEDAGOGICAL BULLETIN
Scientific journal
Published since 1994
№ 4 (115)–2020
THE CONTENT
GENERAL PEDAGOGY, HISTORY OF PEDAGOGY AND EDUCATION
Karpova E. V. Motivational and anti-motivational factors of the «inverted learning» model _____________________ 8
Borisova T. S. Content of the teacher’s activity on the prevention of aggression in the school society ____________ 16
Shaporov A. M. Factors of students’ academic success sustainability ______________________________________ 25
Boronenko T. A., Fedotova V. S. Digital mentoring: are teachers ready to participate
in the formation of schoolchildren’s digital literacy? _______________________________________________ 33
THEORY AND METHODS OF PROFESSIONAL EDUCATION
Alferova A. B. Organization of professional learning communities in public schools __________________________ 45
Korotaev A. S. Diagnosis of professional and personal qualities of military university cadets ___________________ 53
Vlasov D. A. Instrumental means of Neuraltools in the system of applied mathematical training of future economist _ 63
Musina D. S. Conceptual approaches to the formation of professional competence
of teachers of out-of-school education in the Kyrgyz Republic ________________________________________ 72
GENERAL PSYCHOLOGY, PERSONALITY PSYCHOLOGY, PSYCHOLOGY HISTORY
Kostrigin A. A., Stoyukhina N. Yu., Makhalin A. I. The role of government and statesmen
in the formation and development of psychotechnical education in the USSR in the 1920-1930s _____________ 80
Kiyatkina A. D. To the issue of determining the phenomenon of understanding ______________________________ 89
PEDAGOGICAL PSYCHOLOGY
Mazilov V. A. Study of pedagogical abilities and strategy for the formation of pedagogical giftedness ____________ 96
Lenkov S. L. Specifics of destructive cyber aggression in the educational environment _______________________ 107
LABOUR PSYCHOLOGY, ENGENEERING PSYCHOLOGY, ERGONOMICS
Tolochek V. A., Mashkova A. S. Managers’ expert self-assessment of their professional competencies:
a differentiated analysis _____________________________________________________________________ 118
Murzina Yu. S., Poznyakov V. P. Development and testing of the author's approach
to the study of value orientations of family business owners _________________________________________ 128
THEORETICAL ASPECTS OF THE STUDY OF CULTURAL PROCESSES
Tulchinsky G. L. Value-normative preconditions for soviet being: the content and formation factors ____________ 140
Erokhina T. I. Heroization of the personality and life in soviet culture of the beginning of the XX century:
genesis and transformation___________________________________________________________________ 147
Sokovikov S. S., Kaminskaya E. A. Russian avant-garde theater in the dynamics of art time ___________________ 156
6
Стр.6
HISTORICAL ASPECTS OF THE STUDY OF CULTURAL PROCESSES
Nikolsky S. A. The peasant at war in the philosophical prose of Andrey Platonov and Viktor Astafiev ___________ 163
Boldyreva E. M. Russian-chinese cultural dialogue: Guo Moruo – «chinese Mayakovsky» ____________________ 169
Yakusheva L. A. A man of the theatre: cultural studies’ school of T. S. Zlotnikova __________________________ 183
CULTURE CONFORMABLE PRACTICES
Kuzin A. S. Our contemporary Bertolt Brecht _______________________________________________________ 190
Bakaryagin S. S. The journal «Iskusstvo v massy (Art to the masses)» as a source for studying
the artistic culture of the USSR at the turn of the 1920s and 1930s ____________________________________ 199
Didkovskaya N. A., Basova A. O. Art nouveau аesthetics in jewelry art of the capital and province
at the turn of the XIX and XXI centuries ________________________________________________________ 205
REVIEWS AND REFEREE REPORTS
Svyatoslavsky А. В. Book review _________________________________________________________________ 214
INFORMATION ABOUT THE AUTHORS _______________________________________________________ 218
7
Стр.7